Daniel Nádler | Články / Recenze | 05.09.2018
Ulice Flatbush v New Yorku zrodila mnoho rapových legend. Ať už to jsou staří veteráni (Busta Rhymes, Talib Kweli) či mladý Joey Bada$$, vedoucí uskupení Pro Era, popřípadě The Underachievers. Silné pouto a cit pro rap všechny spojuje, avšak jsou to Flatbush Zombies s novou deskou Vacation in Hell, kteří proměňují má slova v činy.
Flatbush Zombies si od svých začátků zakládají na ojedinělosti. Množství zkonzumovaných lysohlávek, kvalitního konopí a LSD tripů se podepsalo už na jejich rané tvorbě, dokázali si vytvořit osobitý psychedelický rukopis a hudební kouzlo postavené na halucinogenních přechodech, produkcích a často i textech.
Novinka posluchače hned zkraje posadí na horskou dráhu, žádné zdlouhavé expozice. Písně HELL-O a Chunky disponují podmanivou atmosférou a vtáhnou do jiného světa, kde vládnou tři oživlé zombies. Pilotní singl Headstone, protkaný množstvím referencí na ikonická rapová alba, skladby a jména devadesátých let, to je zase surová smršť jazykových dovedností. V pravou chvíli zpomalí a naladí na vlnu vážnějších a emotivnějších témat například skladba Best American, která satiricky nahlíží na aktuální stav Států. Závěrečné tracky jako You Are My Sunshine, věnovaný A$AP Yamsovi, nebo The Glory s Danzelem Currym jsou důvodem, proč posloucháme rap – naléhavé výpovědi se silnými texty potěší nejen fanoušky žánru. Problematická je jedině na dnešní poměry dlouhá stopáž a několik postradatelných skladeb – takové Ask Courtney nebo Proxies by se daly s klidem vyřadit.
Erick The Architect nejen že stojí za mikrofonem po boku svých společníků, také se stará o produkci. Beaty jsou různorodé a barevné, nemá problém míchat zvuk starého New Yorku s novodobými prvky atlantské špičky. Bratrská a hudební chemie mezi členy této podivné nebo spíš podivínské party (jeden má duhové vlasy, fousy až po kolena a miluje anime, druhý ve svých lacláčích neustále kreslí abstraktní obrázky a třetí se způsobem rapování a módou odlišuje od valné většiny všeho, co aktuálně vychází) je mimořádná. Meechy Darko si tentokrát vzal víc prostoru než ostatní, všechny silné momenty má na svědomí právě on – ať už se jedná o emotivní sloku v U&I nebo celý mrazivý track Facts (s hostujícím Jadakissem), který je typickým důkazem toho, jak Darko dokáže navodit až hororovou atmosféru (podobně jako sebevražedná zpověď Trapped).
Album Vacation in Hell je náročné na poslech. Flatbush Zombies se neženou za komerční chytlavostí nebo hvězdnými featuringy, ale zůstávají na domácím hřišti, kde jim to šlape. Na rozdíl od jejich mladistvých projektů můžeme slyšet jak osobní, tak hudební růst, který dokládá i úroveň zábavnosti, a to i bez požívání rozličných narkotik.
Flatbush Zombies - Vacation in Hell
facebook kapely
Živě:
Flatbush Zombies (us)
11. 10. 2018 20:00
Lucerna Music Bar, Praha
fb událost
Kristina Kratochvilová 24.11.2024
Představu pozlátka tvrdě zadupává do země špinavá realita plná absťáku, démonů, lítosti a vyhasínajících životů Laneganových blízkých.
Šimon Žáček 24.11.2024
Zdánlivě banální příběh Anory skrývá krásy i ošklivosti chybujících lidí ve stále více matoucím světě.
Jakub Veselý 21.11.2024
Inšpiráciami sa Templeman netají, na R&B a soulových prvkoch sa podpísala hudba Stevieho Wondera a Princea, indie rock s jemnou psychedéliou pripomínajú Tame Impala alebo MGMT.
Magdalena Fendrychová 11.11.2024
Texty se nezabývají současnými společenskými problémy nebo zásadními citovými zvraty, spíš popisují každodenní situace a fantazie.
Žofie Křížková 05.11.2024
Dvaačtyřicetiminutová stopáž zahrnuje jediný track a ten nabízí ponor do hluboce meditativní lázně neopakovatelných nuancí. Za týden v Praze.
Sára Prostějovská 28.10.2024
Synthpopové Forgive Too Slow vypráví deset krátkých příběhů lásky, jíž autorka v každém z nich nahlíží jinýma očima.
Šimon Žáček 28.10.2024
Druhá série Rodu draka se tak moc věnuje intimním chvílím rodinných členů, až zapomíná na zásadní konflikt. Anebo je to záměr?
Lea Valentová 25.10.2024
Dômyselnú dramaturgickú pavučinu tak organizačný tím pretkal napríklad lokálnymi mýtmi aj ladením nástrojov z mimoeurópskych lokalít.
Michal Berec 05.10.2024
Nosným kameňom je hypnotická repetitívnosť motívov, improvizácia na pomedzí apalačského folku a jazzu, ktorá sa ale môže postupne začať zlievať.
Richard Michalik 31.08.2024
Opäť cez vydavateľstvo Constellation (Godspeed You! Black Emperor, Jerusalem in My Heart) a opäť s rovnakým producentom (Zach Scholes).