Články / Sloupky/Blogy

Viděno ve Varech: Jen 17 / Jestli umřeš, zabiju tě

Viděno ve Varech: Jen 17 / Jestli umřeš, zabiju tě

Lukáš Masner | Články / Sloupky/Blogy | 06.07.2013

Ne každý film z nabídky karlovarského festivalu má to štěstí, že pronikne i do širší distribuce. Francouzský režisér François Ozon se však těší přízni a jeho tvorba je úspěšná jak na řadě festivalů, tak i za jejich pomyslnými hranicemi, v přítmí „běžných“ kinosálů.

Drama Jen 17 je strohou a poněkud chladnou analýzou ženské duše, příběhem sedmnáctileté Isabelle, která se začne živit jako prostitutka a uspokojení hledá v náruči nepoměrně starších mužů. Skoro by se chtělo napsat, že Jen 17 je typickým představitelem festivalového filmu – artikuluje vážné společenské téma, pokouší se být autentický a stylisticky odtažitý. Ozonovi se přitom daří zbavit tezovitosti a zjednodušujících modelů, které se dozajista nabízejí. Nad hrdinkou nevynáší příkré soudy a lze se jen dohadovat, co ve skutečnosti stojí za jejím chováním. Jsou to pocity nudy, zhýčkanost dítěte, které může mít, co si zamane? Uspokojivou odpověď nenajdeme ani ve scénách u psychologa, tím méně za přezíravým, jindy prázdným pohledem hlavní hrdinky. Oporu nelze hledat ani u pokryteckých rodičů, kteří, stejně jako Isabelle, jen lžou a podvádějí. Vrcholem všeho je pomýlená představa o výchově – uděláme si hezký výlet do Londýna, nakoupíme dárky a na vše zapomeneme.

Nejsilnější momenty filmu zacházejí s ironickým tónem, kdy hudba stojí v opozici vůči obrazu, hrdinka s kamennou tváří diskutuje o ceně vlastního těla atd. Zde se Ozon nejvíce přiblížil svému vzoru, Buñuelovu filmu Kráska dne (1967). Vizuální patos za doprovodu romantizující hudby zase odkazuje k Truffautovi a Godardovi, resp. jeho Pohrdání (1963). Strojené, poněkud přeceněné, ale přeci jen důstojné drama. Chtě nechtě, po celou dobu jsem se bavil představami o tom, jak by s touto vyšlechtěnou podívanou zatočil Michael Winterbottom. Jeho neučesaný a špinavý, až nepříjemně autentický styl by cíl zasáhl lépe než Ozonův lesk a chladně vysoustružené kompozice.

Nabídka známých/neznámých festivalových filmů někdy donutí volit naslepo. Jedním z těchto pokusů byl snímek Jestli umřeš, zabiju tě od režiséra iráckého původu Hinera Saleema. Francouz Phillip se v baru seznámí s Kurdem Avdalem. Jejich přátelství však dlouho nevydrží, jelikož Avdal umírá a Phillip se tak musí postarat nejen o tělo svého přítele, ale i nevěstu Sibu. Na scéně se navíc objeví Avdalům fanatický otec a šestice kurdských „mafiánů“.

Francouzská komedie o střetu dvou odlišných kultur (kurdské a francouzské) lavíruje na hraně mezi černou komedií a vážným dramatem. Zároveň je pohledem pozoruhodně trpkým, ale i vtipným, místy absurdním až mystickým. Těžko pohledat film, který by tak úporně těžil z obou rovin. Dílčí scény mají bezmála rozměr a poetiku anarchistických komedií Woodyho Allena, oproti tomu stojí momenty, kdy úsměv trne a divák znenadání pocítí vinu za to, že se před několika málo okamžiky od srdce zasmál. Tam, kde by jiný filmař zbrzdil a velké emoce jen naznačil, nechal odehrát mimo obraz, režisér zlovolně potrápí jak postavu, tak překvapeného diváka. Scéna, v níž se Siba dozvídá o smrti nastávajícího manžela, je ve své délce a expresivitě hereckého projevu více než trýznivá. Všeho všudy odvážné, byť poněkud nevyrovnané a místy zbytečně sentimentální dílo. Každopádně bylo příjemné vidět film, který si tak radikálním způsobem bere na paškál citlivé téma, jakým je disproporce tradice a modernity v islámské kultuře.

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Šejkr #147: James

Michal Pařízek 10.01.2025

Tehdy jsme Jamese a spol. přemluvili, aby před setem s Lydií Lunch (v Praze se staví ve středu, mimochodem) dali ještě Gallon Drunk set...

Desky roku 2024 podle Full Moonu: 1. místo

redakce 10.01.2025

Ona zpívá: Ty píšeš básně, ale já pořádám večírky. Oni zase: My píšeme básně stejně dobře, jako děláme večírky.

Desky roku 2024 podle Full Moonu: 2. místo

redakce 09.01.2025

Romance pro nevšední den, duchovní písně ke konci světa, hledání hranic lidskosti. Ovšem o radost se podělíme.

Desky roku 2024 podle Full Moonu: 3. místo

redakce 08.01.2025

Někdo svět ztrácí, někdo nachází, všichni jsou plní radosti, nebo spíš věčného smutku. A všechny máme rádi, protože se v tom plácáme s nima.

Desky roku 2024 podle Full Moonu: 4. místo

redakce 07.01.2025

"Your natural state is threatening," říká ten, jehož hřeben umí 360°, ohledávání přirozeného stavu věcí se pak věnují i ornitoložky z Jižních Čech.

Desky roku 2024 podle Full Moonu: 5. místo

redakce 06.01.2025

"Anděli, řekni mi, že je to v pořádku," zpívá v písničce Angel nuevo a my bychom taky rádi řekli, že je to v pořádku, ale co my víme!

Šejkr #146: 100

Michal Pařízek 27.12.2024

Vlastně jsem si myslel, že to tak dlouho není, dodnes si pamatuju, jak jsme se domlouvali se Zdeňkem Lichnovským. Bylo to u nás v kanclu, dělali jsme rozhovor u příležitosti…

5 zimních písniček pro tichou noc podle Full Moonu

redakce 22.12.2024

Dá se u nich rekapitulovat celý rok, stejně jako celý život, můžete být trudní a veselí a nejlíp všechno najednou.

Šejkr #145: Peříčka

Michal Pařízek 13.12.2024

Nikol Bóková vydává svoje Feathers zítra, dneska večer na Radiu 1 si dáme jednu ve světové premiéře. Feathers, peříčka.

Proč je jetel špatným křesťanem? Protože si nepřeje být spasen. (Gurumánie)

Minka Dočkalová 12.12.2024

Hra o čtyřech hercích není pro divadelní uskupení Bazmek entertainment nic neobvyklého, prvek interaktivity mě děsil jen zpola, i když LARPy spíš nemusím.

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace