Články / Recenze

Theodoros: Boží dar Beaty Hlavenkové

Theodoros: Boží dar Beaty Hlavenkové

Jakub Koumar | Články / Recenze | 25.04.2014

„Vše plyne.“ (Hérakleitos)
Všechno se mění a nic nezůstává ani na okamžik stejné. Ať je to způsobeno vnějšími faktory nebo našimi pocity. Díky nim se zdají být pokaždé nové i jednotlivé tóny klavíru, jež obtahují čas neurčitě ubíhající kolem nás.

„Je totiž zřejmé, že doby, kdy člověk je a kdy není, tvoří všechen čas.“ (Platón)
Aby takové obtahování Beatě Hlavenkové šlo, musela zvolit tóny pokud možno dobře ořezané. A to jak zvukově, tak i v na první pohled svazující krátké formě. Písňová délka skladeb není důvod k obavám, Beata s ní má bohaté zkušenosti (Lenka Dusilová by mohla vyprávět). Nicméně jistou dávkou opatrnosti pod klaviaturu vtiskla, Theodoros (neboli boží dar) vyžaduje cit. Obzvláště je-li zároveň autorčiným synem.

Jeho přítomnost je ale spíše symbolická a přenesená. Vířivé skladby pramení z pocitů z jednotlivých měsíců v roce, každý z nich je vyslovován s pokorou a radostí. Přitom se Beata poměrně zručně vyhýbá ustanoveným klišé, které s sebou dvanáct měsíců vláčí, implikuje. Skladby jsou nevtíravě subjektivní a jejich dobu a průběh diriguje jen sama autorka.

„Čas je počítaný pohyb vzhledem k ‚před‛ a ‚po‛.“ (Aristotelés)
Nenechá se unášet do příliš zasněných dálav, v průběhu hudebního roku nás neopouští podvědomé odtikávání. Tříminutové kompozice si berou vzor ve spádu jazzových improvizací a odhodlaně ho roubují do písňového potenciálu. Nikdy nezabředávají do roztékajícího se romantismu, byť si s melodiemi rozumí. A to ať v rozvážné náladě či poblázněných euforiích. Klavíristka záměrně pracuje s čitelností, z níž příjemně dráždí pečlivě promýšlené disonance. Prioritou je vždy aktuálnost motivu. Jeho minulost je potřeba na malém prostoru rychle transformovat a neustále se dívat vpřed. Díky tomu je hra živá a proměňující. Zároveň je nutné si desku pustit opakovaně a k atmosféře se proposlouchat, což je od autorky prohnané.

„Čas je život duše v pohybu“ (Plótínos)
Uvědomíte si, jak hudební rok ubíhá, jak se plynule mění. Některé jeho části si zamilujete více a jiné méně, přesně jako v tom skutečném. A stejně jako opravdový boží dar – rok života, i Theodoros vám uteče, ani nevíte jak.

Info

Beata Hlavenková – Theodóros (Animal Music / Minority Records, 2013)
http://beatahlavenkova.com

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Nic není natolik rozbité, aby to nešlo opravit (Mark Lanegan)

Kristina Kratochvilová 25.11.2024

Představu pozlátka tvrdě zadupává do země špinavá realita plná absťáku, démonů, lítosti a vyhasínajících životů Laneganových blízkých.

Křehkost ve zkaženém světě (Anora)

Šimon Žáček 24.11.2024

Zdánlivě banální příběh Anory skrývá krásy i ošklivosti chybujících lidí ve stále více matoucím světě.

Úprimná láska k hudbe (Alfie Templeman)

Jakub Veselý 21.11.2024

Inšpiráciami sa Templeman netají, na R&B a soulových prvkoch sa podpísala hudba Stevieho Wondera a Princea, indie rock s jemnou psychedéliou pripomínajú Tame Impala alebo MGMT.

Spojit žánry a vysvobodit z melancholie (Jiný metro)

Magdalena Fendrychová 11.11.2024

Texty se nezabývají současnými společenskými problémy nebo zásadními citovými zvraty, spíš popisují každodenní situace a fantazie.

Pořád překvapivý soundscape (The Necks)

Žofie Křížková 05.11.2024

Dvaačtyřicetiminutová stopáž zahrnuje jediný track a ten nabízí ponor do hluboce meditativní lázně neopakovatelných nuancí. Za týden v Praze.

Románek pozdního léta (Julia-Sophie)

Sára Prostějovská 28.10.2024

Synthpopové Forgive Too Slow vypráví deset krátkých příběhů lásky, jíž autorka v každém z nich nahlíží jinýma očima.

Rod se i přes nesnáze podařilo zachovat... (Rod Draka, druhá série)

Šimon Žáček 28.10.2024

Druhá série Rodu draka se tak moc věnuje intimním chvílím rodinných členů, až zapomíná na zásadní konflikt. Anebo je to záměr?

Inšpiratívna periférna osmóza (JAMA 2024)

Lea Valentová 25.10.2024

Dômyselnú dramaturgickú pavučinu tak organizačný tím pretkal napríklad lokálnymi mýtmi aj ladením nástrojov z mimoeurópskych lokalít.

Dekonštruovať tradície (Nathan Bowles Trio)

Michal Berec 05.10.2024

Nosným kameňom je hypnotická repetitívnosť motívov, improvizácia na pomedzí apalačského folku a jazzu, ktorá sa ale môže postupne začať zlievať.

Ďalší výlet dovnútra (Kee Avil)

Richard Michalik 31.08.2024

Opäť cez vydavateľstvo Constellation (Godspeed You! Black Emperor, Jerusalem in My Heart) a opäť s rovnakým producentom (Zach Scholes).

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace