Žofie Křížková | Články / Recenze | 05.11.2024
Album Bleed není pro rychlou dobu, není pro zmatek a chaos, Anebo právě že ano? Dvaačtyřicetiminutová stopáž zahrnuje jediný track a ten nabízí ponor do hluboce meditativní lázně neopakovatelných nuancí. I podzimní datum vydání je příhodné.
The Necks doplňují dlouhou řadu nahrávek vznikajících už od konce devadesátek. Jejich tvorba není věrná pouze jednomu žánru, na avantgardní scéně si vysloužili pověst kultovní formace. Zatímco předchozí alba, například hned první Sex nebo poslední Travel (2023) byly víc oddané jazzové melodice a rytmice, Bleed je velmi experimentální kompozicí. Podobně jako na Three (2020) trio staví na minimalistických základech, opakování vzorců s různými proměnami.
Díky jednoduché variační přestavbě intra nás berou The Necks na výlet vlastním podvědomím. S využitím široké škály nástrojových barev předkládají nejen jemné polohy, ale i náročné depresivní kakofonie. Detaily akustických nástrojů vtahují k tvorbě samotných tónů, vibrace strun i frekvencí tónů rozkližují vzájemné intervaly a hudebníci nahlížejí do jejich souvislostí. Určité napětí tranzitních sekvencí v podobě smyčcového staccata nebo bubnového víru zároveň přivádí posluchače k další hudební myšlence. Nejsme vedeni ucelenými úseky, ale setem na sebe navazujících a prostupujících oblastí. Ty tvoří vzájemnými vztahy užitých nástrojů, které ve vrstvách prolínají, přicházejí a zase odchází.
Nádech a výdech, příliv a odliv, Bleed představuje samostatný soundscape. Můžeme hledat přirovnání, která nám pomohou, jako třeba že Morton Feldman meets Talk Talk, ale je to zbytečné. Osobitá zvuková krajina daná jedinečnou improvizační souhrou nabízí pozornému posluchači meditativní, neobvyklý hudební trip. I po více jak pětatřiceti letech stále nový.
The Necks - Bleed (Northern Spy Records, 2024)
Bandcamp
živě: The Necks (au)
12. 11. 2024 19:30
Palác Akropolis, Praha
vstupenky
foto © se svolením The Necks
Sára Prostějovská 28.10.2024
Synthpopové Forgive Too Slow vypráví deset krátkých příběhů lásky, jíž autorka v každém z nich nahlíží jinýma očima.
Šimon Žáček 28.10.2024
Druhá série Rodu draka se tak moc věnuje intimním chvílím rodinných členů, až zapomíná na zásadní konflikt. Anebo je to záměr?
Lea Valentová 25.10.2024
Dômyselnú dramaturgickú pavučinu tak organizačný tím pretkal napríklad lokálnymi mýtmi aj ladením nástrojov z mimoeurópskych lokalít.
Michal Berec 05.10.2024
Nosným kameňom je hypnotická repetitívnosť motívov, improvizácia na pomedzí apalačského folku a jazzu, ktorá sa ale môže postupne začať zlievať.
Richard Michalik 31.08.2024
Opäť cez vydavateľstvo Constellation (Godspeed You! Black Emperor, Jerusalem in My Heart) a opäť s rovnakým producentom (Zach Scholes).
Jakub Veselý 30.08.2024
Názov Doomer Music je na mieste a album nám prináša pohľad do sveta, v ktorom sú ľudské emócie potlačené, kde môžeme vidieť len drsnú schránku panelových domov.
David Stoklas 27.08.2024
Final Summer je deska, ze které čiší životní síla a touha něco dělat. A dělat to navzdory příkořím.
Veronika Tichá 26.08.2024
V narativním songu Strašidla Toad Planet ukazují, že si dokážou pohrát i s funkovějšími melodiemi a nástrojovou kompozicí... Debut u Kabinet Records.
Klára Šajtarová 21.08.2024
Vycházející hvězda hardcoru a metalcoru z Oldhan County v Kentucky nenabízí žádné kompromisy – žádné čisté vokály, žádné přepálené refrény.
Kryštof Kočtář 15.08.2024
Skladby samy mají strukturu jemně rozkolísaných záchvěvů, které dohromady připomínají obraz plynoucí čáry života.