Články / Recenze

Řetězy táhnou minulost do přítomnosti (Chain And the Gang)

Řetězy táhnou minulost do přítomnosti (Chain And the Gang)

Jiří Akka Emaq | Články / Recenze | 27.02.2014

Roku 1960 nahrává Sam Cooke píseň ChainGang o údělu černých otroků v Americe. Roku 2004 vychází první deska Moimir Papalescu And The Nihilists, kterou uzavírá jiná píseň ChainGang a kde La Petite Sonia proklamuje „We Are the Gang of the Chain“. Některé pojmy se derou do skutečnosti a poutají na sebe pozornost. Tak se na začátku 21. století v odkazech zjevují Chain And The Gang. Gangy a řetězy prostě táhnou. Asi hlavně ty řetězy.

Při prvním poslechu si člověk říká, že všechny ty postupy už někde slyšel, v Not Good Enough zcela nepokrytě linkují na další hit Sama Cookea Stand By Me, kytara přehrává feeling z 50. až 70. let s podobným dirty zvukem, brousí v bluesových vodách, gospelové back vokály, ač proklatě bílé, ňufají v pozadí. Titulní Music’s Not for Everyone s hypnotickou tamburínou evokuje The End od The Doors a manzarekovské klávesy nás provádějí celou deskou jako hurvínkové boty a po celou dobu se nabízí otázka, proč by někdo chtěl vyvolávat duchy doby dávno minulé? Jenže na druhý poslech si člověk uvědomí, že to vlastně celé funguje. Ono to sakra funguje, jak je to sakra možné? Jak to, že prošla tahle loupež zvukové banky z minulého století? Jak to, že funguje takovéto okultní obcování s mrtvolami vězňů a těžkých osudů?

Vysvětlení je nasnadě. Za A) jsme v Americe a za B) celá nahrávka zní strašně upřímně. Jako by Chain And the Gang tenhle styl právě vymysleli a s lehkostí ho přehrávali. Není tam sice pověstná dravost a šílenství druhé poloviny minulého století (a to je jediná věc, která je usazuje do současnosti), ale místy to na Route 666 opravdu rozjedou (Livin’ Rough, Detroit). Chain And the Gang odkazují na kořeny černého blues a podobně jako mnoho hudebníků před nimi je natírají na bílo. A je to slušnej nátěr.

Podmanivý, zahuhlaný vokál Iana Svenoniuse mumlá příběhy s plnym nosem Boba Dylana. Záměrná zvuková nedokonalost simuluje první nahrávky černých bluesmanů a přidanou hodnotou je teenagerská, juvenilní jakoby nuda. Ta čiší z každé ledabyle vyřknuté věty, která zní jako odpovědi adolescentního výrostka na mentorování přechytralého rodiče. Vzpurně deklamují své teze a nemají to lehké, udržet každého v párty náladě. Jenže celá nahrávka je nabitá optimismem až po střechu a před koncem se ozvou i nezbytné delaye, takže jim to nakonec sežereme i s navijákem. Protože průměrní hudebníci kopírují, kdežto géniové kradou. A Ian Svenonius je génius. Jeho slovy: „Koho to zajímá a proč vlastně ne?“

Info

Chain And the Gang - Music´s Not for Everyone (K Records 2011/2014)
http://chainandthegang.bandcamp.com

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Úprimná láska k hudbe (Alfie Templeman)

Jakub Veselý 21.11.2024

Inšpiráciami sa Templeman netají, na R&B a soulových prvkoch sa podpísala hudba Stevieho Wondera a Princea, indie rock s jemnou psychedéliou pripomínajú Tame Impala alebo MGMT.

Spojit žánry a vysvobodit z melancholie (Jiný metro)

Magdalena Fendrychová 11.11.2024

Texty se nezabývají současnými společenskými problémy nebo zásadními citovými zvraty, spíš popisují každodenní situace a fantazie.

Pořád překvapivý soundscape (The Necks)

Žofie Křížková 05.11.2024

Dvaačtyřicetiminutová stopáž zahrnuje jediný track a ten nabízí ponor do hluboce meditativní lázně neopakovatelných nuancí. Za týden v Praze.

Románek pozdního léta (Julia-Sophie)

Sára Prostějovská 28.10.2024

Synthpopové Forgive Too Slow vypráví deset krátkých příběhů lásky, jíž autorka v každém z nich nahlíží jinýma očima.

Rod se i přes nesnáze podařilo zachovat... (Rod Draka, druhá série)

Šimon Žáček 28.10.2024

Druhá série Rodu draka se tak moc věnuje intimním chvílím rodinných členů, až zapomíná na zásadní konflikt. Anebo je to záměr?

Inšpiratívna periférna osmóza (JAMA 2024)

Lea Valentová 25.10.2024

Dômyselnú dramaturgickú pavučinu tak organizačný tím pretkal napríklad lokálnymi mýtmi aj ladením nástrojov z mimoeurópskych lokalít.

Dekonštruovať tradície (Nathan Bowles Trio)

Michal Berec 05.10.2024

Nosným kameňom je hypnotická repetitívnosť motívov, improvizácia na pomedzí apalačského folku a jazzu, ktorá sa ale môže postupne začať zlievať.

Ďalší výlet dovnútra (Kee Avil)

Richard Michalik 31.08.2024

Opäť cez vydavateľstvo Constellation (Godspeed You! Black Emperor, Jerusalem in My Heart) a opäť s rovnakým producentom (Zach Scholes).

Nádej na vyslobodenie emócií z masy chladného betónu (Jack the Hipper)

Jakub Veselý 30.08.2024

Názov Doomer Music je na mieste a album nám prináša pohľad do sveta, v ktorom sú ľudské emócie potlačené, kde môžeme vidieť len drsnú schránku panelových domov.

Kluci od velkých jezer z Ohia objevili svět (Cloud Nothings)

David Stoklas 27.08.2024

Final Summer je deska, ze které čiší životní síla a touha něco dělat. A dělat to navzdory příkořím.

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace