Jakub Béreš | Články / Recenze | 04.09.2015
Na první desce Beekeeper z roku 2013 se dánská skupina ve složení Esben Nørskov Andersen a Pernille Smith-Sivertsena držela melodického indie popu s prvky elektra a vsadila na jistotu. Na novince Straitjacket se pouští do experimentu napříč alternativními žánry, které kombinují se současným elektronickým mainstreamem.
Celá tvorba je postavena na střídání hlasů obou hudebníků, jemný ženský a hrubý mužský vokál fungují v dokonalém souladu a znějí na pozadí chytlavých melodií. Oba protagonisté mají velký smysl pro detail, a tak vás během poslechu obklopí spoustou různorodých zvuků, jejichž tempo sice není příliš vysoké, přesto vybízí k tanci díky povědomým a podbízivým retro motivům.
Každá skladba se pyšní zvláštní stavbou. Dramaturgie má až dadaistickou strukturu, a tak si posluchač nemůže být nikdy jistý, co skončí a co bude následovat (příkladem budiž raketový předěl mezi singlem Schoolgirls a Broke). Písně se od sebe podařilo oddělit, takže nesplývají, zároveň si sousední stopy nepřekážejí, ale vytvářejí zajímavou mozaiku s jedenácti příjemnými střípky.
Rangleklods se připojují k vlně současných, mírně bizarních kapel, přesto si od nich udržují odstup díky severskému nadhledu a minimalistickému cítění, které se projevuje například v souzvuku špinavých tonů. Stejnou špinavost vidíme i v barevném klipu k Lost U: ten se odehrává na undergroundové party s nádechem devadesátek, jež jsou evokovány i vizáží zpěváka, připomínajícího účesem frontmana Red Hot Chili Peppers na počátku kariéry.
Straitjacket vyžaduje soustředěný poslech, kapela vám nedovolí jen tak vypnout a bezmyšlenkovitě poslouchat. Dynamické písně připomínají rušnou ulici, v níž se mísí spousta zvuků a je těžké soustředit se na jeden konkrétní v kontextu dalších. Desce by zároveň slušelo méně retro odboček a progresivnější zvuková paleta, jakkoliv se jedná o precizní práci ve skandinávském stylu.
Rangleklods – Straitjacket (Tambourhinoceros, 2015)
www.rangleklods.com
Jakub Veselý 21.11.2024
Inšpiráciami sa Templeman netají, na R&B a soulových prvkoch sa podpísala hudba Stevieho Wondera a Princea, indie rock s jemnou psychedéliou pripomínajú Tame Impala alebo MGMT.
Magdalena Fendrychová 11.11.2024
Texty se nezabývají současnými společenskými problémy nebo zásadními citovými zvraty, spíš popisují každodenní situace a fantazie.
Žofie Křížková 05.11.2024
Dvaačtyřicetiminutová stopáž zahrnuje jediný track a ten nabízí ponor do hluboce meditativní lázně neopakovatelných nuancí. Za týden v Praze.
Sára Prostějovská 28.10.2024
Synthpopové Forgive Too Slow vypráví deset krátkých příběhů lásky, jíž autorka v každém z nich nahlíží jinýma očima.
Šimon Žáček 28.10.2024
Druhá série Rodu draka se tak moc věnuje intimním chvílím rodinných členů, až zapomíná na zásadní konflikt. Anebo je to záměr?
Lea Valentová 25.10.2024
Dômyselnú dramaturgickú pavučinu tak organizačný tím pretkal napríklad lokálnymi mýtmi aj ladením nástrojov z mimoeurópskych lokalít.
Michal Berec 05.10.2024
Nosným kameňom je hypnotická repetitívnosť motívov, improvizácia na pomedzí apalačského folku a jazzu, ktorá sa ale môže postupne začať zlievať.
Richard Michalik 31.08.2024
Opäť cez vydavateľstvo Constellation (Godspeed You! Black Emperor, Jerusalem in My Heart) a opäť s rovnakým producentom (Zach Scholes).
Jakub Veselý 30.08.2024
Názov Doomer Music je na mieste a album nám prináša pohľad do sveta, v ktorom sú ľudské emócie potlačené, kde môžeme vidieť len drsnú schránku panelových domov.
David Stoklas 27.08.2024
Final Summer je deska, ze které čiší životní síla a touha něco dělat. A dělat to navzdory příkořím.