Anek | Články / Recenze | 10.01.2013
Raime jsou Joe Andrews a Tom Halstead z Londýna. První EP mají z roku 2010 a od začátku vycházejí na labelu Blackest Ever Black. Blackest Ever Black patří editorovi Fact Magazine Kiranovi Sandemu a svoje desky u něj vydali Regis, Cut Hands, Vatican Shadow a Tropic of Cancer. Raime jsem poprvé zaregistroval v Boiler Room, kde hráli po Emptyset. Na konci listopadu vydali první dlouhohrající desku.
Úvod složený téměř výhradně ze jmen není samoúčelný. To, že Raime patří do této společnosti, naznačuje, že koho zajímá temná strana současné hudby, měl by Raime brát na zřetel.
Na předchozích EP se Raime pohybovali mezi žánry jako minimal techno, industrial a dubstep, aniž by ale patřili do kteréhokoli z nich. Vezmete Regisovo techno, zpomalíte ho a atmosférou se snažíte o něco jako Burial pro kluky.
S novou deskou udělali zásadní krok kupředu. Špetky dubstepu byly potlačeny zvukovými plochami ve stylu Emptyset, které jsou ambientní i hlukové, a to více v závislosti na hlasitosti než na textuře vlastního zvuku. Elektronické zvuky byly nahrazeny využitím akustických nástrojů a naprosto zmizela pachuť umělé hmoty, kterou ve mně starší věci zanechávaly. Výsledný zvuk je úžasně plný, přesný, hluboký, ostrý. Quarter Turns Over a Living Line je industriální ambientní techno zahrané big bandem. Zavřete do zrezavělého skladiště jazzovou kapelu a nechte ji tam umřít hlady, jejich duchové budou hrát podobně. Raime na této desce našli vlastní zvuk, který je spolu s jejich mimožánrovými postupy řadí do elity současné temné strany hudby.
Pokud sledujete kterékoli ze jmen zmíněných v úvodu, vyzkoušet novou desku Raime je nutnost. A pokud jste na temnou stranu přišli z kytarové strany, Quarter Turns Over a Living Line znamená skvělou příležitost nahlédnout do světa, kde absence elektrické kytary neimplikuje dechovku nebo hip hop, naživo se hraje z krabiček a notebooků, aniž by si většina posluchačů myslela, že kluci paří Counter-Strike, a výsledná temnota nepůsobí na normální lidi jako vtip, protože by moc tlačila na pilu. Quarter Turns Over a Living Line je skvělý kousek civilizované temnoty pro pokročilé.
Raime – Quarter Turns Over a Living Line (Blackest Ever Black, 2012)
www.myspace.com/raimemusic
Autor provozuje blog Cáry mlhy>.
Kristina Kratochvilová 24.11.2024
Představu pozlátka tvrdě zadupává do země špinavá realita plná absťáku, démonů, lítosti a vyhasínajících životů Laneganových blízkých.
Šimon Žáček 24.11.2024
Zdánlivě banální příběh Anory skrývá krásy i ošklivosti chybujících lidí ve stále více matoucím světě.
Jakub Veselý 21.11.2024
Inšpiráciami sa Templeman netají, na R&B a soulových prvkoch sa podpísala hudba Stevieho Wondera a Princea, indie rock s jemnou psychedéliou pripomínajú Tame Impala alebo MGMT.
Magdalena Fendrychová 11.11.2024
Texty se nezabývají současnými společenskými problémy nebo zásadními citovými zvraty, spíš popisují každodenní situace a fantazie.
Žofie Křížková 05.11.2024
Dvaačtyřicetiminutová stopáž zahrnuje jediný track a ten nabízí ponor do hluboce meditativní lázně neopakovatelných nuancí. Za týden v Praze.
Sára Prostějovská 28.10.2024
Synthpopové Forgive Too Slow vypráví deset krátkých příběhů lásky, jíž autorka v každém z nich nahlíží jinýma očima.
Šimon Žáček 28.10.2024
Druhá série Rodu draka se tak moc věnuje intimním chvílím rodinných členů, až zapomíná na zásadní konflikt. Anebo je to záměr?
Lea Valentová 25.10.2024
Dômyselnú dramaturgickú pavučinu tak organizačný tím pretkal napríklad lokálnymi mýtmi aj ladením nástrojov z mimoeurópskych lokalít.
Michal Berec 05.10.2024
Nosným kameňom je hypnotická repetitívnosť motívov, improvizácia na pomedzí apalačského folku a jazzu, ktorá sa ale môže postupne začať zlievať.
Richard Michalik 31.08.2024
Opäť cez vydavateľstvo Constellation (Godspeed You! Black Emperor, Jerusalem in My Heart) a opäť s rovnakým producentom (Zach Scholes).