Veronika Tichá | Články / Recenze | 25.01.2024
Útržky ze šuplíku nashromážděné hlavně během pandemie, kdy nebyla možnost plně se hudebně vyjadřovat, daly vzniknout debutovému albu ostravské kapely Moře dní. Za tím stojí Martin Marcyn Hampl a Lukáš Lukáš. Deska je mixem nostalgických stesků i veselí v podobě melancholických balad, bedroom popových lovesongů nebo rychlejších kytarovek. Koloběh světa, který se nám mění před očima, složité vztahy a s nimi spředené vzpomínky, tiché povzdechy i radosti nad tím vším zabalené do jednoduché lyriky.
Hampl byl donedávna součástí ostravské indierockové skupiny Places a po jejich postupném rozpadu se rozhodl vydat skladby původně určené pro samostatný projekt právě s Mořem dní. Velkou hudební inspirací jsou Buty, ve kterých dříve s Lukášem působili jako technici za mixážním pultem a dnes v kapele oba muzikanti hrají. Lehké písničkářské kytarovky s výraznými sóly a pohodový beat, v tomhle duchu se nesou nejvíc písně Fajfka nebo Jablko, energičtější nádech má třeba Nezavírej se zpěvem v podobě dialogu dvou přátel.
Půlka června je jediná čistě instrumentální skladba, pomalé elektrické kytary obalené spoustou reverbu jako od Cigarettes After Sex nebo The Brian Jonestown Massacre se snoubí s neutichajícími zvuky cikád a občasným tichým cinkáním a řinčením. To nenarušuje portrétovanou atmosféru nadcházejícího léta a teplého večera, a i přes absenci vokálů nepůsobí nudně nebo fádně. Skladba Vrtulník je hudebně podobná, klidná a jemná, tentokrát už s textem, nenásilnou rozpravou o životě a tom, co a jestli v něm vůbec máme hledat. V songu Kamiony řídí je zachycená nefunkčnost rodinných vztahů. Příběh dvou sester, které sbírají odvahu začít svůj život jinde, je trochu zlehčen nejen durovým naladěním. refrén „kamiony řídí miliony lidí“ přidává trochu nadhledu, možná ale i špetku beznaděje a ztracenosti ve velkém světě. Osamělost a anonymitu ve velkém městě načíná skladba Večerní Praha a nebo sorry, baladický ploužák Vlasy, kterým započala tvorba Moře dní, teď jejich prvotinu zakončuje.
Jednoduchá každodennost světa a zároveň malý podíl všudypřítomného smutku ve spojení s hudbou, která připomene, jak chutnají letní večery i pochmurné zimní odpoledne bez pohlazení slunce.
Jiří V. Matýsek 20.12.2024
Do světa písničkářů se noří nová publikace novináře, muzikanta a pečlivého lovce příběhů písní Michala Bystrova Hvězdy v polostínu. Nabízí stovku portrétů písničkářů ze šedesátých let.
Matej Žofčín 18.12.2024
Keď internet objavil na Bandcampe jeho album To See the Next Part of the Dream, ľudia o ňom na stránkach ako Rate Your Music a Reddit nevedeli prestať rozprávať.
Martin Zoul 17.12.2024
Jsou tabu a tabu. Některá se zhroutí při sebedrobnějším otočení dějinného soukolí, jiná působí dojmem monolitu, do kterého byly při vzniku člověka vyryty základní zákony lidství.
Jakub Veselý 10.12.2024
Portfólio koluje pomedzi rockovými pasážami, jazzovými improvizáciami, punkovým rázom a avantgardným experimentálnym prístupom k hudbe.
Filip Peloušek 05.12.2024
Povznášející, psychedelií a euforií prosáklá hudba doplněná o do výšky vyhnaný zpěv Joshuy Hodgese v protikladu s texty plnými pochybností.
Kristina Kratochvilová 25.11.2024
Představu pozlátka tvrdě zadupává do země špinavá realita plná absťáku, démonů, lítosti a vyhasínajících životů Laneganových blízkých.
Šimon Žáček 24.11.2024
Zdánlivě banální příběh Anory skrývá krásy i ošklivosti chybujících lidí ve stále více matoucím světě.
Jakub Veselý 21.11.2024
Inšpiráciami sa Templeman netají, na R&B a soulových prvkoch sa podpísala hudba Stevieho Wondera a Princea, indie rock s jemnou psychedéliou pripomínajú Tame Impala alebo MGMT.
Magdalena Fendrychová 11.11.2024
Texty se nezabývají současnými společenskými problémy nebo zásadními citovými zvraty, spíš popisují každodenní situace a fantazie.
Žofie Křížková 05.11.2024
Dvaačtyřicetiminutová stopáž zahrnuje jediný track a ten nabízí ponor do hluboce meditativní lázně neopakovatelných nuancí. Za týden v Praze.