Články / Reporty

Jak zpívají vlci? Aúúúú (The Ministry of Wolves)

Jak zpívají vlci? Aúúúú (The Ministry of Wolves)

Anna Mašátová | Články / Reporty | 30.04.2014

Znáte ten pocit, kdy vámi hanba tříská o stěny, i když jste v tom nevinně? Stydíte se za své blízké i vzdálené, případně za celý národ? Přibližně tak se cítil nejeden příchozí, který zavítal v sobotu večer do pražského Pilotu. Projekt The Ministry of Wolves sice není tahákem do arén, ale kapela složená ze jmen Alexander Hacke, Mick Harvey, Danielle de Picciotto a Paul Wallfisch by měla přilákat více než pár desítek lidí. Ovšem to by o koncertu musel někdo vědět. Co více může člověk chtít, než aby mu zahrál kvartet poskládaný ze členů Einstürzende Neubauten, The Bad Seeds, Crime & The City Solution a Botanica?

Pouhé dva měsíce po premiéře divadelního kusu Republik der Wölfe, který vznikl pro divadlo v Dortmundu, se živý soundtrack představil i v Praze v natolik komorním (rozuměj poloprázdném) prostředí, že byste zaplakali. Vlčí projekt je postavený na přepracovaných pohádkách bratří Grimmů, které upravila nositelka Pulitzerovy ceny Anne Sexton v sedmdesátých letech minulého století. Americká básnířka napsala kromě grimmovských Tranformations i několik knih pro děti, celý život trpěla depresemi a nejrůznější běsy ji dohnaly až k sebevraždě. Není proto divu, že pohádky jsou v jejím podání ještě temnější než v originále, nemluvě o značné sarkastičnosti i natvrdo vyřčených společensky tabuizovaných tématech homosexuality, mateřské opičí lásky, kanibalství i zmršených manželství. Ministry of Wolves však nebyli první, kdo se básní hudebně ujal. Už roku 1973 měla premiéru opera Transformations Conrada Susy s libretem Anne Sexton. Na pódiu tak poprvé zazněla úvodní slova The Gold Key z úst Annina alter-ega: „The speaker in this case is a middle-aged witch. Me.“ To, co se odehrávalo na pódiu v Pilotu, nebylo svou dramatičností od opery daleko a kdo dobře poslouchal, užil si nenápadných změn původního textu.

Každý ze čtveřice vnesl do grimmovsko-sextonovských básní něco jiného. Danielle se doprovázela na niněru či akord-citeru, Harvey střídal kytaru s bicími, Hacke se kromě konferenciérství ujal basy, kytary i banja, zatímco Walffisch vévodil klávesám. Šklebící se skřet Rumplcimprcampr na plátně s hlasem Hackeho vyřvával svou touhu po otcovství, cajdáková Popelka i ospalá Šípková Růženka, Bílý had i Žabí princ, to vše doprovázené videoprojekcí s viktoriánským nádechem z ruky de Picciotto a ošacením, za které by se nemusel stydět sklepácký MTO. Přídavky už byly z jiného ranku, Evil od Monster Magnet a Danzigovo Killer Wolf, nechybělo taky trochu vytí a ňafání.

Zazvonil pomyslný zvonec a hrůzyplným pohádkám byl konec. Kdo zůstal trochu déle, říkal si po chvíli, zda se mu to celé vlastně nezdálo. Na pódiu nezůstal během chvíle ani kabel, Vlci táhli nocí dál a prostor osiřel. Možná by bývalo stačilo koncert trochu více propagovat. Takhle nezbývá těm, co to prošvihli, nic jiného, než mlátit hlavou o zeď, a pak si jít koupit jízdenky na Moravu. V září se vyslanci Ministerstva Vlků vrací, aby zahráli na brněnském Henry Lee Festu.

Info

The Ministry of Wolves (us/de/aus)
26. 4. 2014, Pilot, Praha

foto © Kryštof Havlice

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Chvilky transcendence (Roomful of Teeth)

Jan Starý 20.11.2024

Mnohokrát oceněné těleso, ze kterého vyšla také hvězdná skladatelka Caroline Shaw, se představilo u nás vůbec poprvé a očekávání potvrdila i vyprodaná kapacita.

Postřehy v modré (Blues Alive 2024)

Jiří V. Matýsek 19.11.2024

„Blues je umírající žánr,“ řekl mi v rozhovoru před osmadvacátým ročníkem festivalu Blues Alive jeho booker a majitel Štěpán Suchochleb... Jak se to vezme.

Jenny chce byť strojom (Jenny Hval)

Ema Klubisová 19.11.2024

I Want to Be a Machine nie je o performance a ukážke jej novej hudby. Pozýva nás bližšie, k svojim mentálnym pochodom, chybám počas písania a myšlienkovým odbočkám.

Pohleďte, krásný, raněný démon (Current 93)

Viktor Palák 18.11.2024

Tibet coby bosý Peter Pan morfující v maniakálního kata nás v Praze prováděl odvrácenou stranou anglického venkova i dojímal vzpomínkou na zemřelé.

Co to všechno stojí (Anki)

Filip Peloušek 17.11.2024

Je to sotva pár dnů, co jsem dočetl Piko Apoleny Rychlíkové a Pavla Šplíchala, to mi ještě nedocházelo, jak potřebný kontext mi dodává ke křtu jedné z nejzásadnějších desek letošního…

Temný půvab rapové poezie (Moor Mother & billy woods)

Viktor Hanačík 07.11.2024

Oba pojí čtyři roky staré album Brass, cit pro ponuřejší vyprávění, jazz-rapové podhoubí a kontrasty z afroamerické historie... A na dlouhém baru La Fabriky mají zemité Primitivo.

Útěk na čarodějnou horu (Stoned Jesus)

Marek Hadrbolec 31.10.2024

„Zahraj Slipknoty!“ zakřičí někdo. „This is going to sound like Slipknot, I'll even take my glasses off for it,“ odpovídá pohotově Igor, načež Stoned Jesus...

Kdo byla, je Miss Flower? (Emilíana Torrini)

Václav Valtr 28.10.2024

„I wanna taste you, taste your lips, feel your hips,“ znělo z pódia, kde stála zpěvačka v rudých šatech, od prvních okamžiků plně pohroužená do hudby.

I wanna see you fucking dance! (Gurriers)

Veronika Tichá 27.10.2024

Působivá performance irského kvintetu s vervou a nahlas pojmenovala problémy, které vidí kolem sebe a nebojí se o nich mluvit.

Lámání kostí i ducha (Pharmakon & co.)

Klára Šajtarová 25.10.2024

V hluku se setkává bolest s rozkoší, zoufalství s rezignací, otázka přežití se stává méně o fyzickém těle a více o duchu.

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace