Adam Vrána | Články / Recenze | 09.09.2016
Konec Rara Avis zabolel. Neznamenal jen ztrátu někoho, kdo zdejší indie scénu opanoval bez pánovitosti a hysterie; šlo taky o předzvěst faktu, že po tvůrčí osobitosti, otištěné drzými kytarami a pochmurnou náladou, u nás není poptávka. „Vzácný vták“ pošel takřka bez povšimnutí a na jeho tělíčko se dodnes snáší prach. Funus na počest památce zůstává v nedohlednu.
Nenadálé zjevení nového projektu mohlo znamenat svítání i rychlý konec. A co si budeme povídat, nepravidelná aktivita Daniela Galby a Toma Hasbacha, kteří tvoří elektronické duo VIYU, svědčila spíš o druhé možnosti. Experimenty a přípravy debutu Morning se ale možná trochu záměrně děly mimo zorné pole těch, koho zajímaly: ostatně nic jiného by pro Galbovo zjevné samotářství nebylo charakterističtější.
Z debutu VIYU vyzařuje týž duch, jaký měli Rara Avis. Vysoká míra osobitosti, důraz na syrové emoce a absence strachu. Odvaha překračovat zavedené hudební vzorce a protínat sirénovité samply posmutnělou kytarou a beaty, co mlátí do uší tak důrazně, že není ostuda použít nijak důmyslné přirovnání „tlučou jak kladivo na hřebík“.
Ono se stačí na vlastní uši přesvědčit poslechem 6:30 AM a Into the Places, co album plnohodnotně reprezentují a ukazují všechnu péči, kterou mu Galba a Hasbach věnovali. Ponořit se do klaustrofobní nálady What They Say znamená být téměř na dotek atmosféře horrorů Johna Carpentera, Dear Passengers je pak brilantním emocionálním zakončením krátké, zato nebývale povedené desky. Vůbec nejlepší na ní je Galbův hlas, který není trapnou vykrádačkou Roba Smithe z The Cure, nýbrž projevem talentu, který možná nechce, ale rozhodně si zaslouží být vidět.
VIYU - Morning (Starcastic, 2015)
www.viyu.bandcamp.com/album/morning
Live:
Gram Bazaar vol. 9 – Deset let labelu Starcastic
feat. Prodavač, VIYU, Videos, Jelly Belly, Foolk, Autumnist, Ohm Square, Please the Trees, Bulp
10. 9. 2016, od 14:00
Náplavka & klub FAMU, Praha
facebookový event
Text vyšel v magazínu Full Moon #51-2.
Jakub Veselý 21.11.2024
Inšpiráciami sa Templeman netají, na R&B a soulových prvkoch sa podpísala hudba Stevieho Wondera a Princea, indie rock s jemnou psychedéliou pripomínajú Tame Impala alebo MGMT.
Magdalena Fendrychová 11.11.2024
Texty se nezabývají současnými společenskými problémy nebo zásadními citovými zvraty, spíš popisují každodenní situace a fantazie.
Žofie Křížková 05.11.2024
Dvaačtyřicetiminutová stopáž zahrnuje jediný track a ten nabízí ponor do hluboce meditativní lázně neopakovatelných nuancí. Za týden v Praze.
Sára Prostějovská 28.10.2024
Synthpopové Forgive Too Slow vypráví deset krátkých příběhů lásky, jíž autorka v každém z nich nahlíží jinýma očima.
Šimon Žáček 28.10.2024
Druhá série Rodu draka se tak moc věnuje intimním chvílím rodinných členů, až zapomíná na zásadní konflikt. Anebo je to záměr?
Lea Valentová 25.10.2024
Dômyselnú dramaturgickú pavučinu tak organizačný tím pretkal napríklad lokálnymi mýtmi aj ladením nástrojov z mimoeurópskych lokalít.
Michal Berec 05.10.2024
Nosným kameňom je hypnotická repetitívnosť motívov, improvizácia na pomedzí apalačského folku a jazzu, ktorá sa ale môže postupne začať zlievať.
Richard Michalik 31.08.2024
Opäť cez vydavateľstvo Constellation (Godspeed You! Black Emperor, Jerusalem in My Heart) a opäť s rovnakým producentom (Zach Scholes).
Jakub Veselý 30.08.2024
Názov Doomer Music je na mieste a album nám prináša pohľad do sveta, v ktorom sú ľudské emócie potlačené, kde môžeme vidieť len drsnú schránku panelových domov.
David Stoklas 27.08.2024
Final Summer je deska, ze které čiší životní síla a touha něco dělat. A dělat to navzdory příkořím.