Michal Pařízek | Články / Sloupky/Blogy | 07.07.2016
Odjezd z karlovarského festivalu je vždycky trochu smutný a předčasný o to víc. Necelých šest dní je přece jen málo, ale pracovat se musí a co si budeme povídat, PJ Harvey je taky jenom jedna. Jednapadesátý ročník pro mě bude spojen hlavně se jménem Toni Erdmann, povedených filmů ale bylo hned několik. Podle všeho se vydařil také nový seriál Pustina, jehož první dva díly byly včera premiérově uvedeny. Na Pustinu se včera večer přejmenovala také populární Bokovka, podívat se přišel kdekdo a Mardoša jako dj rozhodně obstál – Velvet Underground, Bowie, Bobby Womack, Chemical Brothers, jednoduše samé vybrané tutovky.
Podobnou jistotou byly vždy také snímky Park Chan Wooka, v případě jeho novinky Komorná je to ale přece jen trochu složitější. Park samozřejmě zůstává svůj, filmařsky je totálně suverénní - mistr vykreslených obrazů, ve kterých se střetává nádhera s dokonalostí, s poněkud úchylným umanutím v detailech, které si pomalu a labužnicky vychutnává. Ale zda se podobnou cestou vydají také diváci nového snímku, to je otázka, na kterou není jednoduchá odpověď. Rozporuplné reakce jsou na místě, pro někoho bude Komorná filmem roku, jiný zase pohrdlivě mávne rukou s tím, že tohle všechno už dělal Park dříve a hlavně lépe. Nechybí ani nezbytná chobotnice.
Jednou z mnoha nesympatických postav snímku je chlípný milovník starých tisků, který bohatou mladou šlechtičnu Hideko poněkud bigotně vychovává a hlavně si ji kvůli jejímu jmění chce vzít. Zatím mu slouží jako návnada pro jeho přátele se zálibou v erotické literatuře, Hideko totiž projevuje mimořádný talent pro předčítání lechtivých textů a strýc s jazykem modrým od inkoustu ji v tom pochopitelně podporuje. Park Chan Wook chlípného strýce připomíná, přes nezpochybnitelnou sečtělost, eleganci a fundovanost se diváka snaží dotlačit do bodu, kde by ho mohl úlisně pozorovat. Explicitní lesbické scény mezi Hideko a Sookee snad i díky tomu působí odtažitě a výsledným dojmem z celého snímku je nečekaná lhostejnost, spojená dokonce s únavou.
Přes veškeré výhrady ale Komorná rozhodně za vidění stojí, třeba i kvůli fantastické hudbě, ostatně snímku se budeme podrobně věnovat v samostatném textu. Podobně vyčerpaně jako Parkova novinka působila také letošní festivalová znělka. Zdeňku Svěrákovi to bezpochyby zapaluje, ale anální výtěr v jeho podání se mezi pamětihodné skeče v hlavní roli s Johnem Malkovichem nebo Harvey Keitelem určitě nezařadí. Trochu to sice zachraňuje Daniela Kolářová, ale dojmu jisté upachtěnosti se ubránit nedá. V kontextu letošního osvěžujícího vizuálu festivalu rozhodně neobstojí. Zpravodajství z Karlových Varů pokračuje, ale korzo pro letošek končí. Od lázeňských pramenů se přesouváme k Váhu.
51. Mezinárodní filmový festival Karlovy Vary
1. - 9. 7. 2016, Karlovy Vary
www.kviff.com
Maria Pyatkina, David Čajčík, Michal Pařízek 29.10.2024
Pokud někde objevovat, tak právě tady. Vybíráme z napěchovaného programu devět jmen.
Michal Pařízek 04.10.2024
Dneska v osm večer na Radiu 1 spolu s Angeles Toledano, Melike Şahin, Autumnist, Juliánem Mayorgou nebo Cindy Lee. If You Hear Me Crying… leave me alone.
Michal Pařízek 20.09.2024
Šest dní u moře uplynulo tak rychle, že jsem se ani neotočil, a určitě nejen proto, že tam bylo 15 stupňů. Ale ve stínu toho, co se dělo/děje tady, už…
Michal Pařízek 06.09.2024
Okruží severu sedí kolem mozku pevně a (možná) napořád, podobně jako prsten, který mám na prstě snad po třiceti letech. Přišel ke mně před Rouge, komu tak asi patří? Forget…
redakce 29.08.2024
Mario „Dust“ La Porta si zařídil svůj bar, aby se měl kde zašít, taky si tam hrává. A se svojí kapelou jezdí po světě. Přijedou i do Kaštanu.
Michal Pařízek 23.08.2024
Štvanice minulý pátek hořela. První pražský Underground Overtake se povedl náramně, atmosféra euforická a velká stage, která u Bike Jesus vyrostla, byla zatraceně funkční i slušivá.
Veronika Mrázková 13.08.2024
Současně je právě marnost a nevědomost, kde začít a kde skončit, vzrušující. Tlumí racio a vynucuje si takové oddání dílu, které se obejde bez faktického výkladu či pointy.
redakce 13.08.2024
Letošní Brutal Assault je za námi a vypadá to na jeden z nejvýživnějších ročníků vůbec. A to nejen podle našich vyndaných reportérů.
Michal Pařízek 09.08.2024
Rozhovor s Nubyou Garcia jsem dělal před pár lety, bylo to uprostřed covidu a bylo to tím poznamenané, ale už tehdy to bylo milé...
Michal Pařízek 26.07.2024
Všechno dobré, něco výjimečné, vytržení s sebou přinesla Aunty Rayzor a vyloženě roztomilí Irreversible Entanglements. Zejména Camae Ayewa, která se chtěla boxovat.