David Vo Tien | Články / Reporty | 12.04.2014
Pokaždé, když čtu report, ve kterém stojí „ujela mi tramvaj, předkapelu jsem neviděl/a“, vyvolá to ve mně hluboký nezájem číst dál. Ale „pokora je dar“, takže vždycky dočítám. Horší je, když pak na konci čtu o „třešničce na dortu“. Pak už to je pryč celý. To bych radši napsal, že jsem první kapelu prosral, protože tofu, co jsem ráno před týdnem nesnědl, mě vyhnalo provést exorcismus kako démona. Jak se znám, napínal bych uši i v kabince. Naštěstí chodím včas.
Na pódiu se zjeví postava mířící k pedalboardu, technik říkám si. Jenže si všimnu, že vypadá jak zplozenec románku mezi Scarecrowem a členem Hell’s Angels, co pouští pulsující, industriální beaty. Řve do publika s pytlem na hlavě a oprátkou kolem krku. Chvíli si říkám „kurvadrát, tajnej koncert The Body“, ale pak se vracím zpátky do MeetFactory. One man rituální dark ambient. Okultismus v kusech hypnotického hluku. Blbne mu mic a bojím se, aby mi ho nehodil do ksichtu nebo tak něco. Zvukařovi trvá dvě zaříkávání (čti songy), než mu ho vymění. Chápu, nenutím. Taky bych si nebyl jistý, zda je OK ho rušit uprostřed jeho kázání plného litanií a kleteb. Pozorovat, jak si vydupává tempo na krabičce, byl němý hororový kraťas. Trepaneringsritualen.
Asi takhle. Congleton dá nonstop maraton teplých filmů na Outfestu, po posledním snímku usne a zdají se mu divoké sny, jak ho hair metalová kapela chce obsadit do své avantgardní divadelní hry. První věc, co mě napadla, když se kruh Circle roztočil. Šest borců ve třpytivých legínkách, stahovácích a barevných, o číslo menších, možná i dámských tričkách. Svébytná hudební forma vycházející z heavy metalu, který ale hravým způsobem dekonstruují prvky avant-rocku a krautrocku. Zběsilá jízda à la Iron Maiden hadr, rozbitá kakofonií tří kytar a kláves. Genderfuck/queer divadlo. Pózičky vystřižené z hair metalového katalogu. Precizně zahrané, hudebně i herecky.
Nakonec Old Man Gloom, jak se později ukázalo, taky řádně vyšinutí. Vnitřní konzistence večera zachována (kromě toho Circle jeli tour s Isis). Poznámka pro ty, co to nedali. Prohlásit, že Old Man Gloom spustili nekompromisní caveman blues, a dovolávat se jejich kapel na plný úvazek, to nestačí. Cítím to jako zhudebněnou akupunkturu šroubováky a slyším jako Kerberosův trojitý štěkot, trojitý stisk tří tlam. Hlukové řeznictví nabízející ponuré fláky, cáry a drobty negativity, co vyluzují Turner a Newton ze svých strun. S krásou je třeba naložit tak, aby krásná přestala být. Přídavek? Konec posledního songu v rozličných verzích podle toho, kdo se chopil jakého nástroje. Aaraon Turner za bicími? Frenetické šílenství v pohybu.
Old Man Gloom (us) + Trepaneringsritualen (swe) + Circle (fin)
9. 4. 2013, MeetFactory, Praha
foto © Andrea Petrovičová
Jan Starý 20.11.2024
Mnohokrát oceněné těleso, ze kterého vyšla také hvězdná skladatelka Caroline Shaw, se představilo u nás vůbec poprvé a očekávání potvrdila i vyprodaná kapacita.
Jiří V. Matýsek 19.11.2024
„Blues je umírající žánr,“ řekl mi v rozhovoru před osmadvacátým ročníkem festivalu Blues Alive jeho booker a majitel Štěpán Suchochleb... Jak se to vezme.
Ema Klubisová 19.11.2024
I Want to Be a Machine nie je o performance a ukážke jej novej hudby. Pozýva nás bližšie, k svojim mentálnym pochodom, chybám počas písania a myšlienkovým odbočkám.
Viktor Palák 18.11.2024
Tibet coby bosý Peter Pan morfující v maniakálního kata nás v Praze prováděl odvrácenou stranou anglického venkova i dojímal vzpomínkou na zemřelé.
Filip Peloušek 17.11.2024
Je to sotva pár dnů, co jsem dočetl Piko Apoleny Rychlíkové a Pavla Šplíchala, to mi ještě nedocházelo, jak potřebný kontext mi dodává ke křtu jedné z nejzásadnějších desek letošního…
Viktor Hanačík 07.11.2024
Oba pojí čtyři roky staré album Brass, cit pro ponuřejší vyprávění, jazz-rapové podhoubí a kontrasty z afroamerické historie... A na dlouhém baru La Fabriky mají zemité Primitivo.
Marek Hadrbolec 31.10.2024
„Zahraj Slipknoty!“ zakřičí někdo. „This is going to sound like Slipknot, I'll even take my glasses off for it,“ odpovídá pohotově Igor, načež Stoned Jesus...
Václav Valtr 28.10.2024
„I wanna taste you, taste your lips, feel your hips,“ znělo z pódia, kde stála zpěvačka v rudých šatech, od prvních okamžiků plně pohroužená do hudby.
Veronika Tichá 27.10.2024
Působivá performance irského kvintetu s vervou a nahlas pojmenovala problémy, které vidí kolem sebe a nebojí se o nich mluvit.
Klára Šajtarová 25.10.2024
V hluku se setkává bolest s rozkoší, zoufalství s rezignací, otázka přežití se stává méně o fyzickém těle a více o duchu.