Články / Recenze

Teho Teardo & Blixa Bargeld a černočerná čerň

Teho Teardo & Blixa Bargeld a černočerná čerň

Viktor Palák | Články / Recenze | 12.09.2016

Debutové album italského skladatele filmové hudby Teha Tearda a německého bonvivána a zpěváka Einstürzende Neubauten Blixy Bargelda se jmenovalo Still Smiling, o kousek mladší EP zase zdobil růžový obal a nápis Spring. Barevné odstíny za těch pár let potemněly, smích oba hudebníky a – jak často zdůrazňují – přátele přešel. Je podzim a jejich druhá společná deska výstižně promlouvá už svým názvem – Nerissimo je italským slovem pro černočernou čerň.

Anglicky zpívaná verze titulní skladby album zahajuje a už v ní Bargeld naplno přiznává barvu a přes vyjádření víry, že na konci tunelu přece jen čeká světlo, zde melancholie nepokrytě přerůstá ve smutek. Tam, kde na debutu oba muzikanti zpřítomňovali osamělost chodeb luxusních hotelů, se nyní rozprostírá prázdnota duše, spokojeně se pinožící axolotl vyrostl v obludu. Je to právě skladba The Beast, v níž tato poloha vyznívá nejdůrazněji. Bargeld se zde dovolává Boha i statistik, tam, kde se dříve rochnil v požitkářství, zaznívá nyní nejistota, ale též „jazyky, jimž nerozumí“. Od muzikanta, pro jehož tvorbu bylo právě laškování s různými jazyky jedním z poznávacích znamení, je to nečekané přiznání.

Co naopak zůstalo na svém místě, je Bargeldovo labužnické převalování každého slova; v jeho zpěvu zůstává přese všechnu zádumčivost nepopiratelná rozhodnost. Okamžitě uhrančivé jsou i Teardovy hravé i precizní nástrojové party, táhlé elegantní smyčce doprovází tentokrát i basový klarinet, který paletu osvěžuje o další odstín černé. A pokud se na debutu Bargeld s italštinou vyrovnával s přiznanou rozšafností, tohle album završující italská verze Nerissima je ponuřejší než cokoliv, co jí předchází.

Není důvod polemizovat s tím, že Teardo a Bargeld, který dříve podobně spolupracoval i s Alvou Notem, nenuceně našli svůj zvuk a porozumění, zároveň ale zjevně nepřestali zkoumat jejich mantinely. Do nich vždy směstnávali požitkářství i občasná šprťouchlata, která však nyní ustoupila do pozadí. Když se tak na scénu dostane Ulgæ zajatá v Petriho misce, rozprostře se nahrávkou nálada jako z pomyslného remaku Solaris, jehož hrdiny jsou mikroskopická stvoření. Je v tom něco nepokrytě naivního, ale i vesmírně znepokojivého. Zvlášť když je skladba jaksi nedořečená a stejně rázně oba hudebníci utnou i The Beast. Podobně znenadání končí opravdové války, víme díky Der 1. Weltkrieg (Percussion Version) z poslední desky Einstürzende Neubauten.


Společné divadlo dvou výrazných hudebníků je o kus komornější než minule, okolo deseti mikrodramat ale povlává závoj něčeho velkého. Album si uchovalo typickou vznešenost, sebefešáčtější elegance však nedokáže zakrýt lidské jádro. „Naděje by měla být mezi kontrolovanými látkami,“ zpívá Bargeld a dávkuje ji pomálu. Nic to ale nemění na tom, že opět dokáže v dokonalém souznění s Teardovou instrumentací otevírat oči. Jen ty mají tentokrát černé i bělmo.

Info

Teho Teardo & Blixa Bargeld - Nerissimo (Specula, 2016)
www.tehoteardo.com
www.neubauten.org/en/blixa-bargeld
www.itunes.apple.com/us/album/nerissimo/id1085081591

Live: Blixa Bargeld a Teho Teardo (de/it)
18.09.2016 19:30 | Palác Akropolis, Praha
www.facebook.com/events/1582796442019035

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Kdo si tak dnes vzpomene? (Hvězdy v polostínu)

Jiří V. Matýsek 20.12.2024

Do světa písničkářů se noří nová publikace novináře, muzikanta a pečlivého lovce příběhů písní Michala Bystrova Hvězdy v polostínu. Nabízí stovku portrétů písničkářů ze šedesátých let.

Všetci žijeme s vedomím, že jedného dňa zmizneme (Parannoul)

Matej Žofčín 18.12.2024

Keď internet objavil na Bandcampe jeho album To See the Next Part of the Dream, ľudia o ňom na stránkach ako Rate Your Music a Reddit nevedeli prestať rozprávať.

Cesta do hlubin sebevrahovy duše (Ti, kteří se rozhodli)

Martin Zoul 17.12.2024

Jsou tabu a tabu. Některá se zhroutí při sebedrobnějším otočení dějinného soukolí, jiná působí dojmem monolitu, do kterého byly při vzniku člověka vyryty základní zákony lidství.

Námorníkov sen (Il Sogno del Marinaio)

Jakub Veselý 10.12.2024

Portfólio koluje pomedzi rockovými pasážami, jazzovými improvizáciami, punkovým rázom a avantgardným experimentálnym prístupom k hudbe.

Boj s vlastní nejistotou (STRFKR)

Filip Peloušek 05.12.2024

Povznášející, psychedelií a euforií prosáklá hudba doplněná o do výšky vyhnaný zpěv Joshuy Hodgese v protikladu s texty plnými pochybností.

Nic není natolik rozbité, aby to nešlo opravit (Mark Lanegan)

Kristina Kratochvilová 25.11.2024

Představu pozlátka tvrdě zadupává do země špinavá realita plná absťáku, démonů, lítosti a vyhasínajících životů Laneganových blízkých.

Křehkost ve zkaženém světě (Anora)

Šimon Žáček 24.11.2024

Zdánlivě banální příběh Anory skrývá krásy i ošklivosti chybujících lidí ve stále více matoucím světě.

Úprimná láska k hudbe (Alfie Templeman)

Jakub Veselý 21.11.2024

Inšpiráciami sa Templeman netají, na R&B a soulových prvkoch sa podpísala hudba Stevieho Wondera a Princea, indie rock s jemnou psychedéliou pripomínajú Tame Impala alebo MGMT.

Spojit žánry a vysvobodit z melancholie (Jiný metro)

Magdalena Fendrychová 11.11.2024

Texty se nezabývají současnými společenskými problémy nebo zásadními citovými zvraty, spíš popisují každodenní situace a fantazie.

Pořád překvapivý soundscape (The Necks)

Žofie Křížková 05.11.2024

Dvaačtyřicetiminutová stopáž zahrnuje jediný track a ten nabízí ponor do hluboce meditativní lázně neopakovatelných nuancí. Za týden v Praze.

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace