Shaqualyck | Články / Offtopic / / Movie/dox | 15.02.2015
A teď něco, co tady „dlouho“ nebylo. Liam Neeson běží o život. O život svůj, své dcery, o životy nás všech. Není to poprvé a nejspíš ani naposled. Bohužel. Kdepak Channing Tatum, kdepak Slyovi Postradatelní bijci, nejikoničtějším akčním hrdinou nového tisíciletí je Liam Neeson. Neznámý, NON-STOP, Mezi náhrobními kameny, ty role si byly podobné jako vejce vejci. Skoro to vypadalo jako by chtěl sošný dlouhán stvořit vlastní subžánr. Všechno začalo v roce 2008, kdy nečekaný kasovní úspěch zaznamenal nenápadný spotřební thriller 96 hodin (v originále Taken). Děj se točil okolo obchodu s bílým masem a po celou dobu střídmé minutáže ctil osvědčené pravidlo o kráse a jednoduchosti. Ústřední postavou byl zoufalý otec pátrající po unesené dceři. A protože šlo o specialistu v oboru „najít a zabít“, neměl problém jít přes mrtvoly. Doslova. No a vzhledem k tomu, že svou profesi ovládal na jedničku, bylo těch mrtvol fakt hodně. K tomu Morelova syrová režie s nekompromisním tahem na bránu a urostlý sympaťák v hlavní roli. Neesonovi bylo už přes padesát, ale nikdo to neřešil. Naopak, poptávka po akčních veteránech byla tou dobou na vzestupu a agresivní taťulda s prstem na spoušti se dokonale trefil do aktuálního vkusu akcechtivého publika.
A protože každý správný hit si zaslouží repete, přišlo do kin roku 2012 pokračování, jehož název byl nasnadě – 96 hodin: Odplata. Neeson byl pořád za šarmantního tvrďáka, zato scénář trpěl neduhy klasického sequelu, který vznikl pouze proto, že jeho předchůdce zkrátka vydělal moc peněz. Výsledek byl překombinovaný a nedával smysl. Ke všemu to režírující Olivier Megaton přehnal s kofeinem, takže z akce často zbyly jen šmouhy, a nebýt atraktivních istanbulských lokací, nebylo by na co koukat. V porovnání s třetím dílem, který se zkraje roku 2015 prohnal našimi kinosály, šlo nicméně o snesitelný standard. Nejnovější část dosavadní trilogie se zmítá v autorské křeči. Znovu se potvrdilo, že byť je Luc Besson prvotřídním režisérem, jako scénárista si nezřídka vybere slabší chvilku. Zápletka je téměř do puntíku opsaná z Uprchlíka, úspěšné devadesátkové naháněčky s Harrisonem Fordem. Mrtvá bejvalka, křivé obvinění, dostihy s agilními příslušníky policejního sboru, nic nového pod sluncem. Jen místo ostře řezaných rysů Tommyho Lee Jonese má neohrožený hrdina v patách neméně zabejčilého Foresta Whitakera, kterému však nedomrlý scénář nedovolí překročit stín charakterové šablony (vzpomínáte na Arnieho Konečnou?). Aspoň že Megaton ubral na zběsilosti a přiblížil se kvalitám Louise Leterriera či Pierra Morela, kteří stejně jako on vzešli z Bessonovy filmové fabriky EuropaCorp. Jenže k čemu obstojné řemeslo, když ho není na čem předvést?
Příběh měl zřejmě ozvláštnit tajemný zlosyn a závěrečný twist, ale výsledkem je upachtěná přehlídka těch nejprovařenějších klišé. To vážně neumíme jiné záporáky než ruské mafiány s tučným kontem a legračním přízvukem? Marton Csokas i Michael Nyqvist, kteří loni zle zatápěli Denzelu Washingtonovi (Equalizer), resp. Keanu Reevesovi (John Wick), oplývali charismatem a v zádech měli alespoň nosný příběh. To Sam Spruell má k dispozici nanejvýš plenkovité slipy a účes a la Andrej Babiš. Zrak zjevně unavenému Neesonovi nevytřou ani rádoby drsné hlášky a poker face Dougrayho Scotta. Kde nic není, znáte to. Avšak zpozornět by měli milovníci kuriozit, protože finální přestřelka je okopčená z prvního pokračování kultovní videohry Max Payne a Liam Neeson tam chvíli před tím sejme chlápka, co vypadá jako Kirk Douglas. Dál nic, jen obligátní hepáč. Kdo by po tom všem myslel, že si hvězda s irskými kořeny dá od podobných rolí na chvíli pokoj, měl by se připravit na Nočního běžce, jehož tuzemská premiéra je v plánu v půlce dubna.
96 hodin: Zúčtování / Francie Tak3n
Režie: Olivier Megaton, 2014
www.taken3movie.com
Tomáš Jančík 05.01.2024
Kaurismäki vytvořil nadčasový snímek o opuštění a strachu ze sblížení, ale s notnou dávkou humoru a romantiky.
Klára Řepková 05.12.2023
K tomu se přidává propracovaná choreografie se skupinou tanečníků, kapela a skvělé album inspirované discem ve středu pozornosti a velkolepý spektákl je na světě.
Tomáš Jančík 30.11.2023
Scorsese si v mocných stopážích už desítky let libuje, takže i když pracuje s pomalejším tempem, není tu prostor na slepá místa a délka je adekvátní obsahu.
Tomáš Jančík 09.11.2023
Na Letní filmové škole se sál oprávněně bavil celou hodinu a půl a po skončení sklidil film nadšený potlesk, následovaný ovacemi pro svéráznou představitelku matky Simonu Pekovou.
Klára Řepková 20.10.2023
Když letos na jaře americká zpěvačka Taylor Swift vyjela na turné, rychle se z toho stal pořádně megalomanský projekt. Filmová verze koncertu jako alternativa?
Andrea Kubová 12.10.2023
Ačkoliv pro některé zůstávají jeho charakteristické manýry nepostradatelné, pro jiné se stávají jaksi okoukanými.
Tomáš Jančík 22.08.2023
Tvůrčí svoboda, jakou od mateřské firmy snímek dostal, je až překvapivá, protože od prvního momentu se s ní hlas vypravěčky nemaže.
Tereza Bonaventurová 14.12.2022
Surrealistická jízda plná symbolů, repetetivních rýmů a popkulturních odkazů vás vezme na vesele imaginativní výpravu za těmi nejhoršími problémy současného světa.
Julia Pátá 01.12.2022
Můžeme si pokládat otázku, zda Sedlák natočil film, který má oslovovat generaci Z. Hledání odpovědi však nemá smysl. Banger.
Jakub Blaho 14.11.2022
Filmár a hudobník Jan Foukal nasadzuje ružovejšiu optiku a v novom filme dokumentuje silnejúce priateľstvo s Albertom Romanuttim, frontmanom Bert & Friends.