prof. Neutrino | Články / Recenze | 02.09.2016
Staří mistři se po čase vracejí ze stínů a brouzdají se pangalaktickým prachem v záři nekonečna hyperprostoru. To by mohlo platit i pionýru sampledelické hudby Joshuovi Paulu Davisovi aka Dji Shadowovi, jehož nejlepší vizionářské chvíle, které pohnuly laťkou popmusic směrem k tehdy ještě neprobádaným vodám samplované hudby, už eliminovala neúprosná propast časoprostoru. Zásadní a přelomové album Introducing... je dnes dvacetileté a to poslední The Less You Know, The Better vyšlo před pěti lety.
Avšak i se současností se DJ Shadow dokázal vyrovnat s erudicí a přehledem ostříleného harcovníka hudebního spektáklu, který se nezalekne nikoho a ničeho. Není nutné kopírovat současnou hudbu, stačí se jen poučit a hrdě kráčet dál svou cestou, ztratit vlastní tvář by mohlo být osudné.
Klip k titulní skladbě alba nás zavádí do neprobádaných končin vesmíru, kde krajinu vytváří červí díry, hvězdný prach a temná hmota se rozlévá všude vůkol. Zdařilá 3D animace z dílny Territory Studio pod taktovkou režiséra Martina Romancese svou kosmickou vizí v kostce navazuje na tematiku pozoruhodných sci-fi filmů Interstellar či Gravitace.
Na albu The Mountain Will Fall nabízí DJ Shadow přehled svého letitého přístupu k hudbě, tedy neortodoxní eklektismus instrumentálního hip hopu a dalších elektronických směrů, včetně trapu, broken beat či wonky ingrediencí, jsou tu ozvuky nu jazzu, hardcore či repasované psychedelie. Přitom vše do sebe nenuceně zapadá jako kostky z lega uprostřed dětského pokojíčku. Za vším je přísně dávkovaná producentská práce, která odkazuje až k jeho japonskému protějšku DJi Krushovi nebo producentu Howiemu B, když ještě pařil s Bjork. Tito jedinci udělali ve své době pro žánr více než kdo jiný a dá se říct, že ze standardizovaných podkladových inster dokázali stvořit něco, čemu by se v dobrém slova smyslu mohlo říkat třeba umění; kdyby tento termín nebyl poněkud zavádějící.
Co je to vlastně to umění? To, na čem se shodnou kritici, nebo jen řemeslná zručnost? Nebo je to to, co posouvá hudbu v její evoluci zas o kus dál? Případně zdařilý konglomerát všech těchto předpokladů? A není na čase začít to už nazývat nějak jinak?
DJ Shadow - The Mountain Will Fall (Mass Appeal Records, 2016)
www.djshadow.com
Jakub Veselý 21.11.2024
Inšpiráciami sa Templeman netají, na R&B a soulových prvkoch sa podpísala hudba Stevieho Wondera a Princea, indie rock s jemnou psychedéliou pripomínajú Tame Impala alebo MGMT.
Magdalena Fendrychová 11.11.2024
Texty se nezabývají současnými společenskými problémy nebo zásadními citovými zvraty, spíš popisují každodenní situace a fantazie.
Žofie Křížková 05.11.2024
Dvaačtyřicetiminutová stopáž zahrnuje jediný track a ten nabízí ponor do hluboce meditativní lázně neopakovatelných nuancí. Za týden v Praze.
Sára Prostějovská 28.10.2024
Synthpopové Forgive Too Slow vypráví deset krátkých příběhů lásky, jíž autorka v každém z nich nahlíží jinýma očima.
Šimon Žáček 28.10.2024
Druhá série Rodu draka se tak moc věnuje intimním chvílím rodinných členů, až zapomíná na zásadní konflikt. Anebo je to záměr?
Lea Valentová 25.10.2024
Dômyselnú dramaturgickú pavučinu tak organizačný tím pretkal napríklad lokálnymi mýtmi aj ladením nástrojov z mimoeurópskych lokalít.
Michal Berec 05.10.2024
Nosným kameňom je hypnotická repetitívnosť motívov, improvizácia na pomedzí apalačského folku a jazzu, ktorá sa ale môže postupne začať zlievať.
Richard Michalik 31.08.2024
Opäť cez vydavateľstvo Constellation (Godspeed You! Black Emperor, Jerusalem in My Heart) a opäť s rovnakým producentom (Zach Scholes).
Jakub Veselý 30.08.2024
Názov Doomer Music je na mieste a album nám prináša pohľad do sveta, v ktorom sú ľudské emócie potlačené, kde môžeme vidieť len drsnú schránku panelových domov.
David Stoklas 27.08.2024
Final Summer je deska, ze které čiší životní síla a touha něco dělat. A dělat to navzdory příkořím.