Články / Recenze

Déjà vu podle Green Day

Déjà vu podle Green Day

Shaqualyck | Články / Recenze | 01.12.2016

OHODNOŤTE DESKU

Psal se rok 2004 a kalifornská trojčlenka si plnými doušky užívala zasloužený úspěch díky desce American Idiot – promyšlenému manifestu, jenž se atraktivním způsobem vymezil proti zlovolné manipulaci bushovského establishmentu i velmocenské hysterii. O pět let později se pánové pokusili úspěšný vzorec replikovat v přešlechtěné rockové opeře 21st Century Breakdown, zvuk definitivně nabral kontury stadiónového rocku, žebříčky se otřásly v základech. Co do kreativity se však žádný progres nekonal a kapel a začala tápat, byť autorsky zůstali Armstrong, Dirnt i Tré Cool setsakra při chuti.

S přispěním koncertního kytaristy Jasona Whitea tak roku 2012 vykoukla na svět hned trojdílná kolekce ¡Uno!, ¡Dos!, ¡Tré! znamenající svěží žánrovou obměnu. Green Day otěhotněli tvůrčím přetlakem, který musel ven. Jenže fanoušci nebyli z přívalu laškovného power popu nijak zvlášť nadšeni. Zájem o skupinu uvadal, Armstrong skončil na odvykačce a nad budoucností stárnoucích punkerů se stahovala mračna. Záblesk naděje přišel loni v dubnu, kdy Green Day vstoupili do Rock'n'rollové síně slávy a polechtaná ega začala znovu pracovat na plné obrátky. Chvíli nato jejich dlouholetý producent Rob Cavallo naznačil, že ve vzduchu visí nečekaný comeback a spolu s ním i dvanáctá studiovka.

Ta sází na prověřené kytarové kejkle, dravost i angažované texty cílící na falešný patriotismus i zpovykanou společnost, která až příliš snadno uvykla mediální realitě a pohodlnému životu ve lži. Povědomé? Na úvod tu máme akustický nápěv lámající se v ryčnou pochodovku (Somewhere Now), následuje milióntá variace na charakteristickou punkovou riffáž a úderný refrén (Bang Bang, titulní Revolution Radio). Natupírovaným matadorům bez problémů věříte lamentaci nad ztraceným mládím i naléhavou agitaci za zdravý rozum, který není s to pobrat zoufalství z(a)tracených duší, co na ulici střílí kolemjdoucí pro pár lajků. Průšvih je, že hudebně jde o bezskrupulózní recyklaci nápadů, jejichž expirační doba dávno vypršela, jakoby se kdysi neohrožení buřiči báli zariskovat. Název desky sice odkazuje k revoluci, avšak v reálu jde o bezpečnou hru na jistotu, ze které už si dneska na zadek nikdo nesedne.


Baladickou polohu zastupuje tklivá Outlaws nápadně připomínající rádiovou klasiku Wake Me Up When September Ends. Napružená Youngblood zase opisuje z partitury dovádivé skákačky She's a Rebel, odhodlaná Still Breathing pro změnu evokuje úryvky z hymny Jesus of Suburbia. Pokud jste o Green Day nikdy neslyšeli, s jistotou vám učaruje energická jednoduchost s houževnatou kytarou a zpěvnými rýmy, jimiž ryčně probleskuje pro kapelu typický militantní pacifismus. Coby skalní fanoušci, kteří mají jaksepatří naposloucháno, však musíte vzít zavděk prostým derivátem majstrštyku American Idiot. Albu nelze upřít tah na bránu, jaký od zasloužilých čyřicátníků nečekáte, melodie mají odpich, rytmus dokáže strhnout. Vtíravý pocit laciného déjà vu je ale až příliš silný.

Info

Green Day - Revolution Radio (Reprise, 2016) www.greenday.com/revolutionradio

Live: Green Day (us) + The Interrupters (us)
22.01.2017 20:00 | Tipsport Aréna, Praha
www.facebook.com/events/601488123364298

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Nic není natolik rozbité, aby to nešlo opravit (Mark Lanegan)

Kristina Kratochvilová 25.11.2024

Představu pozlátka tvrdě zadupává do země špinavá realita plná absťáku, démonů, lítosti a vyhasínajících životů Laneganových blízkých.

Křehkost ve zkaženém světě (Anora)

Šimon Žáček 24.11.2024

Zdánlivě banální příběh Anory skrývá krásy i ošklivosti chybujících lidí ve stále více matoucím světě.

Úprimná láska k hudbe (Alfie Templeman)

Jakub Veselý 21.11.2024

Inšpiráciami sa Templeman netají, na R&B a soulových prvkoch sa podpísala hudba Stevieho Wondera a Princea, indie rock s jemnou psychedéliou pripomínajú Tame Impala alebo MGMT.

Spojit žánry a vysvobodit z melancholie (Jiný metro)

Magdalena Fendrychová 11.11.2024

Texty se nezabývají současnými společenskými problémy nebo zásadními citovými zvraty, spíš popisují každodenní situace a fantazie.

Pořád překvapivý soundscape (The Necks)

Žofie Křížková 05.11.2024

Dvaačtyřicetiminutová stopáž zahrnuje jediný track a ten nabízí ponor do hluboce meditativní lázně neopakovatelných nuancí. Za týden v Praze.

Románek pozdního léta (Julia-Sophie)

Sára Prostějovská 28.10.2024

Synthpopové Forgive Too Slow vypráví deset krátkých příběhů lásky, jíž autorka v každém z nich nahlíží jinýma očima.

Rod se i přes nesnáze podařilo zachovat... (Rod Draka, druhá série)

Šimon Žáček 28.10.2024

Druhá série Rodu draka se tak moc věnuje intimním chvílím rodinných členů, až zapomíná na zásadní konflikt. Anebo je to záměr?

Inšpiratívna periférna osmóza (JAMA 2024)

Lea Valentová 25.10.2024

Dômyselnú dramaturgickú pavučinu tak organizačný tím pretkal napríklad lokálnymi mýtmi aj ladením nástrojov z mimoeurópskych lokalít.

Dekonštruovať tradície (Nathan Bowles Trio)

Michal Berec 05.10.2024

Nosným kameňom je hypnotická repetitívnosť motívov, improvizácia na pomedzí apalačského folku a jazzu, ktorá sa ale môže postupne začať zlievať.

Ďalší výlet dovnútra (Kee Avil)

Richard Michalik 31.08.2024

Opäť cez vydavateľstvo Constellation (Godspeed You! Black Emperor, Jerusalem in My Heart) a opäť s rovnakým producentom (Zach Scholes).

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace