Články / Reporty

Zebra(t) odvahu! (Říše zvířat ve Studiu Hrdinů)

Dominika Prokopová | Články / Reporty | 16.09.2014

Ve Studiu Hrdinů rozhodně nelenili ani přes prázdniny. Během letních měsíců vznikala v prostorách divadla nová inscenace podle hry Říše zvířat z roku 2007 německého dramatika Rolanda Schimmelpfenniga v režii Kamily Polívkové. Díky úsilí tvůrců a podpoře divadelních příznivců, kteří přispěli v rámci crowdfundingového projektu přes portál Hithit.com, se dobrá věc podařila a posledního srpna proběhla premiéra. A dobře nám tak. Orig(am)inální masky Ondřeje Cibulky, působivé animace a projekce Kamily Polívkové a Pavla Havrdy, dobří herci.

Představení o představení, ve kterém se jednotlivé charaktery představují a v mezičase si představují, jaké to bude, až to konečně skončí. Zebra, lev, marabu, cibetka, antilopa a krokodýl. Šest maskovaných zvířat, kteří jsou kolegové na jednom jevišti už šest let. Mohlo by to být lepší, ale dá se to vydržet. Stereotyp je ubíjející, ale pořád skýtá jistotu. Herci přicházejí a odcházejí, ale hra běží dál. Když člověk sotva přežívá jako zebra či lev, může se pak najednou stát volským okem nebo kečupem? Těžší než polykání vlastní důstojnosti je už snad jen realizování vlastních nápadů. Všechny ambiciózní plány herců na pokraji vyhoření se nakonec stejně semelou v mlýnku na pepř, který je také jedním z hrdinů nové nepochopitelné hry Zahrada věcí.

Inscenace Říše zvířat civilně začíná a civilně končí. Zatímco na začátku sledování přípravy herců v zákulisí funguje, závěr vyznívá poněkud rozpačitě. Náhlá tma na konci ještě nedořečené věty působí spíše jako chyba než záměr, což je škoda, protože závěrečná scéna s odmaskováním jednotlivých zvířat je zdařilá. Ať je to jak chce, všechna ta špína se stejně spláchne a jevištní mimikry mají i své výhody. Masky sice můžou drásat hereckou kůži, ale kdo jiný než právě herec má v záloze tolik náhradních? Herci se ztrácejí v rolích, které jimi prostupují víc, než by se jim mohlo líbit. Věčné soupeření zebry a lva je soubojem dvou velkých mužů v jedné příliš malé říši, které je ale oba udržuje ve střehu. A Jakub Žáček je dobrý lev. Ivana Uhlířová v roli novopečené matky a plaché vzdychající antilopy dokazuje, že může být nápadná i svou nenápadností a může si získat publikum jediným lehkým povzdechem. Nepřehlédnutelný výkon podává především Jiří Černý, který exceluje v roli rozervaného divadelního režiséra, i Petr Vaněk alias zebra Lekonožka, v jehož kariéře nastane zlom, až když přenese malou ženu přes velkou louži. Scéna, kdy se uzoufaný Franta snaží vlichotit nové režisérské hvězdě ze strachu, co přijde, až bude muset definitivně smýt pruhy, je skvělá. Lehce znuděný a lehce hysterický režisér trefně glosuje veřejná tajemství současného (nejen) českého divadla. Problém většiny herců je, že nejsou dost dobří a kritici rádi odměňují ty, jejichž dílo nepochopili. Tak to je a bůhví co bude. Divadla bez funkčních počítačů, žádaní herci bez talentu, talentovaní čekatelé a klíčoví sponzoři. Než se z toho labyrintu všichni vymotají, můžou si zatím v šatně vykládat o slavnějších spolužácích z televizních obrazovek a tahat si triko.

V Říši zvířat je místa dost. Velká i malá zvířata stále číhají a v hledišti je zatím místo i pro vás. Tak si pospěšte, vždycky je všechny může sežrat krokodýl.

Info

Roland Schimmelpfennig / Kamila Polívková : Říše zvířat
12. 9. 2014, Studio Hrdinů, Praha

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Nejlepší texty Full Moonu 2024: Venite a casa! (Hudební scéna v Buenos Aires)

Krištof Budke 27.01.2025

Scéna v Buenos Aires očima zakladatele uměleckého webmagazínu Swine Daily.

Nejlepší texty Full Moonu 2024: Děti, které nesměly dospět (Disneyho dětské hvězdy)

Julia Pátá 27.01.2025

Na Cyrus se během několika let po opuštění vydavatelské stáje Disney Music Group, která si na adolescentních celebritách postavila jeden z hlavních zdrojů příjmu, svalila lavina kritiky.

Přátelství, co nestárne (Justice)

Kristina Kratochvilová 25.12.2024

Justice sice zestárli o jednadvacet let, v Max-Schmeling-Halle, kam jsme se přijeli podívat na show, kterou dovezou na Colours, to rozhodně vidět nebylo.

V samotách i v davu (Letní kapela)

Tomáš Jančík 15.12.2024

„Jako pes, pes,“ ozývá se šeptem z publika. Švejdík přichází přes červeně nasvětlené pódium a hlasům jejich slova oplácí.

Sonda za obzor

Viktor Hanačík 11.12.2024

Monumentální klenby připomínají sakrální chrámy. Čtyři reproduktory v rozích a čtyři výkonné lasery na vysokých stativech...

Čočkový dortík (Blixa Bargeld & Teho Teardo)

Viktor Palák 08.12.2024

Střih, více než deset let poté vyprodávají oba hudebníci Archu a koncert znovu začíná Bargeldovým žlučovitým máváním směrem ke zvukaři, který nejprve nemá svůj den.

Predĺžený víkend sónických rituálov (Next Festival 2024)

Richard Michalik 03.12.2024

Hudba dokáže otvárať nové perspektívy, ktoré neustále potrebujeme ohýbať, a NEXT si je toho veľmi dobre vedomý. Report.

Andalusian Crush (Monkey Week 2024)

Michal Pařízek 30.11.2024

Sevilla. Město plné barev, chutí a života, vonící po všudypřítomných pomerančích. Tamní showcase festival se svému městu podobá...

Sonické prostory ve světle minimalismu (Sonda 2024)

Viktor Hanačík 28.11.2024

Bylo to na hraně mozkové kapacity, hrozilo smyslové přetížení a nevolnost. Být snímek kratší, získal by si zřejmě pozitivnější přijetí, bez nežádoucích somatických následků.

Chvilky transcendence (Roomful of Teeth)

Jan Starý 20.11.2024

Mnohokrát oceněné těleso, ze kterého vyšla také hvězdná skladatelka Caroline Shaw, se představilo u nás vůbec poprvé a očekávání potvrdila i vyprodaná kapacita.

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace