Články / Reporty

Tak na tom vem jed...

Tak na tom vem jed...

Dominika Prokopová | Články / Reporty | 31.08.2016

Chvástavý krasavec (Philip Rosenberg), který na sebe nedá dopustit. Sluha (Gregory Arsenal), který při zodpovědném uklízení leccos vyslechne, vidí i zažije na vlastní kůži. Drobná Betty (Lolita Costet), čerstvá Mrs. Barwick, jejíž úsměv je stejně falešný, jako jsou oči jejího novomanžela (Yannick Thomas) dobrácké. Každý z nich něco ví a nepoví. Ač se to na první pohled nezdá, šedý salónek, ve kterém se všichni po svatebním obřadu sejdou, ukrývá víc, než by se mohlo zdát. Nevyřčená tajemství visí ve vzduchu, tak jako drobné obláčky kouře z cigaret a doutníků a mezi jednotlivými sklenkami šampaňského začíná být jasné, že v tomto pokoji opravdu nějaký ten slon je. Elephant in the Room. Neviditelný slon, který je sám v přeplněném pokoji jako symbol chystaného zločinu, o kterém zatím ví jen pachatel.

Francouzský soubor Cirque Le Roux je složený ze čtyř umělců, kteří se světoznámými soubory projeli kus světa, a nakonec je společná láska k cirkusu svedla dohromady, aby mohl vzniknout nový svět – cirque noir. Už filmové titulky na začátku dávají tušit, že tentokrát bude něco jinak. Hned co se v šedém pokoji rozsvítí světlo, jsme vtaženi do příběhu, který nás nepustí do samotného konce. Nevěsta vchází do zatím prázdného pokoje, zapálí si, a když za dveřmi uslyší kroky, schová se do skříně. Úvodní situace vytváří lehké napětí, které postupně narůstá. Pokud si nevěsta ze samého štěstí nehraje s novým mužem na schovávanou, tak asi není tak úplně spokojená. Mezitímco zamilovaný novomanžel ji zahrnuje dárky, její pozornost je rozptýlena mezi pohledného tlučhubu, sluhu a v útrobách knihy ukrytou lahvičku s neprůhledným obsahem, který je určen nic netušícím útrobám jejího kníratého muže. Asi jí černá sluší víc než bílá… Ze starého gramofonu, který ve stylovém, dokonale sladěném salónku nesmí chybět, se line jeden prověřený hit za druhým a mezi Gershwinem a Sinatrou můžeme sledovat obrazy na stěnách. Na stěně napravo Judita utínající hlavu Holofernovu, nalevo výjev připomínající obraz barokního mistra Caravaggia Povolání svatého Matouše. Žena-vražedkyně a počítáním peněz zaneprázdněný Matouš, který ještě o ničem neví, ale už si na něj někteří ukazují? Podobnost čistě náhodná. Obrazy se náhle mění a staré mistry nahrazují svatební fotografie, na kterých je označen ten, který musí z kola ven. Skvělý nápad s pohyblivými obrazy ve výjimečném provedení – kompozice na všech plátnech tvořené výhradně členy Cirque Le Roux. Pohyblivé ovšem nejsou jen obrazy. Panička Betty postupně odhazuje zábrany, paruku i šaty, aby jako žena vamp v krátkém kožichu dala najevo, že má všechny přítomné muže v hrsti. Lampy všech velikostí a tvarů, které předtím dopadly na scénu, vytvářejí v kombinaci s červeným světlem dojem kabaretu ve čtvrti červených luceren, ve kterém se schyluje k neplánovanému číslu. A pak stoupají vzhůru a zase se snášejí k zemi podle toho, na co nebo na koho je třeba si posvítit.

Ze všeho, co vidíme, je znát, jak velký důraz je kladený na detail, vše je výsostně promyšlené a vytváří kompaktní celek. Akrobatická čísla přestávají být exhibicí a stávají se prostředkem komunikace mezi klíčovými postavami, jejichž fyzické jednání je výmluvnější než všechna slova (a to i přesto, že se členové Cirque Le Roux naučili některé věty v češtině). Nevidíte před sebou sled čísel se společným jmenovatelem „koukejte, co všechno umím“, ale fyzické divadlo o vášni, lásce a zpovykané nenávisti. Cirque Le Roux originálně pracují i s rekvizitami – znuděná Betty posedává na pohovce a švihák, pyšnící se mnoha zářezy na pažbě, předvádí akrobatické sólo na rukou na fragmentech ženské figuríny coby zástupného torza všech žen, které s tímto seladonem mohly – ale zdaleka nemusely - mít tu čest.

Francouzský soubor Cirque Le Roux přináší do svého pokoje kromě slona velmi inspirativní počin, kombinující grácii a eleganci starých časů s novými nápady a možnostmi spojení divadla, filmu a nového cirkusu ve smrtelném koktejlu, který rozhodně stojí za to vidět až do dna.

Santé!

Info

13.ročník festivalu nového cirkusu a divadla Letní Letná
Cirque Le Roux: Elephant in the Room
www.letniletna.cz

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

V samotách i v davu (Letní kapela)

Tomáš Jančík 15.12.2024

„Jako pes, pes,“ ozývá se šeptem z publika. Švejdík přichází přes červeně nasvětlené pódium a hlasům jejich slova oplácí.

Sonda za obzor

Viktor Hanačík 11.12.2024

Monumentální klenby připomínají sakrální chrámy. Čtyři reproduktory v rozích a čtyři výkonné lasery na vysokých stativech...

Čočkový dortík (Blixa Bargeld & Teho Teardo)

Viktor Palák 08.12.2024

Střih, více než deset let poté vyprodávají oba hudebníci Archu a koncert znovu začíná Bargeldovým žlučovitým máváním směrem ke zvukaři, který nejprve nemá svůj den.

Predĺžený víkend sónických rituálov (Next Festival 2024)

Richard Michalik 03.12.2024

Hudba dokáže otvárať nové perspektívy, ktoré neustále potrebujeme ohýbať, a NEXT si je toho veľmi dobre vedomý. Report.

Andalusian Crush (Monkey Week 2024)

Michal Pařízek 30.11.2024

Sevilla. Město plné barev, chutí a života, vonící po všudypřítomných pomerančích. Tamní showcase festival se svému městu podobá...

Sonické prostory ve světle minimalismu (Sonda 2024)

Viktor Hanačík 28.11.2024

Bylo to na hraně mozkové kapacity, hrozilo smyslové přetížení a nevolnost. Být snímek kratší, získal by si zřejmě pozitivnější přijetí, bez nežádoucích somatických následků.

Chvilky transcendence (Roomful of Teeth)

Jan Starý 20.11.2024

Mnohokrát oceněné těleso, ze kterého vyšla také hvězdná skladatelka Caroline Shaw, se představilo u nás vůbec poprvé a očekávání potvrdila i vyprodaná kapacita.

Postřehy v modré (Blues Alive 2024)

Jiří V. Matýsek 19.11.2024

„Blues je umírající žánr,“ řekl mi v rozhovoru před osmadvacátým ročníkem festivalu Blues Alive jeho booker a majitel Štěpán Suchochleb... Jak se to vezme.

Jenny chce byť strojom (Jenny Hval)

Ema Klubisová 19.11.2024

I Want to Be a Machine nie je o performance a ukážke jej novej hudby. Pozýva nás bližšie, k svojim mentálnym pochodom, chybám počas písania a myšlienkovým odbočkám.

Pohleďte, krásný, raněný démon (Current 93)

Viktor Palák 18.11.2024

Tibet coby bosý Peter Pan morfující v maniakálního kata nás v Praze prováděl odvrácenou stranou anglického venkova i dojímal vzpomínkou na zemřelé.

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace