Martin Svoboda | Články / Offtopic / / Movie/dox | 13.11.2016
Přinejmenším od letošních Varů se ví, že se do českých kin chystá výjimečná podívaná. Ale vlastně se toho neví o mnoho víc, protože dosavadní publikum se shoduje: kvalitu Toniho Erdmanna nejde dost dobře popsat. Musí se vidět.
Převyprávět děj, zařadit do žánru, vlastně i sestříhat trailer, který by evokoval výsledný tvar... to vše geniálnímu filmu Maren Adeové škodí, protože „na papíře“ vypadá její canneská senzace neskutečně banálně, až otravně. Opravdu budeme dvě a půl hodiny sledovat, jak se otec snaží naučit svou dceru užívat si života? A má to být tragikomické? A natočili to Němci, mistři humoru?
Recenzentský instinkt velí předsudky zlomit přes koleno a pokusit se vysvětlit, jak zdání klame. Jenže... Erdmann banální a otravný opravdu je. Tak moc banální a tak moc otravný, že se vám vryje hluboko pod kůži a prožijete s ním každou tu banální a otravnou situaci tak silně, jako kdyby se děla vám. Budete z kina odcházet s pocitem, že víte něco, co jste před tím nevěděli. Ne o neexistujícím titulním německém velvyslanci v Rumunsku, ale o sobě.
Aby nedošlo k omylu: jde o nesmírně chytrý film se skvěle vystavěnými a komplexními postavami, které ale dělají všechny ty banální a otravné věci, protože neví, co by dělaly jiného. Winfried Conradi (Peter Simonischek) je normální postarší rozvedený a zajištěný muž, který zašantročil smysl života, tak si ze všech okolo dělá legraci a přežívá ze dne na den. Když mu zemře pes, s nímž měl jeden z posledních udržovaných vztahů, rozhodne se navštívit v Bukurešti svou dcerou, úspěšnou manažerku Ines (Sandra Hüller). Zjišťuje, že sice žije v luxusu a se skvělými výhledy do budoucna, ale v neustálém stresu, bez uvolnění a bez toho, čemu Winfried říká „štěstí“. A rozhodne se s tím něco dělat. Na scénu příchází excelence Toni Erdmann.
Ve dvou a půl hodinách pak sledujeme jeden Conradiho/Erdmannův pokus za druhým, jak v dceři probudit touhu po „štěstí“, zatímco ona mlčky kroutí hlavou a rozhlíží se kolem sebe, aby se ujistila, že ji otec před všemi neznemožňuje. Pocity úsměvnosti, trapnosti, marnosti a úpěnlivosti se neustále mísí a přelévají jeden do druhého. Nevíme, nakolik se máme smát a nakolik se cítit nepříjemně nad pachtěním Erdmanna ve směšné paruce a s umělými zuby, jak obtěžuje chudáka ženskou, která se snaží žít svůj život s jeho pozitivy i negativy.
Adeová nenabízí jen černobílý příběh o tom, jak milující otec zachraňuje dceru před nešťastnými rozhodnutími. Byť nakonec Ines opravdu odhaluje vnitřní nespokojenost, v Conradiho chování najdeme i kus sobectví a rodičovského majetnictví. Chce po dceři, aby po letech odloučení začala žít podle jeho hodnot, protože se ocitl sám a v krizi. Rozvrací její namáhavě budovaný svět bez ohledu na následky, aniž by nabízel lepší, aniž by představil alternativu – má jen vtípky a kanadské žerty, z nichž se dá sotva žít. Sám působí ošuntěle a smutně, když nemá publikum. Jeho snaha je možná poněkud egoistická, jeho způsoby trapné a dětinské, ale postupně, během střetnutí dvou protichůdných pohledů na život, se mění v ten nejupřímnější projev rodičovské lásky a životní zkušenosti.
Toni Erdmann nakonec většinu trapnosti opravdu přetaví v humor a ten pak v životní pravdu. Tuhle rovnici lze přičíst německé preciznosti, jakkoliv se jedná o tradovaný stereotyp. Adeová snímek stříhala devět měsíců, během nichž stihla porodit, a práce na tom, aby každá scéna a každý záběr byly v naprostém souladu, se nezapře. Každá situace působí vypointovaně, ale ne aranžovaně. Každé herecké gesto je výmluvné a sebeodhalující, ale ne strojené. Vše dokonale šlape, což je paradoxní vzhledem ke spontánnímu chování hlavní postavy.
Toni Erdmann útočí přímo na srdce, jde o velmi lidský film. Lidský ve své empatii, ale i určité škodolibosti, nevybíravosti a přímosti. V nich vyznívá univerzálně a pravdivě.
Toni Erdmann
Režie Maren Adeová, 2016
www.tonierdmann-derfilm.de
Tomáš Jančík 05.01.2024
Kaurismäki vytvořil nadčasový snímek o opuštění a strachu ze sblížení, ale s notnou dávkou humoru a romantiky.
Klára Řepková 05.12.2023
K tomu se přidává propracovaná choreografie se skupinou tanečníků, kapela a skvělé album inspirované discem ve středu pozornosti a velkolepý spektákl je na světě.
Tomáš Jančík 30.11.2023
Scorsese si v mocných stopážích už desítky let libuje, takže i když pracuje s pomalejším tempem, není tu prostor na slepá místa a délka je adekvátní obsahu.
Tomáš Jančík 09.11.2023
Na Letní filmové škole se sál oprávněně bavil celou hodinu a půl a po skončení sklidil film nadšený potlesk, následovaný ovacemi pro svéráznou představitelku matky Simonu Pekovou.
Klára Řepková 20.10.2023
Když letos na jaře americká zpěvačka Taylor Swift vyjela na turné, rychle se z toho stal pořádně megalomanský projekt. Filmová verze koncertu jako alternativa?
Andrea Kubová 12.10.2023
Ačkoliv pro některé zůstávají jeho charakteristické manýry nepostradatelné, pro jiné se stávají jaksi okoukanými.
Tomáš Jančík 22.08.2023
Tvůrčí svoboda, jakou od mateřské firmy snímek dostal, je až překvapivá, protože od prvního momentu se s ní hlas vypravěčky nemaže.
Tereza Bonaventurová 14.12.2022
Surrealistická jízda plná symbolů, repetetivních rýmů a popkulturních odkazů vás vezme na vesele imaginativní výpravu za těmi nejhoršími problémy současného světa.
Julia Pátá 01.12.2022
Můžeme si pokládat otázku, zda Sedlák natočil film, který má oslovovat generaci Z. Hledání odpovědi však nemá smysl. Banger.
Jakub Blaho 14.11.2022
Filmár a hudobník Jan Foukal nasadzuje ružovejšiu optiku a v novom filme dokumentuje silnejúce priateľstvo s Albertom Romanuttim, frontmanom Bert & Friends.