woko | Články / Recenze | 06.03.2015
Se superskupinami se poslední dobou roztrhl pytel, zdá se. Po všech Palms, Killer Be Killed a Giraffe Tongue Orchestra vychází debutové album trojici Sumac. Za ní nestojí nikdo jiný než workoholik Aaron B. Turner (ISIS, Old Man Gloom, Mamiffer), Brian Cook (Russian Circles) a Nick Yacyshyn (Baptists). Je to sice hlavně Aaronův projekt (napsal veškerou hudbu), ale ani zbylí dva si nenechali nápady pro sebe (obzvlášť Nick). Jestli se vám stýská po ISIS - a myslím tím po patnáct let starých ISIS, jste tu správně.
Aaron Turner loni zničehonic vykoukl na světlo světa a k údivu všech vyplivl se svojí další superskupinou Old Man Gloom alba The Ape of God a The Ape of God. A to po pouhých dvou letech od NO, na které se fanoušci načekali dlouhých osm let. Přičtěte k tomu ještě hodinový dokument o skupině a začnete přemítat, kde sakra mohl vzít ještě čas na úplně novou kapelu a vydat během pár měsíců hodinu zbrusu nové hudby. Sumac (česky škumpa) ve skutečnosti ležel Aaronovi už pár let kdesi v šupleti a pozvolna číhal na vhodné kolegy. S Brianem Cookem se znal už delší dobu, problém nastal s výběrem bubeníka - až po patřičném scoutingu mu učaroval Nick Yacyshyn. A udělal nejlépe, jak mohl, protože až mechanicky přesný rytmus bubeníka Baptists dává debutu Sumac přivonět ke Godflesh a hlavně k raným ISIS.
Zvuk The Deal je surový a bez příkras. Minimum krabiček, kytary podladěné bůhvíkam, hrdelní zpěv, pochodový, téměř robotický rytmus. Při poslechu naskakují Celestial a SGNL>05, rané desky ISIS, kdy se ještě tolik nehrálo na vesmírno a čisté vokály. Kdybyste o skladbě Hollow King řekli, že je to ztracená perla z b-side Celestial, klidně bych to odkýval. Sumac ale skladby ozvláštňují sludgeovými pasážemi, kdy kopačák sype jak kulomet a kytara chytí rychlejší tempo. Spolu s krátkými strunovými kouzly mezi armádou riffů zní občas zvuk až téměř progresivně ve stylu Messhugah. Je to dost na zavření úst těm s: „Pf, další ISIS deska od někoho z ISIS.“ The Deal bere to nejsurovější z dob, kdy se post-metal tvaroval, a přidává inovátorství - jen tak akorát. Což je hodně dobrej dýl.
Sumac - The Deal (Profound Lore, 2015)
www.facebook.com/SUMACBAND
Magdalena Fendrychová 11.11.2024
Texty se nezabývají současnými společenskými problémy nebo zásadními citovými zvraty, spíš popisují každodenní situace a fantazie.
Žofie Křížková 05.11.2024
Dvaačtyřicetiminutová stopáž zahrnuje jediný track a ten nabízí ponor do hluboce meditativní lázně neopakovatelných nuancí. Za týden v Praze.
Sára Prostějovská 28.10.2024
Synthpopové Forgive Too Slow vypráví deset krátkých příběhů lásky, jíž autorka v každém z nich nahlíží jinýma očima.
Šimon Žáček 28.10.2024
Druhá série Rodu draka se tak moc věnuje intimním chvílím rodinných členů, až zapomíná na zásadní konflikt. Anebo je to záměr?
Lea Valentová 25.10.2024
Dômyselnú dramaturgickú pavučinu tak organizačný tím pretkal napríklad lokálnymi mýtmi aj ladením nástrojov z mimoeurópskych lokalít.
Michal Berec 05.10.2024
Nosným kameňom je hypnotická repetitívnosť motívov, improvizácia na pomedzí apalačského folku a jazzu, ktorá sa ale môže postupne začať zlievať.
Richard Michalik 31.08.2024
Opäť cez vydavateľstvo Constellation (Godspeed You! Black Emperor, Jerusalem in My Heart) a opäť s rovnakým producentom (Zach Scholes).
Jakub Veselý 30.08.2024
Názov Doomer Music je na mieste a album nám prináša pohľad do sveta, v ktorom sú ľudské emócie potlačené, kde môžeme vidieť len drsnú schránku panelových domov.
David Stoklas 27.08.2024
Final Summer je deska, ze které čiší životní síla a touha něco dělat. A dělat to navzdory příkořím.
Veronika Tichá 26.08.2024
V narativním songu Strašidla Toad Planet ukazují, že si dokážou pohrát i s funkovějšími melodiemi a nástrojovou kompozicí... Debut u Kabinet Records.