Anna Mašátová | Články / Reporty | 30.04.2014
Znáte ten pocit, kdy vámi hanba tříská o stěny, i když jste v tom nevinně? Stydíte se za své blízké i vzdálené, případně za celý národ? Přibližně tak se cítil nejeden příchozí, který zavítal v sobotu večer do pražského Pilotu. Projekt The Ministry of Wolves sice není tahákem do arén, ale kapela složená ze jmen Alexander Hacke, Mick Harvey, Danielle de Picciotto a Paul Wallfisch by měla přilákat více než pár desítek lidí. Ovšem to by o koncertu musel někdo vědět. Co více může člověk chtít, než aby mu zahrál kvartet poskládaný ze členů Einstürzende Neubauten, The Bad Seeds, Crime & The City Solution a Botanica?
Pouhé dva měsíce po premiéře divadelního kusu Republik der Wölfe, který vznikl pro divadlo v Dortmundu, se živý soundtrack představil i v Praze v natolik komorním (rozuměj poloprázdném) prostředí, že byste zaplakali. Vlčí projekt je postavený na přepracovaných pohádkách bratří Grimmů, které upravila nositelka Pulitzerovy ceny Anne Sexton v sedmdesátých letech minulého století. Americká básnířka napsala kromě grimmovských Tranformations i několik knih pro děti, celý život trpěla depresemi a nejrůznější běsy ji dohnaly až k sebevraždě. Není proto divu, že pohádky jsou v jejím podání ještě temnější než v originále, nemluvě o značné sarkastičnosti i natvrdo vyřčených společensky tabuizovaných tématech homosexuality, mateřské opičí lásky, kanibalství i zmršených manželství. Ministry of Wolves však nebyli první, kdo se básní hudebně ujal. Už roku 1973 měla premiéru opera Transformations Conrada Susy s libretem Anne Sexton. Na pódiu tak poprvé zazněla úvodní slova The Gold Key z úst Annina alter-ega: „The speaker in this case is a middle-aged witch. Me.“ To, co se odehrávalo na pódiu v Pilotu, nebylo svou dramatičností od opery daleko a kdo dobře poslouchal, užil si nenápadných změn původního textu.
Každý ze čtveřice vnesl do grimmovsko-sextonovských básní něco jiného. Danielle se doprovázela na niněru či akord-citeru, Harvey střídal kytaru s bicími, Hacke se kromě konferenciérství ujal basy, kytary i banja, zatímco Walffisch vévodil klávesám. Šklebící se skřet Rumplcimprcampr na plátně s hlasem Hackeho vyřvával svou touhu po otcovství, cajdáková Popelka i ospalá Šípková Růženka, Bílý had i Žabí princ, to vše doprovázené videoprojekcí s viktoriánským nádechem z ruky de Picciotto a ošacením, za které by se nemusel stydět sklepácký MTO. Přídavky už byly z jiného ranku, Evil od Monster Magnet a Danzigovo Killer Wolf, nechybělo taky trochu vytí a ňafání.
Zazvonil pomyslný zvonec a hrůzyplným pohádkám byl konec. Kdo zůstal trochu déle, říkal si po chvíli, zda se mu to celé vlastně nezdálo. Na pódiu nezůstal během chvíle ani kabel, Vlci táhli nocí dál a prostor osiřel. Možná by bývalo stačilo koncert trochu více propagovat. Takhle nezbývá těm, co to prošvihli, nic jiného, než mlátit hlavou o zeď, a pak si jít koupit jízdenky na Moravu. V září se vyslanci Ministerstva Vlků vrací, aby zahráli na brněnském Henry Lee Festu.
The Ministry of Wolves (us/de/aus)
26. 4. 2014, Pilot, Praha
foto © Kryštof Havlice
Jan Starý 20.11.2024
Mnohokrát oceněné těleso, ze kterého vyšla také hvězdná skladatelka Caroline Shaw, se představilo u nás vůbec poprvé a očekávání potvrdila i vyprodaná kapacita.
Jiří V. Matýsek 19.11.2024
„Blues je umírající žánr,“ řekl mi v rozhovoru před osmadvacátým ročníkem festivalu Blues Alive jeho booker a majitel Štěpán Suchochleb... Jak se to vezme.
Ema Klubisová 19.11.2024
I Want to Be a Machine nie je o performance a ukážke jej novej hudby. Pozýva nás bližšie, k svojim mentálnym pochodom, chybám počas písania a myšlienkovým odbočkám.
Viktor Palák 18.11.2024
Tibet coby bosý Peter Pan morfující v maniakálního kata nás v Praze prováděl odvrácenou stranou anglického venkova i dojímal vzpomínkou na zemřelé.
Filip Peloušek 17.11.2024
Je to sotva pár dnů, co jsem dočetl Piko Apoleny Rychlíkové a Pavla Šplíchala, to mi ještě nedocházelo, jak potřebný kontext mi dodává ke křtu jedné z nejzásadnějších desek letošního…
Viktor Hanačík 07.11.2024
Oba pojí čtyři roky staré album Brass, cit pro ponuřejší vyprávění, jazz-rapové podhoubí a kontrasty z afroamerické historie... A na dlouhém baru La Fabriky mají zemité Primitivo.
Marek Hadrbolec 31.10.2024
„Zahraj Slipknoty!“ zakřičí někdo. „This is going to sound like Slipknot, I'll even take my glasses off for it,“ odpovídá pohotově Igor, načež Stoned Jesus...
Václav Valtr 28.10.2024
„I wanna taste you, taste your lips, feel your hips,“ znělo z pódia, kde stála zpěvačka v rudých šatech, od prvních okamžiků plně pohroužená do hudby.
Veronika Tichá 27.10.2024
Působivá performance irského kvintetu s vervou a nahlas pojmenovala problémy, které vidí kolem sebe a nebojí se o nich mluvit.
Klára Šajtarová 25.10.2024
V hluku se setkává bolest s rozkoší, zoufalství s rezignací, otázka přežití se stává méně o fyzickém těle a více o duchu.