Anna Mašátová | Články / Profily | 13.06.2013
Šestnáctý ročník největší tuzemské přehlídky world music, festival Respect, se sice přesouvá z ostrova do bezpečí kopce, program však naštěstí zůstal nezměněn. O hvězdy z celého světa nebude nouze, pokud však nemáte dostatek času, doražte alespoň v sobotu večer. Na pódiu to totiž rozjedou spříznění muzikanti, kteří na Ladronku zavítají v rámci svého evropského turné – nizozemský projekt Zea a ghanská star King Ayisoba.
Až začne chvíli po půl osmé šraml vycházející z krabiček Arnolda de Boera, možná se budete divit, co dělá na world music festivalu. Nicméně věřte, že by si se svými kumpány z holandské punkové kapely The Ex zasloužili pomník za přínos a šíření africké lidové hudby. Založili totiž vlastní label TERP specializovaný právě na vydávání afrických umělců. Návštěvníci festivalu si jistě vzpomenou na jejich výborné vystoupení přede dvěma lety se saxofonistou Getatchewem Mekuriou. Sympaťák de Boer tentokrát představí svůj amsterdamským one man breakpop. Zea je značně šílená směska world music, rocku, popu, punku s více než širokou škálou podivných zvuků, vyluzovaných pouze na kytaru a elektro hračky. Afrika se nejen zhusta prolíná de Boerovou tvorbou, jeho láska k černému kontinentu se odrazila i v tom, že vydal kazetu určenou speciálně pro etiopský trh, kde slovo CD či vinyl mnohdy ani neznají. Zea se objevil na pódiích od Roskilde po Etiopii a Kinga si vzal v Evropě tak trochu pod ochranná křídla.
King Ayisoba ale není nějaká nula, která potřebuje zastání. Ghanská jednička se přes pět let drží neochvějně na předních příčkách tamních žebříčků i prodejů alb. V kosmopolitním prostředí jeho západoafrické vlasti naleznete asi všechny hudební styly, pokud je však pro Ghanu něco příznačné, pak je to highlife a z něj vycházející hiplife. Zatímco pro prvně jmenovaný styl jsou typické jazzové dechy a kytary a vznikl téměř před sto lety, hiplife se zrodil nedávno. Ovlivněn jak highlifem, tak dancehallem, reggae a hip hopem, probublal na hudební scénu někdy v devadesátých letech. A právě King je zástupcem nové hudební scény, do které sám vnesl ještě větší náboj. Hraje na kologo, dvoustrunný instrument pocházející ze severu země, který si osvojil po smrti svého dědečka, vášnivého kologského hráče. Ayisoba s sebou nástroj nosil všude, zprvu brnkal kravám na pastvě, aby pak navzdory své rodině vystupoval na trzích, slavnostech či pohřbech, až se rozhodl expandovat do vzdálenějších míst. Stal se členem kapely hiplifera Terryho Bonchaka a po jeho smrti se vydal na sólovou dráhu. Prozatím natočil dvě desky – Modern Ghanians a Africa a do Evropy přijíždí propagovat nové LP vydané na de Boerově labelu Makkum Records. Melodické tóny tradičních nástrojů jdou překvapivě dobře dohromady s chytlavými basovými linkami a tanečními beaty, vše kořeněné Kingovým chraplákem. Píseň I Want to See You My Father, nabádající otce, aby vzal rozum do hrsti, přestal si kupovat ženský a věnoval se svému synovi, se stala hitem, který zná v Ghaně každé malé dítě.
Vtipné, syrové, aktuální a velmi osobní texty s velkou dávkou imaginace zpívá většinou v angličtině, kterou prokládá vlastními jazyky twi a frafra. Omladina ho miluje ještě z jiného důvodu. Otevřeně se přiznává k častému hulení a prý toho zkonzumuje více než kdokoliv jiný v Ghaně. A o fanynky asi také nemá nouzi – dle portálu ghanamusic.com je otcem pěti dětí, které zplodil se třemi manželkami. Přijďte se přesvědčit na vlastní uši, kam se ubírá africké blues jedenadvacátého století, a nezapomeňte, že čtenáři Full Moonu mají celý festival Respect za tři stovky. Nekupte to.
Respect Festival uvádí:
Zea (nl) + King Ayisoba (gha)
16. 6. 2013 19:40
Ladronka, Praha
Jan Krejča 05.08.2024
Nepotlačovat emoce, touhy, ani chuť po zvukové dekonstrukci. Ve středu společně s Lakoon v Bike_Jesus.
Jiří Moravčík 08.07.2024
Tak jak ho podle něho Pánbůh umístil do nepatřičného těla, je mu těsné i flamenco a než by se jeho pravidly nechal omezovat, identifikuje se jako ex-flamenco. Letos na Colour…
Jan Krejča 29.06.2024
Každá osobnost bývá potomkem svého díla, každá osobnost bývá poměřována silou charizmatu. Ne každá však dosáhne ideální kumulace zkušenosti, přehledu a nadčasového přístupu v pozdějším věku.
redakce 22.03.2024
Hutné a pestré taneční rytmy doplňuje industriální produkce i jasně psychedelické poselství, daleko nejsou karibští experimentátoři a rukodělná elektronika Nyege Nyege.
redakce 21.03.2024
Projekt, za kterým stojí někdejší srbský kulturní publicista, bývalý člen noiserockové kapely Klopka za pionira a dua Pamba Vladimir Lenhart.
redakce 20.03.2024
Její rýmy vždy krájející správný beat s precizností skalpelu jsou jedním z nejvýraznějších exportních produktů Hakuna Kulala po boku dalších raperek jako MC Yallah.
redakce 20.03.2024
Pětice pokračuje v ADHD produkci scény okolo klubu Windmill (Black Midi, Squid), tamní kapely se nerozpakují mixovat téměř cokoli, co projde kolem nich.
redakce 19.03.2024
Fenomén anatolské psychedelie pronikl do širších kruhů před více než dekádou, skupiny jako Baba Zula jej prosadily mezi hudební fajnšmekry.
redakce 18.03.2024
Jejich improvizovaný, konfrontační způsob hraní v propojení s mluveným slovem je zbaven jakékoliv abstrakce a místo toho volí formu jasného, ritualistického apelu plného hněvu.
redakce 18.03.2024
Za jemnými elementy R&B, jazzu a neosoulu nasátými něžností a křehkostí na míru Lauryn Hill se skrývá prosté motto „be free. be kind“.