Články / Recenze

Střelec, kterého nikdo nesejme - Duke Garwood

Střelec, kterého nikdo nesejme - Duke Garwood

mArcElkrIz | Články / Recenze | 13.01.2015

Slyšeli jste už o půlnoční jízdě nechladnoucím a zřejmě i nekonečným písečným prostorem na hřbetě obřího posvátného hada? Londýňan Duke Garwood zřejmě ano. Možná od svého známějšího písničkářského bratra Marka Lanegana, na jehož albu Blues Funeral (2012) se objevil v roli hosta, aby s ním už o rok později pracoval na společném albu Black Pudding. Výsledek byl glorifikován a masám dosud ukrytého songwritera představil nejlepším možným způsobem - v pozici rovnocenného kumpána nesejmutelného a milovaného pouštního střelce.

Několik měsíců na to přichází Duke Garwood s vlastní dokonalou ránou. Jistou, včasnou a smysluplnou. Album Heavy Love plyne pomalu, jak oči po noční obloze. Žádný zbytečný chvat, poklus, ani krok. Zvuky elektrických kytar jsou táhlé, nesou se prostorem, otevírají plochy a uklidňují dech. Občas zazní tremolo, mírné zkreslení a párkrát dokonce i bicí nebo vzdálená flétna. A skrze to se zásadně proplétá lubová elektroakustická kytara - zvonivá, těkavá, klouzající a vykreslující podivné ornamenty. Ve chvíli, kdy se vše spojí, dostávají se písně atmosférou až k jakémusi tanci duchů (Suppertime in Hell, Honey In The Ear, Hawaiian Death Song). Točí se v kruhu ve stále zřetelnějším zpomalení, až náhle v půlce nahrávky zjistíte, že se čas zastavil. Jen sem-tam slyšíte poklepání prstem na dřevo, zavrzání struny, cvaknutí klapky kláves nebo dech mezi slovy...

Stejně jako v případě Lanegana si vás i Duke Garwood od první písně podmaní temným hlasem, vypravěčsky vstřícným, mysteriózním, až jazzově frázujícím, oproštěným od veškerého patosu nebo nehorázného sentimentu, v tomto případě s drobet větším podílem melodických linek. Ještě silnější a pohlcující je jeho zastřený hlas ve chvílích, kdy je podpořen křehkostí zpěvu Jehnny Beth z postpunkových Savages (Disco Lights, Heavy Love). Naopak až děsivě a temně zní podpořený foukací harmonikou v jedné z nejlepších věcí Snake Man.

Celá deska zní kompaktně a lehce, jako by vznikla naprosto mimoděk. Jen tak. Během poklidné noční seance. V okamžiku, kdy se otevírají dveře. A vy se setkáváte s blues v jeho nejčistší současné podobě (Burning Seas, Sometimes). Žádný tribute projekt, žádná podaná ruka bluesovým puristům, naopak, občas slušná porce ostrovního folku (Roses či Sweet Wine). Až se dere myšlenka na podobnost s obdobným solitérem Royem Harperem, který si stejně jako Duke Garwood užíval přízně především z řad slavnějších kolegů a natáčel (a natáčí) alba s podobnou dávkou opravdovosti a nadčasovosti. Anebo na JJ Calea, jak pravil Greg Dulli. Heavy Love je jedno z nejlepší bluesových písničkářských alb, jaké jsem v poslední době slyšel. Bez debat.

Info

Duke Garwood - Heavy Love (Heavenly, 2015)
www.dukegarwood.co.uk

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Nic není natolik rozbité, aby to nešlo opravit (Mark Lanegan)

Kristina Kratochvilová 24.11.2024

Představu pozlátka tvrdě zadupává do země špinavá realita plná absťáku, démonů, lítosti a vyhasínajících životů Laneganových blízkých.

Křehkost ve zkaženém světě (Anora)

Šimon Žáček 24.11.2024

Zdánlivě banální příběh Anory skrývá krásy i ošklivosti chybujících lidí ve stále více matoucím světě.

Úprimná láska k hudbe (Alfie Templeman)

Jakub Veselý 21.11.2024

Inšpiráciami sa Templeman netají, na R&B a soulových prvkoch sa podpísala hudba Stevieho Wondera a Princea, indie rock s jemnou psychedéliou pripomínajú Tame Impala alebo MGMT.

Spojit žánry a vysvobodit z melancholie (Jiný metro)

Magdalena Fendrychová 11.11.2024

Texty se nezabývají současnými společenskými problémy nebo zásadními citovými zvraty, spíš popisují každodenní situace a fantazie.

Pořád překvapivý soundscape (The Necks)

Žofie Křížková 05.11.2024

Dvaačtyřicetiminutová stopáž zahrnuje jediný track a ten nabízí ponor do hluboce meditativní lázně neopakovatelných nuancí. Za týden v Praze.

Románek pozdního léta (Julia-Sophie)

Sára Prostějovská 28.10.2024

Synthpopové Forgive Too Slow vypráví deset krátkých příběhů lásky, jíž autorka v každém z nich nahlíží jinýma očima.

Rod se i přes nesnáze podařilo zachovat... (Rod Draka, druhá série)

Šimon Žáček 28.10.2024

Druhá série Rodu draka se tak moc věnuje intimním chvílím rodinných členů, až zapomíná na zásadní konflikt. Anebo je to záměr?

Inšpiratívna periférna osmóza (JAMA 2024)

Lea Valentová 25.10.2024

Dômyselnú dramaturgickú pavučinu tak organizačný tím pretkal napríklad lokálnymi mýtmi aj ladením nástrojov z mimoeurópskych lokalít.

Dekonštruovať tradície (Nathan Bowles Trio)

Michal Berec 05.10.2024

Nosným kameňom je hypnotická repetitívnosť motívov, improvizácia na pomedzí apalačského folku a jazzu, ktorá sa ale môže postupne začať zlievať.

Ďalší výlet dovnútra (Kee Avil)

Richard Michalik 31.08.2024

Opäť cez vydavateľstvo Constellation (Godspeed You! Black Emperor, Jerusalem in My Heart) a opäť s rovnakým producentom (Zach Scholes).

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace