Články / Recenze

Skok do vody (Colony House)

Skok do vody (Colony House)

Josef Kaňka | Články / Recenze | 09.04.2023

Když se člověku podaří rozluštit nebo alespoň logicky interpretovat název alba, je velmi pravděpodobné, že snáz pochopí i jeho obsah. U americké čtveřice Colony House, která svou kombinaci syrového surfového zvuku šedesátých let a jemných melodických kytar popisuje jako „svlečený rock and roll”, to zatím platilo pro všechny tři dosavadní desky. Jinak tomu není ani v případě nejnovějšího titulu The Cannonballers, nad jehož názvem není potřeba příliš dlouho dumat, aby na povrch vyskočilo hned několik možných způsobů výkladu.

Pravděpodobně nejzřetelnějším je odkaz na anglický termín označující skok do vody, kterému se v češtině říká kufr. Ten můžeme vidět už na přebalu desky, jemuž prostorově dominuje vlnící se hladina podporující surfrockovou podstatu, kterou slibuje i úvodní skladba Landlocked Surf Rock. První vteřiny ostrého pochodového virblu ale přinášejí na stůl další možnou interpretaci. Téměř identickým rytmickým prvkem začíná Wabash Cannonball, kultovní titul amerického country proslavený Johnnym Cashem, na který Colony House později přímo odkazují i v textu titulní písně Cannonball. A než se posluchač stihne zamyslet, co má v symbolické rovině společného skok do vody s fiktivním vlakem projíždějícím malebnou krajinou, o kterém zpívá Johnny Cash, servíruje se další popkulturní odkaz. Konkrétně na model vozu Chevrolet Impala, známý z akční filmové komedie Cannonball (1976). To vše jsme stihli jen během tří z celkem jedenácti písní.

Skutečnost, že název ani obsah alba neumožňují jednoznačnou interpretaci, pochopitelně není sama o sobě negativním aspektem, u většiny nahrávek je spíše vítaným důkazem umělecké přemýšlivosti a kreativity, která drží posluchače v pozoru. Kdyby nálada desky smysluplně oscilovala mezi ranými Arctic Monkeys, šedesátkovým surf rockem a folkovým nádechem, nemohli bychom pravděpodobně mít v tomto směru mnoho výhrad. Charakter desky je ale místy stejně chaotický jako přemýšlení o možných interpretacích jejího názvu. Z přefuzzovaných kytar a jednoduchých chytlavých basových linek se Colony House z ničeho nic přesunou k rytmickému popu à la Kodaline. Ten by koncepčně nedával smysl ani v momentě, kdy by se k němu došlo logickým vývojem jednotlivých skladeb, jako tomu je například na o pár týdnů mladším albu Cracker Island od Gorillaz. Právě přiznání skutečnosti, že ne každý může mezi žánry libovolně fúzovat tak ladně a přirozeně jako Damon Albarn, by mohlo být tím, co vrátí Colony House jejich rukopisnou lehkost. Experimentální žánrová změna na The Cannonballers tak skutečně jen skočila metaforický kufr do dosavadního vývoje jinak slibného alba, které ve finále působí dojmem v kapse odemknutého telefonu, kde se spustilo náhodné přehrávání popového discover weekly.

Info

Colony House - The Cannonballers (Roon, 2023)
album na Bandcampu

foto © Cody Bennett

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Kdo si tak dnes vzpomene? (Hvězdy v polostínu)

Jiří V. Matýsek 20.12.2024

Do světa písničkářů se noří nová publikace novináře, muzikanta a pečlivého lovce příběhů písní Michala Bystrova Hvězdy v polostínu. Nabízí stovku portrétů písničkářů ze šedesátých let.

Všetci žijeme s vedomím, že jedného dňa zmizneme (Parannoul)

Matej Žofčín 18.12.2024

Keď internet objavil na Bandcampe jeho album To See the Next Part of the Dream, ľudia o ňom na stránkach ako Rate Your Music a Reddit nevedeli prestať rozprávať.

Cesta do hlubin sebevrahovy duše (Ti, kteří se rozhodli)

Martin Zoul 17.12.2024

Jsou tabu a tabu. Některá se zhroutí při sebedrobnějším otočení dějinného soukolí, jiná působí dojmem monolitu, do kterého byly při vzniku člověka vyryty základní zákony lidství.

Námorníkov sen (Il Sogno del Marinaio)

Jakub Veselý 10.12.2024

Portfólio koluje pomedzi rockovými pasážami, jazzovými improvizáciami, punkovým rázom a avantgardným experimentálnym prístupom k hudbe.

Boj s vlastní nejistotou (STRFKR)

Filip Peloušek 05.12.2024

Povznášející, psychedelií a euforií prosáklá hudba doplněná o do výšky vyhnaný zpěv Joshuy Hodgese v protikladu s texty plnými pochybností.

Nic není natolik rozbité, aby to nešlo opravit (Mark Lanegan)

Kristina Kratochvilová 25.11.2024

Představu pozlátka tvrdě zadupává do země špinavá realita plná absťáku, démonů, lítosti a vyhasínajících životů Laneganových blízkých.

Křehkost ve zkaženém světě (Anora)

Šimon Žáček 24.11.2024

Zdánlivě banální příběh Anory skrývá krásy i ošklivosti chybujících lidí ve stále více matoucím světě.

Úprimná láska k hudbe (Alfie Templeman)

Jakub Veselý 21.11.2024

Inšpiráciami sa Templeman netají, na R&B a soulových prvkoch sa podpísala hudba Stevieho Wondera a Princea, indie rock s jemnou psychedéliou pripomínajú Tame Impala alebo MGMT.

Spojit žánry a vysvobodit z melancholie (Jiný metro)

Magdalena Fendrychová 11.11.2024

Texty se nezabývají současnými společenskými problémy nebo zásadními citovými zvraty, spíš popisují každodenní situace a fantazie.

Pořád překvapivý soundscape (The Necks)

Žofie Křížková 05.11.2024

Dvaačtyřicetiminutová stopáž zahrnuje jediný track a ten nabízí ponor do hluboce meditativní lázně neopakovatelných nuancí. Za týden v Praze.

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace