Články / Sloupky/Blogy

Versus: Kmeny (Straight Edge)

Versus: Kmeny (Straight Edge)

Zdeněk Malinský, mexhouse | Články / Sloupky/Blogy | 10.06.2015

Kmeny pokračovaly dalším dílem, tentokrát jsme si mohli prohlédnout zástupce kmene Straight Edge. Koho jste tam viděli? Extrémisty, zloduchy a poloblázny, divochy? Ano, ti tam byli, ti tam jsou. A s nimi Noam Chomsky, středověcí flagelanti a hardcorová chátra. Tentokrát více o názorech než o každodenním (ne)bytí.

Zdeněk Malinský: Naprosto přesně chápu režiséra v úvodní debatě: „Tohle téma je naprosto nefilmovatelné, nevím, co s tím.” Stejně to mám se psaním k jednotlivým dílům. A je to horší a horší.

Díl poklidný, místy velmi lyrický. Díl paradoxů i protikladů: sXe odmítají alkohol, přitom seriál sponzorují pivovar s likérkou; veganství, askeze odmítající alkohol, cigarety, drogy vs. agresivní hudba. Líbil se mi střih i některé zajímavé záběry na detaily (a vlastně i celky), díky čemuž nebyl díl zbytečně upovídaný. Snesl bych více hudby, záběrů z koncertu a za titulky bych se nezlobil (nerozuměl jsem ani slovo, o čem Banán zpíval). Nezaškodilo by, kdyby zaznělo (stručněji, jasněji) důvody veganství, askeze i politické postoje. Jít v tomto ještě více do hloubky by asi příliš překročilo časový rámec dílu. Škoda.

I když jsem čekal díl svižnější, akčnější a drsnější, líbil se mi a řadím ho k nejlepším.


mexhouse: Naprosto nechápu režiséra v úvodní debatě, že je téma nefilmovatelné, o tomhle dílu Kmenů bych mohl napsat třicet stránek… Legrace. Jistě že ho chápu, o to obdivuhodnější/vtipnější je, co s tématem udělal. Tomuhle se říká tvůrčí z nouze ctnost: v jedné rovině se vyznat z toho, že téma je absolutně „nedějové“, bez pohybu, v druhé rovině poslat tři vyznavače straight edge na výlet na Šumavu. V té první se tvůrci (režisér Abrahám a Vladimír 518) snaží přesvědčit xBanánax, aby šel do „konstruktivní konfrontace“ se zástupci protilehlých stran (náckové, policajti), koncept mluvících hlav, v té druhé diskutuje trojice insiderů na cestě, „road movie“. Funguje to dobře, protože první rovina je slepá ulice, ta druhá osamocená stezka.

V tomhle dokumentu se nehraje na obrazové efekty, ani na hudební složku (která se omezuje na koncertní výseky Hanby), exteriér střídá interiér, posloucháme východiska a stanoviska. Jistě, mé nadšení plyne i z toho, že rád sleduju životní cesty Banána (Hanba, Hlinomaz) i Ivana (Two Shovels Events, Flowers for Whores), že chovám sympatie ke hnutí straight edge jako takovému, jakkoliv jsem závislý na drogách mentálních i emočních. Motiv askeze coby životní cesty a protisystémového postoje je velmi cenný a důležitý.

Protože tenhle díl více než který jiný prezentuje názory subkultury, je snadné a bude vděčné se chytat jednotlivých vět a hlášek, vytrhávat z kontextu. Jedni je zavrhnou, protože odmítají chodit k volbám (dialog s policajtem má stejný smysl jako pochod k volební urně, říkám já), druzí se budou posmívat, že v hospodě hledají jídlo podle vlastních potřeb (a ten špenát je dělaný na čem?), třetí se vysmějou tomu, že názory straight edge jsou „sponzorovány“ velkou likérkou. O osobní volbě, jejích důsledcích, o hranicích vlastního přesvědčení a kompromisech, o tomhle máme přemýšlet. Vím, že je za hranou nazvat dialog ohlávkou na člověka, ale „konstruktivní dialog“ dnešních parametrů je jen navoněné hovno, televizní blábol. Tolik k původní ideji režiséra. Díl plný zdánlivých paradoxů i hořce vtipných momentů: „S některýma lidma jsem si začal lidsky rozumět až po tom, co začali chlastat nebo hulit.“

PS: Snesl bys více hudby? To je jako bys vyčítal krásné holce, že se zapomněla namalovat. Pro podstatu krásy (artefaktu) to není relevantní.

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Šejkr #147: James

Michal Pařízek 10.01.2025

Tehdy jsme Jamese a spol. přemluvili, aby před setem s Lydií Lunch (v Praze se staví ve středu, mimochodem) dali ještě Gallon Drunk set...

Desky roku 2024 podle Full Moonu: 1. místo

redakce 10.01.2025

Ona zpívá: Ty píšeš básně, ale já pořádám večírky. Oni zase: My píšeme básně stejně dobře, jako děláme večírky.

Desky roku 2024 podle Full Moonu: 2. místo

redakce 09.01.2025

Romance pro nevšední den, duchovní písně ke konci světa, hledání hranic lidskosti. Ovšem o radost se podělíme.

Desky roku 2024 podle Full Moonu: 3. místo

redakce 08.01.2025

Někdo svět ztrácí, někdo nachází, všichni jsou plní radosti, nebo spíš věčného smutku. A všechny máme rádi, protože se v tom plácáme s nima.

Desky roku 2024 podle Full Moonu: 4. místo

redakce 07.01.2025

"Your natural state is threatening," říká ten, jehož hřeben umí 360°, ohledávání přirozeného stavu věcí se pak věnují i ornitoložky z Jižních Čech.

Desky roku 2024 podle Full Moonu: 5. místo

redakce 06.01.2025

"Anděli, řekni mi, že je to v pořádku," zpívá v písničce Angel nuevo a my bychom taky rádi řekli, že je to v pořádku, ale co my víme!

Šejkr #146: 100

Michal Pařízek 27.12.2024

Vlastně jsem si myslel, že to tak dlouho není, dodnes si pamatuju, jak jsme se domlouvali se Zdeňkem Lichnovským. Bylo to u nás v kanclu, dělali jsme rozhovor u příležitosti…

5 zimních písniček pro tichou noc podle Full Moonu

redakce 22.12.2024

Dá se u nich rekapitulovat celý rok, stejně jako celý život, můžete být trudní a veselí a nejlíp všechno najednou.

Šejkr #145: Peříčka

Michal Pařízek 13.12.2024

Nikol Bóková vydává svoje Feathers zítra, dneska večer na Radiu 1 si dáme jednu ve světové premiéře. Feathers, peříčka.

Proč je jetel špatným křesťanem? Protože si nepřeje být spasen. (Gurumánie)

Minka Dočkalová 12.12.2024

Hra o čtyřech hercích není pro divadelní uskupení Bazmek entertainment nic neobvyklého, prvek interaktivity mě děsil jen zpola, i když LARPy spíš nemusím.

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace