Zdeněk Malinský, mexhouse | Články / Sloupky/Blogy | 11.03.2015
Punk’s not dead, to je jasný, ale co Kmeny? První díl vyvolal řadu otázek, odsudků, jasných ortelů a nejasných nadějí o českém dokumentu. Co my na to? Z pozice média celou sérii podporujeme, na druhou stranu nás to nezavazuje k poklonkování nebo mlčení. Dnes běží na čété dvě druhý díl, Hooligans, pojďme si promrskat ten první, nepunkový o Punku. Vadí, nevadí?
Zdeněk Malinský: Obavy se naplnily a první díl dokumentárního cyklu Kmeny věnovaný punku byl ještě horší, než jsem čekal. Proč? Namátkou:
1. Ne každý zná Sida Hoška, tím méně ostatní. Proč tam nebyly titulky se jmény hovořících?
2. Sid je bezpochyby jednou z ikon československého punku, ale proč Pipes and Pints?
3. Za pětadvacet minut se nedá encyklopedicky zmapovat český punk, ale tady autoři vyměřený čas trestuhodně promrhali.
4. Leckdo mohl nabýt dojmu, že punk je dobrý byznys: u jednoho se natáčelo na zahradě pěkné vilky, Sid Hošek vypráví, jak celé dny propíjí po hospodách, jen v pátek a v sobotu vyráží s kapelou hrát (poněkud mylná asociace: z osmi koncertů měsíčně zaplatíte inkaso, nájem a zbytek můžete prochlastat).
Vzpomínáte na diskuzní pořad Áčko na Nově? Často zajímavá a populární témata, žel vždycky se problém jen nakousl a pak se lehce klouzalo po povrchu. Podobný pocit jsem měl po shlédnutí tohoto dílu Kmenů. Ale třeba autorům křivdím, protože nikoho jiného se jim před kameru sehnat nepodařilo a museli vařit z vody. Škoda nevyužitého potenciálu, druhý Bigbít se nekoná.
Nejsem si jistý, proč je cyklus natáčen, ani komu je určen. Kdo o punku má jen několik zavádějících a negativních informací z doslechu nebo z pořadů typu Krimi zprávy (Prima), bude žít v bludu dál (a nejspíš se vůbec nedíval) a znalým to nejspíš přišlo k smíchu. Nebo k pláči? Mnohem víc informací získáte v článku Průvodce městskými kmeny: Punk (to není selfpromo, to je fakt). Punk patří z šestnácti dílů k těm (mezi laiky) nejznámějším tématům, takže jsem zvědavý, jak se autoři poperou s těmi méně „pop”. Jsem jediný, komu to přišlo plytké a na půl cesty?
mexhouse: Moje výhoda: nečekal jsem nic, jakkoliv nejsem zrovna fanda České televize, ale moment očekávání je pro výsledek podružný. Celkově? Příjemné překvapení z nejrůznějších důvodů. Proč Sid Hošek (Plexis) a proč Pipes And Pints? To jsou zavádějící otázky a nepochopení úhlu pohledu, který byl pro zvolenou stopáž (25 minut? To jako fakt?) zásadní. Bigbít je mimo mísu, jiná hra, jiné hřiště, jiný sport, tady žádná spojnice není, srovnávat hudební encyklopedii o třiceti hodinových dílech s polovičními dokumenty o subkulturách není proč. Což je jeden z důvodů, proč tu nejsou titulky „kdo je kdo“. Je jedno, jestli tam bude Hošek, Fanánek, někdo ze Snížené pracovní schopnosti nebo Éček, jde o punkový postoj svého druhu, který zrovna Hošek, coby celoživotní kalič, reprezentuje. A právě proto je tam koloušek z Pipes And Pints, který proti spaní v botech v posteli (touhle demonstrací Hošek překonal i postelové hrátky Jana Saudka) a přejíždění z knajpy do knajpy upřednostňuje „svobodu pro všechny“, krájí si avokádo a sní o tom, že s kapelou získají dalšího Anděla (ano, do jisté míry úsměvné). Pivní punk vs. straight edge? Nene, to není konfrontace, tohle jsou dva možné způsoby, které fungují vedle sebe, aniž by se vylučovaly. Punk je samozřejmě víc, hra, póza, stejně jako celoživotní postoj. Proto je tam punker, který funguje jako „společenská spojka“ a průtokový ohřívač informací (není třeba, aby tam byl titulek „Banán – Rekomando“), proto je tam starej fořt na schodech Sedmičky, který vidí společenské systémy z ulice. Proto ohromná zahrada v závěru a společné foto, jako pachuť na jazyku, která má vyvolat přesně takovou hloupou otázku: cože? Punk jako dobrý byznys? To byl už v roce 90, když vydával Monitor. Komu byl díl určen? Nevím, mýdlo je na čistotu, na co jsou dokumenty? „Znalí“ se mohli bavit právě scházejícími popisky a postavami, které znají, „neznalí“ zvolenou metodou souběžných obrazů. Zajdi se zeptat svojí matky, jestli ví, že punkáči jsou i ti, co nejí maso, nekouří a nepijou. Moje to neví.
Premiéra dokumentu Hooligans 11. 3. od 22:00 na ČT2 a od 22:30 na Kmeny.tv.
Michal Pařízek 10.01.2025
Tehdy jsme Jamese a spol. přemluvili, aby před setem s Lydií Lunch (v Praze se staví ve středu, mimochodem) dali ještě Gallon Drunk set...
redakce 10.01.2025
Ona zpívá: Ty píšeš básně, ale já pořádám večírky. Oni zase: My píšeme básně stejně dobře, jako děláme večírky.
redakce 09.01.2025
Romance pro nevšední den, duchovní písně ke konci světa, hledání hranic lidskosti. Ovšem o radost se podělíme.
redakce 08.01.2025
Někdo svět ztrácí, někdo nachází, všichni jsou plní radosti, nebo spíš věčného smutku. A všechny máme rádi, protože se v tom plácáme s nima.
redakce 07.01.2025
"Your natural state is threatening," říká ten, jehož hřeben umí 360°, ohledávání přirozeného stavu věcí se pak věnují i ornitoložky z Jižních Čech.
redakce 06.01.2025
"Anděli, řekni mi, že je to v pořádku," zpívá v písničce Angel nuevo a my bychom taky rádi řekli, že je to v pořádku, ale co my víme!
Michal Pařízek 27.12.2024
Vlastně jsem si myslel, že to tak dlouho není, dodnes si pamatuju, jak jsme se domlouvali se Zdeňkem Lichnovským. Bylo to u nás v kanclu, dělali jsme rozhovor u příležitosti…
redakce 22.12.2024
Dá se u nich rekapitulovat celý rok, stejně jako celý život, můžete být trudní a veselí a nejlíp všechno najednou.
Michal Pařízek 13.12.2024
Nikol Bóková vydává svoje Feathers zítra, dneska večer na Radiu 1 si dáme jednu ve světové premiéře. Feathers, peříčka.
Minka Dočkalová 12.12.2024
Hra o čtyřech hercích není pro divadelní uskupení Bazmek entertainment nic neobvyklého, prvek interaktivity mě děsil jen zpola, i když LARPy spíš nemusím.