Články / Recenze

Od tanečního parketu k soustředěnému poslechu (Kai Whiston)

Od tanečního parketu k soustředěnému poslechu (Kai Whiston)

Dominik Polívka | Články / Recenze | 08.01.2023

Devadesátá léta jsou v kurzu. Rave revival je v plném proudu a ohledy do extatické doby zapříčiněné generační obměnou otvírají mnoho příběhů z dob boomu elektronické taneční hudby. Velký fenomén pro generaci Z, která konec milénia vnímala tak akorát z kočárku. Touhu po zjištění, co se tehdy vlastně dělo, řeší deska Quiet As Kept, F.O.G. mladého dorsetského producenta Kaie Whistona.

První albový zářez s názvem Kai Whiston Bitch byl klubovou dekonstrukcí tanečních žánrů s glitch-hopovými základy. Teprve druhá deska No Worlds As Good As Mine ukázala na schopnost vybočit z taneční vřavy a pustit se do konceptuálních přesahů, atmosférických proluk a koherentních kombinací žánrů ve prospěch celého alba. Poetičnost neztrácí ani na novince. Ta je autobiografickým pokusem o revizi Whistonova dospívání v kontrastu kočovné New Age komunity (The Peace Convoy), které byla jeho matka součástí.

Tracky jsou plné krátkých audio záznamů a rozhovorů Whistona a jeho matky Helene, ve kterých postupně odkrývají minulost, například ve skladbě 27-04-99 (datum Whistonova narození), kde Helen popisuje, proč musela z komunity odejít, nebo na poslední 10-10-73 jež nese datum jejího narození, kde vysvětluje své setkání a propadnutí elektronické hudbě a následné participaci na šití kostýmů a vytváření kulis v čemž se realizovala i pro videoklip k singlu Between Lures. Whiston zde zpívá skrz zmodulovaný auto-tune (stejně jako dříve v projektu Dryan). Za zvuku breakbeatu a smyčcového samplu táhne karavan jako pohrobek minulosti, který na konci zapaluje. „I'm a traveller but I'm not a crusty traveller. And I'm not a posey raver, I'm just, sort of, a person. Between two worlds,“ zní na konci hlas ženy jako dovětek skladby.

Deset skladeb dělá padesátiminutovou stopáž, která díky své výpravnosti nenutí k přepínání. Zároveň jsou jednotlivé skladby dostatečně výrazné, aby obstály sami za sebe. Žánrový koktejl je stejně vydatný jako u předchozích alb. Q je hardcorovou smrští s pitchnutým doprovodem od Pussy Riot. Carrier Signal je zas striktním klubovým bangerem s podmanivým vokálem zpěváka EDENa. V T.F.J. Whiston za zvuku přepínání kazet rozděluje jeden track ve dví. Uspěchaný drum and bass zastavuje, otáčí kazetu, kde se po krátkém skitu s ozvěnou Out of Space od The Prodigy pouští druhá část, melancholický náběh na chytlavý bass drop.

Než by opulentně střílel z rukávu množství stylových zvratů, jako tomu bylo na prvním albu Kai Whiston Bitch, soustředí na pilování svého maximalistického přístupu k práci pečlivým skládáním drobných detailů napříč deskou, ať už jde o hrátky se smyčcovými aranžemi ve skladbě Div Era, saxofonové vyústění nervní klubové dekonstrukce ve skladbě 27-4-99 nebo chytře posazenými samply s promluvami jeho matky, či jiných lidí.

Kai Whiston bere nostalgické útržky známých tanečních soundů a lepí si je svým originálním způsobem do propracovaných party koláží, které mají přesah z tanečního parketu k soustředěnému poslechu až po atmosférickému rozjímání. S veškerou úctou a osobitostí uzavírá svou kapitolu dospívání a zvědavé generaci Z poskytuje čitelnou hudební road mapu s otevřenými cestami a jasným směrem. Je na čem stavět.

Info

Kai Whiston - Quiet As Kept, F.O.G. (Lux Recordings, 2022)
Instagram umělce

foto © Kai Whiston

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Úprimná láska k hudbe (Alfie Templeman)

Jakub Veselý 21.11.2024

Inšpiráciami sa Templeman netají, na R&B a soulových prvkoch sa podpísala hudba Stevieho Wondera a Princea, indie rock s jemnou psychedéliou pripomínajú Tame Impala alebo MGMT.

Spojit žánry a vysvobodit z melancholie (Jiný metro)

Magdalena Fendrychová 11.11.2024

Texty se nezabývají současnými společenskými problémy nebo zásadními citovými zvraty, spíš popisují každodenní situace a fantazie.

Pořád překvapivý soundscape (The Necks)

Žofie Křížková 05.11.2024

Dvaačtyřicetiminutová stopáž zahrnuje jediný track a ten nabízí ponor do hluboce meditativní lázně neopakovatelných nuancí. Za týden v Praze.

Románek pozdního léta (Julia-Sophie)

Sára Prostějovská 28.10.2024

Synthpopové Forgive Too Slow vypráví deset krátkých příběhů lásky, jíž autorka v každém z nich nahlíží jinýma očima.

Rod se i přes nesnáze podařilo zachovat... (Rod Draka, druhá série)

Šimon Žáček 28.10.2024

Druhá série Rodu draka se tak moc věnuje intimním chvílím rodinných členů, až zapomíná na zásadní konflikt. Anebo je to záměr?

Inšpiratívna periférna osmóza (JAMA 2024)

Lea Valentová 25.10.2024

Dômyselnú dramaturgickú pavučinu tak organizačný tím pretkal napríklad lokálnymi mýtmi aj ladením nástrojov z mimoeurópskych lokalít.

Dekonštruovať tradície (Nathan Bowles Trio)

Michal Berec 05.10.2024

Nosným kameňom je hypnotická repetitívnosť motívov, improvizácia na pomedzí apalačského folku a jazzu, ktorá sa ale môže postupne začať zlievať.

Ďalší výlet dovnútra (Kee Avil)

Richard Michalik 31.08.2024

Opäť cez vydavateľstvo Constellation (Godspeed You! Black Emperor, Jerusalem in My Heart) a opäť s rovnakým producentom (Zach Scholes).

Nádej na vyslobodenie emócií z masy chladného betónu (Jack the Hipper)

Jakub Veselý 30.08.2024

Názov Doomer Music je na mieste a album nám prináša pohľad do sveta, v ktorom sú ľudské emócie potlačené, kde môžeme vidieť len drsnú schránku panelových domov.

Kluci od velkých jezer z Ohia objevili svět (Cloud Nothings)

David Stoklas 27.08.2024

Final Summer je deska, ze které čiší životní síla a touha něco dělat. A dělat to navzdory příkořím.

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace