Články / Recenze

The Jams of Saddest Night Are (Saade vs Night)

The Jams of Saddest Night Are (Saade vs Night)

Jarmo Diehl | Články / Recenze | 17.01.2013

Ne, tohle není novinková nahrávka, ovšem sluší se jí připomenout z několika důvodů. Předně Saade vyjíždějí na pár koncertů v nové sestavě a s nachystanou novou deskou, Simona za bicími nahradil Regál z Priessnitz, takže tu máme jesenické duo. Za druhé Night. Táborská parta, která mixovala punk s elektronikou a jíž vévodil Amák, toho času vytížený producent. (Ano, kořeny v Sunshine.) A teď oslí můstek a velbloudí ohon – budeme se bavit o splitu Saade a Night, který vyšel v létě 2011. Coby volný stah a kazeta. MC. Magnetofonový pásek.

Zpátky v čase. Saade ještě hrají v sestavě Zakopal / Rozbořil (nomen omen) a v úsporné sestavě bicí vs hradba (bas)kytarového aparátu nechají čas od času vykrvácet ušní oddělení v místě koncertu, o jejich zvukovém valu jdou historky. Mají za sebou First Demo EP (2010), kde zúročili kontakty na japonské Boris, mají za sebou i velkou desku You Are Coming Home (rovněž 2010). Ta je zdánlivě jemnější a melodičtější. Baladická kombinace metalu i popíku chutná trochu bluesy, chutná trochu grunge, odkazuje ke starým metalům silně, nikoliv hloupě. Od té doby skoro nic.

Night jsou na tom podobně. Superskupina ze suprtáborské scény (hráči prošli Please The Trees, Veena, C, Waave, Sunshine), suprrok 2010, kdy vydali dlouhé album High End Low Liberation, vyjeli odehrát několik koncertů do Anglie, dost koncertovali i u nás. Od té doby skoro nic. Tedy až na kazetový split se Saade nazvaný Saddest Night. To znamená tři, resp. dvě nové skladby plus dva songy coby společný „jam“.

Saadistický stroj plný romantiky je postavený na několika hrubých riffech prohnaných přes basové potrubí (a nespočet bustrů), se zvukem si rádi hrají, takže od stonerové psychedelie se odrážíme ke corganovsky zkresleným bumerangům. Že jim jsou blízcí astro-popoví metalisti Boris dokazuje žánrová nenažranost a smysl pro noiseové momenty, stejně jako všudypřítomný baladický odér. O epigonství nemůže být řeč, přestože okleštěný nástrojový dualismus má v jejich podání plnotučná procenta. Příliš špinaví, příliš smirkoví zpěvem.

Špinaví jsou i Night, jejichž problém jsem už od debutu viděl v délce skladeb. Ne, Night neprodukují ten zasmrádlý elektro-rock, elektronika v souběhu s rockovou sestavou má kvalitu podivného industriálního post-punku, který sice nepracuje prvoplánově a má „poškozenou“ písňovou strukturu (klad), ale delší instrumentální pasáže vždycky dohoní zduřelý ocas refrénu. E-clash. Navzdory tomu, že šikovně zacházejí s velkou masou elektronických zvuků a umí klouzat melodickými tobogány, mají rádi noiseový mráz v zádech a zastřený zpěv. Navzdory tomu jsou nejméně přesvědčivé společné vály Saade a Night, tenhle „life sensation“ je jako osolené kafe. Jak hodně sladíte, zkuste sami, Election Records nabízejí free down, k.y.e.o. kazetový meteor.

Info

Saade / Night - Saddest Night (Election Records / k.y.e.o., 2011)
www.election-records.com/SADDESTNIGHT.html

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Úprimná láska k hudbe (Alfie Templeman)

Jakub Veselý 21.11.2024

Inšpiráciami sa Templeman netají, na R&B a soulových prvkoch sa podpísala hudba Stevieho Wondera a Princea, indie rock s jemnou psychedéliou pripomínajú Tame Impala alebo MGMT.

Spojit žánry a vysvobodit z melancholie (Jiný metro)

Magdalena Fendrychová 11.11.2024

Texty se nezabývají současnými společenskými problémy nebo zásadními citovými zvraty, spíš popisují každodenní situace a fantazie.

Pořád překvapivý soundscape (The Necks)

Žofie Křížková 05.11.2024

Dvaačtyřicetiminutová stopáž zahrnuje jediný track a ten nabízí ponor do hluboce meditativní lázně neopakovatelných nuancí. Za týden v Praze.

Románek pozdního léta (Julia-Sophie)

Sára Prostějovská 28.10.2024

Synthpopové Forgive Too Slow vypráví deset krátkých příběhů lásky, jíž autorka v každém z nich nahlíží jinýma očima.

Rod se i přes nesnáze podařilo zachovat... (Rod Draka, druhá série)

Šimon Žáček 28.10.2024

Druhá série Rodu draka se tak moc věnuje intimním chvílím rodinných členů, až zapomíná na zásadní konflikt. Anebo je to záměr?

Inšpiratívna periférna osmóza (JAMA 2024)

Lea Valentová 25.10.2024

Dômyselnú dramaturgickú pavučinu tak organizačný tím pretkal napríklad lokálnymi mýtmi aj ladením nástrojov z mimoeurópskych lokalít.

Dekonštruovať tradície (Nathan Bowles Trio)

Michal Berec 05.10.2024

Nosným kameňom je hypnotická repetitívnosť motívov, improvizácia na pomedzí apalačského folku a jazzu, ktorá sa ale môže postupne začať zlievať.

Ďalší výlet dovnútra (Kee Avil)

Richard Michalik 31.08.2024

Opäť cez vydavateľstvo Constellation (Godspeed You! Black Emperor, Jerusalem in My Heart) a opäť s rovnakým producentom (Zach Scholes).

Nádej na vyslobodenie emócií z masy chladného betónu (Jack the Hipper)

Jakub Veselý 30.08.2024

Názov Doomer Music je na mieste a album nám prináša pohľad do sveta, v ktorom sú ľudské emócie potlačené, kde môžeme vidieť len drsnú schránku panelových domov.

Kluci od velkých jezer z Ohia objevili svět (Cloud Nothings)

David Stoklas 27.08.2024

Final Summer je deska, ze které čiší životní síla a touha něco dělat. A dělat to navzdory příkořím.

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace