Články / Sloupky/Blogy

Versus: Kmeny - Punk

Versus: Kmeny - Punk

Zdeněk Malinský, mexhouse | Články / Sloupky/Blogy | 11.03.2015

Punk’s not dead, to je jasný, ale co Kmeny? První díl vyvolal řadu otázek, odsudků, jasných ortelů a nejasných nadějí o českém dokumentu. Co my na to? Z pozice média celou sérii podporujeme, na druhou stranu nás to nezavazuje k poklonkování nebo mlčení. Dnes běží na čété dvě druhý díl, Hooligans, pojďme si promrskat ten první, nepunkový o Punku. Vadí, nevadí?

Zdeněk Malinský: Obavy se naplnily a první díl dokumentárního cyklu Kmeny věnovaný punku byl ještě horší, než jsem čekal. Proč? Namátkou:
1. Ne každý zná Sida Hoška, tím méně ostatní. Proč tam nebyly titulky se jmény hovořících?
2. Sid je bezpochyby jednou z ikon československého punku, ale proč Pipes and Pints?
3. Za pětadvacet minut se nedá encyklopedicky zmapovat český punk, ale tady autoři vyměřený čas trestuhodně promrhali.
4. Leckdo mohl nabýt dojmu, že punk je dobrý byznys: u jednoho se natáčelo na zahradě pěkné vilky, Sid Hošek vypráví, jak celé dny propíjí po hospodách, jen v pátek a v sobotu vyráží s kapelou hrát (poněkud mylná asociace: z osmi koncertů měsíčně zaplatíte inkaso, nájem a zbytek můžete prochlastat).

Vzpomínáte na diskuzní pořad Áčko na Nově? Často zajímavá a populární témata, žel vždycky se problém jen nakousl a pak se lehce klouzalo po povrchu. Podobný pocit jsem měl po shlédnutí tohoto dílu Kmenů. Ale třeba autorům křivdím, protože nikoho jiného se jim před kameru sehnat nepodařilo a museli vařit z vody. Škoda nevyužitého potenciálu, druhý Bigbít se nekoná.

Nejsem si jistý, proč je cyklus natáčen, ani komu je určen. Kdo o punku má jen několik zavádějících a negativních informací z doslechu nebo z pořadů typu Krimi zprávy (Prima), bude žít v bludu dál (a nejspíš se vůbec nedíval) a znalým to nejspíš přišlo k smíchu. Nebo k pláči? Mnohem víc informací získáte v článku Průvodce městskými kmeny: Punk (to není selfpromo, to je fakt). Punk patří z šestnácti dílů k těm (mezi laiky) nejznámějším tématům, takže jsem zvědavý, jak se autoři poperou s těmi méně „pop”. Jsem jediný, komu to přišlo plytké a na půl cesty?


mexhouse: Moje výhoda: nečekal jsem nic, jakkoliv nejsem zrovna fanda České televize, ale moment očekávání je pro výsledek podružný. Celkově? Příjemné překvapení z nejrůznějších důvodů. Proč Sid Hošek (Plexis) a proč Pipes And Pints? To jsou zavádějící otázky a nepochopení úhlu pohledu, který byl pro zvolenou stopáž (25 minut? To jako fakt?) zásadní. Bigbít je mimo mísu, jiná hra, jiné hřiště, jiný sport, tady žádná spojnice není, srovnávat hudební encyklopedii o třiceti hodinových dílech s polovičními dokumenty o subkulturách není proč. Což je jeden z důvodů, proč tu nejsou titulky „kdo je kdo“. Je jedno, jestli tam bude Hošek, Fanánek, někdo ze Snížené pracovní schopnosti nebo Éček, jde o punkový postoj svého druhu, který zrovna Hošek, coby celoživotní kalič, reprezentuje. A právě proto je tam koloušek z Pipes And Pints, který proti spaní v botech v posteli (touhle demonstrací Hošek překonal i postelové hrátky Jana Saudka) a přejíždění z knajpy do knajpy upřednostňuje „svobodu pro všechny“, krájí si avokádo a sní o tom, že s kapelou získají dalšího Anděla (ano, do jisté míry úsměvné). Pivní punk vs. straight edge? Nene, to není konfrontace, tohle jsou dva možné způsoby, které fungují vedle sebe, aniž by se vylučovaly. Punk je samozřejmě víc, hra, póza, stejně jako celoživotní postoj. Proto je tam punker, který funguje jako „společenská spojka“ a průtokový ohřívač informací (není třeba, aby tam byl titulek „Banán – Rekomando“), proto je tam starej fořt na schodech Sedmičky, který vidí společenské systémy z ulice. Proto ohromná zahrada v závěru a společné foto, jako pachuť na jazyku, která má vyvolat přesně takovou hloupou otázku: cože? Punk jako dobrý byznys? To byl už v roce 90, když vydával Monitor. Komu byl díl určen? Nevím, mýdlo je na čistotu, na co jsou dokumenty? „Znalí“ se mohli bavit právě scházejícími popisky a postavami, které znají, „neznalí“ zvolenou metodou souběžných obrazů. Zajdi se zeptat svojí matky, jestli ví, že punkáči jsou i ti, co nejí maso, nekouří a nepijou. Moje to neví.

Info

Premiéra dokumentu Hooligans 11. 3. od 22:00 na ČT2 a od 22:30 na Kmeny.tv.

www.kmeny.tv
www.facebook.com/projektKMENY

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

5 zimních písniček pro tichou noc podle Full Moonu

redakce 22.12.2024

Dá se u nich rekapitulovat celý rok, stejně jako celý život, můžete být trudní a veselí a nejlíp všechno najednou.

Šejkr #145: Peříčka

Michal Pařízek 13.12.2024

Nikol Bóková vydává svoje Feathers zítra, dneska večer na Radiu 1 si dáme jednu ve světové premiéře. Feathers, peříčka.

Proč je jetel špatným křesťanem? Protože si nepřeje být spasen. (Gurumánie)

Minka Dočkalová 12.12.2024

Hra o čtyřech hercích není pro divadelní uskupení Bazmek entertainment nic neobvyklého, prvek interaktivity mě děsil jen zpola, i když LARPy spíš nemusím.

Preview: Le Guess Who? 2024

Maria Pyatkina, David Čajčík, Michal Pařízek 29.10.2024

Pokud někde objevovat, tak právě tady. Vybíráme z napěchovaného programu devět jmen.

Šejkr #140: V obraze

Michal Pařízek 04.10.2024

Dneska v osm večer na Radiu 1 spolu s Angeles Toledano, Melike Şahin, Autumnist, Juliánem Mayorgou nebo Cindy Lee. If You Hear Me Crying… leave me alone.

Šejkr #139: „I’m sure we’re not the only ones“

Michal Pařízek 20.09.2024

Šest dní u moře uplynulo tak rychle, že jsem se ani neotočil, a určitě nejen proto, že tam bylo 15 stupňů. Ale ve stínu toho, co se dělo/děje tady, už…

Šejkr #138: Prsten

Michal Pařízek 06.09.2024

Okruží severu sedí kolem mozku pevně a (možná) napořád, podobně jako prsten, který mám na prstě snad po třiceti letech. Přišel ke mně před Rouge, komu tak asi patří? Forget…

Tak daleko, tak blízko: Mario „Dust“ La Porta (Psychopathic Romantics)

redakce 29.08.2024

Mario „Dust“ La Porta si zařídil svůj bar, aby se měl kde zašít, taky si tam hrává. A se svojí kapelou jezdí po světě. Přijedou i do Kaštanu.

Šejkr #137: V přízemí

Michal Pařízek 23.08.2024

Štvanice minulý pátek hořela. První pražský Underground Overtake se povedl náramně, atmosféra euforická a velká stage, která u Bike Jesus vyrostla, byla zatraceně funkční i slušivá.

Válová a Janáček, abstrakce na třetí

Veronika Mrázková 13.08.2024

Současně je právě marnost a nevědomost, kde začít a kde skončit, vzrušující. Tlumí racio a vynucuje si takové oddání dílu, které se obejde bez faktického výkladu či pointy.

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace