Veronika Miksová | Články / Recenze | 01.01.2014
Nevím, čím to, ale v patnácti jsem, až na čestné výjimky, přestala věnovat pozornost české, potažmo slovenské hudební scéně. Asi proto, že jsem tenkrát dokonalou angličtinou nevládla a stejně stupidní anglické texty mi v indie hávu a oparu neporozumění připadaly víc cool. O to zajímavější pro mě byl objev Szidi Tobias, Longital (Dlhé diely) nebo naposledy Živých kvetů, jejichž aktuální album Oľga, ideš svojím tempom! (Slnko Records, 2012; na vinylu Polí5, 2013) je předmětem této „recenze“.
Začneme zeširoka. Znáte ten pocit, když jedete vlakem, pustíte si do sluchátek první track a BUM. Pohltí vás to, vtáhne a plavete na každém akordu. Říkáte si, vždyť je to tak jednoduché, žádné kličky, srozumitelné. Jiskřivých myšlenek plné, navíc i společensko-kritické nevyumělkované texty. K tomu neprefabrikovaná hudba a hlas Lucie Piussi, kterému věříte i přes jeho občasnou formální nedokonalost. Není prázdný, naopak kvete, pučí a obtáčí se kolem vašich zvukovodů, až nečekaně rozezní duši.
Dobre, vravel si, ty nie si Pavarotti/ slabým hlasom povedz silné vety/ aj keby všetci mali silnejší hlas ako ty/ ja verím v silu slov/ ja ti verím, Piussi (Dni ako komíny)
Je to album pro ty, co se aspoň občas zamyslí nad marností práce, která je stejně nebaví, pro ty, kteří ztratili svou cestu z dohledu, pro ty, kteří si konečně uvědomili, že se nemusí omlouvat za to, že milují, i když třeba se špatným načasováním.
Ve dvou rychlejších skladbách Piussi trefně verbalizuje pocity (z) pasivních občanů, kteří sice v hospodě nadávají na korupci, ale sami ji malými podvody podporují: „Národ volá: Chyťte zloděja! No rád bych bol jeho mieste.“ (Kde to žijeme). Nebo rokenrolově halasí a bije do nízkých pohnutek zkorumpovaných elit, se kterými se jí nechce bojovat. Ale bojuje, i když to jde ztuha, obzvlášť skrze hudbu. „Downtempo“ desce sluší mnohem víc, slova se průrazněji zavrtávají do kůže. I když politické „agitky“ v době voleb také rezonují, zvláště když podobně jako na Slovensku či v Itálii poukazují na neomezenou zabedněnost mozků spoluobčanů.
V týchto končinách Uhorska
Každý čaká len na rozkaz
Titulní Zázraky o ztrátě cesty a jejím hledání se netopí v patosu, i když tam je: Ak veríš na zázraky/ musíš vedieť, že sú takí/ čo ťa vždy budú mať radi. Piussi to hned vyváží přirovnáním života ke zkurvenému boji. V písni Žilinskej ulici si společně s úradníčkami z ministerstva sociálnych vecí připadáte, jako by jí v lehoučké popisné poetice dával lekce sám Hrabal. Přítomné zůstává téma volby způsobu života. Prodáte duši za víc materiálních požitků, budete dělat kompromisy, nebo budete Bláznom v tom nejpozitivnějším slova smyslu? Tam, kde končí tvoja moc/ začína môj spev/ nič neprenikne slnkom do tvojich dier.
Ne úplně košer je téma tolerance vůči jinakosti, jedno zda národnosti, rasy nebo čeho. Takzvaní normální slušní lidé si neuvědomují, že jejich „tolerance“ většinou končí s vlastní zkušeností, že homosexuál se může narodit jim, i jejich dítě se může zamilovat do feťáka nebo cigána.
Dostane se i na téma tolerance vůči jinakosti (jedno zda národnosti, rasy nebo čeho), dostane se i na lásku, na tu, která vás nedusí a nechá dýchat, i na tu chorou, která se bojí výšky a předčasně stříhá křídla. Na prázdnotu duše a černou krabici s nápisem NIC, do které občas nahlížíme. Končí se ale „nádejne“. Skladba Poslední pes je přes zdánlivě monotónní refrén textařským klenotem.
Ty vidíš obrus a na ňom črepy
Pobežím za tebou po nekonečnej stepi
Pro letmý dotyk pro také čosi
Pro jemný záchvev absolutnej krásy
Magická, moudrá, meditativní. Taková je Olga, která jde svým tempem. A bylo by krásné, ale možná až moc okaté, kdyby Olga v názvu alba byla tou od Havla.
PS: Sežeňte si film Zuzany Piussi sestry Lucie P. Od Fica do Fica a možná pak pochopíte, proč je to u nás Od Zemana do Zemana. Ale spíš ne.
Živé kvety – Oľga, ideš svojím smerom! (Slnko Records, 2012; Polí5, 2013)
http://www.zivekvety.sk
Autorka pozoruje svět a zaznamenává na svém blogu VintageCut.
Jakub Veselý 21.11.2024
Inšpiráciami sa Templeman netají, na R&B a soulových prvkoch sa podpísala hudba Stevieho Wondera a Princea, indie rock s jemnou psychedéliou pripomínajú Tame Impala alebo MGMT.
Magdalena Fendrychová 11.11.2024
Texty se nezabývají současnými společenskými problémy nebo zásadními citovými zvraty, spíš popisují každodenní situace a fantazie.
Žofie Křížková 05.11.2024
Dvaačtyřicetiminutová stopáž zahrnuje jediný track a ten nabízí ponor do hluboce meditativní lázně neopakovatelných nuancí. Za týden v Praze.
Sára Prostějovská 28.10.2024
Synthpopové Forgive Too Slow vypráví deset krátkých příběhů lásky, jíž autorka v každém z nich nahlíží jinýma očima.
Šimon Žáček 28.10.2024
Druhá série Rodu draka se tak moc věnuje intimním chvílím rodinných členů, až zapomíná na zásadní konflikt. Anebo je to záměr?
Lea Valentová 25.10.2024
Dômyselnú dramaturgickú pavučinu tak organizačný tím pretkal napríklad lokálnymi mýtmi aj ladením nástrojov z mimoeurópskych lokalít.
Michal Berec 05.10.2024
Nosným kameňom je hypnotická repetitívnosť motívov, improvizácia na pomedzí apalačského folku a jazzu, ktorá sa ale môže postupne začať zlievať.
Richard Michalik 31.08.2024
Opäť cez vydavateľstvo Constellation (Godspeed You! Black Emperor, Jerusalem in My Heart) a opäť s rovnakým producentom (Zach Scholes).
Jakub Veselý 30.08.2024
Názov Doomer Music je na mieste a album nám prináša pohľad do sveta, v ktorom sú ľudské emócie potlačené, kde môžeme vidieť len drsnú schránku panelových domov.
David Stoklas 27.08.2024
Final Summer je deska, ze které čiší životní síla a touha něco dělat. A dělat to navzdory příkořím.