Články / Reporty

Colours potřetí: Nejstarší pop songy, vousatí muži a klobouky kam se podíváš

Colours potřetí: Nejstarší pop songy, vousatí muži a klobouky kam se podíváš

Anna Mašátová | Články / Reporty | 20.07.2014

Každý rok se vymyslí blbina, kterou mohou sponzoři nacpat širokému davu. Gumové náramky, karimatky, svítící kdovíco, však to všichni známe. Letošní Colours jsou ve znamení klobouků. Záplava růžových, modrých, pirátských a kovbojských huček kam oko dohlédne.

Nicméně odhlédněme od festivalového stylingu a pojďme ke scénám. Prodavač na Full Moon scéně texty a hudbou potěšil, zpěv ale nutně potřebuje vylepšit. Parno stále trvá, Pleskotův Gong poskytuje příjemný azyl, člověku se z něj ani nechce a to nejen díky chladu. Ira Iarlu Ó Lionáirda zná české publikum jako hosta Čechomoru, faktem je, že Ó Lionáird je jednou z největších hvězd irské hudby a world music vůbec, mnoho let byl členem Afro Celt Sound System, spolupracoval s Peterem Gabrielem, na jehož labelu Real World records vydává desky. Před několika lety se potkal s neméně slavným kytaristou a producentem Leem Abrahamsem, společně vydali desku Foxlight, naživo však v podstatě nevystupovali. To se podařilo až na Colours, kde v triu s americkým bubeníkem Chrisem Vatalarem, předvedli průřez Ó Lionáirdovým repertoárem. Autorské kousky i tradiční písně, jak sám zpěvák dodal, v podstatě popina, jen ze začátku 19. století. Nechtělo se věřit, že spolu trojice zkoušela před provedením jen pár dní, souhra byla dokonalá. Ó Lionáird o pauzách vtipkoval, vzpomínal jak na Čechomor, tak setkání s Jiřím Černým. Krása Iarlova hlasu, vznášejícího se prostorem se těžko převádí do slov, nutno zažít.

Chet Faker by si býval byl zasloužil hlavní stage, kolem Agrofertu bylo natřískáno, vousatý fešný Australan zde o příznivce vskutku nemá nouzi. Dalším zarostlíkem se značně pohnutým osudem, byl John Grant. Americký písničkář začal pomalu Vietnam či I wanna go to Marz, uměl to však zdařile rozjet v nakažlivém rytmu osmdesátkového elektropopu. Dvoje klávesy postavené proti sobě se jen tak nevidí, Grant navíc baví díky své naprosté uvěřitelnosti. Nic kašírovaného, přemrštěného ani laciného.

Robert Plant měl jedno jediné malé mínus. Ačkoliv to tak před několika měsíci vypadalo, nakonec nevystoupili jako předkapela North Mississippi Allstars, které si jinak často na turné zve. Škoda. Tím ale veškeré výhrady končí. Výborná doprovodná kapela, kde hrají prim kytaristé Skin Tyson a Justin Adams, a také pro mnohé návštěvníky nečekané tóny, vycházející zpod prstů Juldeha Camary, hráče na jednostrunné africké housle ritti.Už v září vydává Plant and the Sensational Space Shifters nové album, štědrá ukázka zazněla už na Coloursáckém setu- novinky Rainbow, Turn it up a Little Maggie se střídaly s Led Zeppelinovskými kusy. Parádní show, ze které se nechtělo odejít, i když vedlejší scény měly co nabídnout. Třeba Bee and Flower nebo Guillauma Peretta & The Electric Epic.

Závěr sobotní noci zcela patřil johannesbursko-holandské partičce Skip & Die. Napsat něco o energii a živelnosti je v tomto případě naprosto nedostačující, kvartet fuckující politiky a glosující globální problémy je taneční párty na tripu, ze kterého jde hlava kolem. Zpěvačka Cata Pirata, vizuální umělkyně a módní ikona je k nezastavení, s potutelným úsměvem skáče po pódiu, vrhá se do davu, ječí, zpívá a kráká, zkrátka skip and die motherfuckers! Pot se leje ze všech proudem, i když zbývá do raníčku jen pár hodin...

Info

Colours of Ostrava 2014
19.7.2014, Vítkovice, Ostrava

foto © Andrea Petrovičová

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Chvilky transcendence (Roomful of Teeth)

Jan Starý 20.11.2024

Mnohokrát oceněné těleso, ze kterého vyšla také hvězdná skladatelka Caroline Shaw, se představilo u nás vůbec poprvé a očekávání potvrdila i vyprodaná kapacita.

Postřehy v modré (Blues Alive 2024)

Jiří V. Matýsek 19.11.2024

„Blues je umírající žánr,“ řekl mi v rozhovoru před osmadvacátým ročníkem festivalu Blues Alive jeho booker a majitel Štěpán Suchochleb... Jak se to vezme.

Jenny chce byť strojom (Jenny Hval)

Ema Klubisová 19.11.2024

I Want to Be a Machine nie je o performance a ukážke jej novej hudby. Pozýva nás bližšie, k svojim mentálnym pochodom, chybám počas písania a myšlienkovým odbočkám.

Pohleďte, krásný, raněný démon (Current 93)

Viktor Palák 18.11.2024

Tibet coby bosý Peter Pan morfující v maniakálního kata nás v Praze prováděl odvrácenou stranou anglického venkova i dojímal vzpomínkou na zemřelé.

Co to všechno stojí (Anki)

Filip Peloušek 17.11.2024

Je to sotva pár dnů, co jsem dočetl Piko Apoleny Rychlíkové a Pavla Šplíchala, to mi ještě nedocházelo, jak potřebný kontext mi dodává ke křtu jedné z nejzásadnějších desek letošního…

Temný půvab rapové poezie (Moor Mother & billy woods)

Viktor Hanačík 07.11.2024

Oba pojí čtyři roky staré album Brass, cit pro ponuřejší vyprávění, jazz-rapové podhoubí a kontrasty z afroamerické historie... A na dlouhém baru La Fabriky mají zemité Primitivo.

Útěk na čarodějnou horu (Stoned Jesus)

Marek Hadrbolec 31.10.2024

„Zahraj Slipknoty!“ zakřičí někdo. „This is going to sound like Slipknot, I'll even take my glasses off for it,“ odpovídá pohotově Igor, načež Stoned Jesus...

Kdo byla, je Miss Flower? (Emilíana Torrini)

Václav Valtr 28.10.2024

„I wanna taste you, taste your lips, feel your hips,“ znělo z pódia, kde stála zpěvačka v rudých šatech, od prvních okamžiků plně pohroužená do hudby.

I wanna see you fucking dance! (Gurriers)

Veronika Tichá 27.10.2024

Působivá performance irského kvintetu s vervou a nahlas pojmenovala problémy, které vidí kolem sebe a nebojí se o nich mluvit.

Lámání kostí i ducha (Pharmakon & co.)

Klára Šajtarová 25.10.2024

V hluku se setkává bolest s rozkoší, zoufalství s rezignací, otázka přežití se stává méně o fyzickém těle a více o duchu.

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace