Články / Reporty

Colours počtvrté: Podtrženo a sečteno

Colours počtvrté: Podtrženo a sečteno

Anna Mašátová | Články / Reporty | 21.07.2014

Vedro. Žhavý kotouč na nebi vás griluje jak stánkař klobásy, prach se lepí na patro a pokrývá tělo nesmyvatelnou krustou. Poslední den, všechno už je jedno, bágly sbalené, čas se loučit, probrat v hlavě plusy i minusy, zkouknout program a vyrazit.

Když jsme u těch plusů, jednoznačným vítězem je Drive stage. Vzhledem ke svému umístění ve stanu se z ní sice brzy stala sauna, přesto je program asi nejzajímavější. V neděli odpoledne se na ní v rámci svého prvního českého turné k novému albu Takes One to Know One představila šestičlenná sestava Graveyard Train z Austrálie, která sice tvrdí, že country zas tak moc nehraje, ale úplně věřit jim to taky nemůžete - nástrojové složení totiž stylu odpovídá více než dobře. Banjo, kytary, bicí, dobro, navíc kladivo a řetěz. Chlapci se dali dohromady v hospodě, a to dokonce putyce inspirované Prahou a Čechami. Společným jmenovatelem textů je smrt. Na krásy posmrtného života se nehraje, všichni zemřeme zbývá jen tma a vzduchoprázdno. Aussies se zařadili mezi nejlepší festivalové sety, výborně šlapající parta šílenců. Pokud jste prošvihli, máte ještě příležitost v Jablonci, Praze a Veselí nad Moravou.

Klokani měli v neděli na Colours sraz, sotva dokvíkla kytara Graveyardům, už to rozbalovalo na hlavní stage John Butler Trio, namakaní muzikanti Butler, basák Byron Luiters a nový bubeník Grant Gerathy. Všechna čest, „miliónovej hipík“ umí na svou dvanáctistrunku i banjo kouzla, zvuk vynikající, do publika házel vtipy při pilování nehtů, zdatně reagoval na výkřiky, léta buskování jsou znát. Většina fanoušků toužila po jeho hitu Ocean, kterého se dočkala už v první půlce koncertu, končilo se novinkou Livin´ in the City z aktuálního alba Flesh & Blood.

Na přídavky nebyl na Colours moc čas, což nesli značně nelibě ctitelé jedné z hlavních festivalových hvězd The National. Milovníci prominou nebo si připraví kamení, pokud nejste skalním příznivcem nebo jste nebyli v kotli, nešlo ven nic. Nuda s podprůměrným zvukem a nulovým zpěvem, která nebavila ani jako zvuková kulisa k večeři.

Mimochodem jídlo! Vegetariáni konečně měli co jíst, stánek s vodou zdarma a sprchy byly mimořádně dobrým nápadem, v areálu bylo díky úklidové četě a zálohovaným kelímkům čisto a až jednou, v budoucnu, přibyde trávník na místo zbylých kamenů, radost nebude znát mezí. Znavené oči a uši potěšili Eggnoise, kdo měl sílu, prošoupal závěrem taneční podrážky na show britského popíkáře Johna Newmana.

Kdosi se vyjádřil, že to, co dělá festival festivalem, jsou rozespalé holky v oversize trikách, jdoucí si ráno malátně čistit zuby ke kohoutkům. Colours of Ostrava dělá třetím rokem jedinečné industriální panorama, nad kterým zahraniční hosté i kapely žasnou. Najdou se však i nepochopitelnosti typu Horkýže Slíže na hlavní scéně, Arnalds a Faker na zoufale malých scénách, téměř zbytečná busking stage a každoročně nejpříšernější i nejhlučnější atrakce sponzorského tanečního stanu na hlavním tahu.

Podtrženo a sečteno. Letošní ročník byl nadmíru klidný a pohodový. O kvalitě vypovídá stále pestřejší návštěvnický jazykový mix i zlepšující se služby ve všech směrech, člověk se už těší, co se změní, vypiplá a načančá do 16. července 2015.

Info

Colours of Ostrava 2014
20.7.2014, Vítkovice, Ostrava

foto © Barka Fabiánová

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Chvilky transcendence (Roomful of Teeth)

Jan Starý 20.11.2024

Mnohokrát oceněné těleso, ze kterého vyšla také hvězdná skladatelka Caroline Shaw, se představilo u nás vůbec poprvé a očekávání potvrdila i vyprodaná kapacita.

Postřehy v modré (Blues Alive 2024)

Jiří V. Matýsek 19.11.2024

„Blues je umírající žánr,“ řekl mi v rozhovoru před osmadvacátým ročníkem festivalu Blues Alive jeho booker a majitel Štěpán Suchochleb... Jak se to vezme.

Jenny chce byť strojom (Jenny Hval)

Ema Klubisová 19.11.2024

I Want to Be a Machine nie je o performance a ukážke jej novej hudby. Pozýva nás bližšie, k svojim mentálnym pochodom, chybám počas písania a myšlienkovým odbočkám.

Pohleďte, krásný, raněný démon (Current 93)

Viktor Palák 18.11.2024

Tibet coby bosý Peter Pan morfující v maniakálního kata nás v Praze prováděl odvrácenou stranou anglického venkova i dojímal vzpomínkou na zemřelé.

Co to všechno stojí (Anki)

Filip Peloušek 17.11.2024

Je to sotva pár dnů, co jsem dočetl Piko Apoleny Rychlíkové a Pavla Šplíchala, to mi ještě nedocházelo, jak potřebný kontext mi dodává ke křtu jedné z nejzásadnějších desek letošního…

Temný půvab rapové poezie (Moor Mother & billy woods)

Viktor Hanačík 07.11.2024

Oba pojí čtyři roky staré album Brass, cit pro ponuřejší vyprávění, jazz-rapové podhoubí a kontrasty z afroamerické historie... A na dlouhém baru La Fabriky mají zemité Primitivo.

Útěk na čarodějnou horu (Stoned Jesus)

Marek Hadrbolec 31.10.2024

„Zahraj Slipknoty!“ zakřičí někdo. „This is going to sound like Slipknot, I'll even take my glasses off for it,“ odpovídá pohotově Igor, načež Stoned Jesus...

Kdo byla, je Miss Flower? (Emilíana Torrini)

Václav Valtr 28.10.2024

„I wanna taste you, taste your lips, feel your hips,“ znělo z pódia, kde stála zpěvačka v rudých šatech, od prvních okamžiků plně pohroužená do hudby.

I wanna see you fucking dance! (Gurriers)

Veronika Tichá 27.10.2024

Působivá performance irského kvintetu s vervou a nahlas pojmenovala problémy, které vidí kolem sebe a nebojí se o nich mluvit.

Lámání kostí i ducha (Pharmakon & co.)

Klára Šajtarová 25.10.2024

V hluku se setkává bolest s rozkoší, zoufalství s rezignací, otázka přežití se stává méně o fyzickém těle a více o duchu.

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace