Shaqualyck | Články / Reporty | 18.06.2014
Do klubu Futurum jsme dorazili něco po deváté a záhy po sestupu do sklepení nás do ksichtu praštilo omračující vedro, nepamatuju, že by někde bylo takhle vydýcháno už během setu předkapely. Obsluha nikam nespěchala a soudě dle kvalit místní zrzavé žbrndy tu trubky čistili naposledy v minulém tisíciletí. Jenže my nepřišli ani na pivo, ani kvůli čerstvému vzduchu. The Brian Jonestown Massacre u nás nehrají obden, a byť měli toho večera slušnou konkurenci v Reznorových Nine Inch Nails a Tori Amos, dokázali do pražského podzemí přilákat hezkých pár stovek milovníků post-květinové kytarové psychedelie.
Švédští Les Big Byrd zatím nedosahují přílišného věhlasu, ale jestli se budou i nadále prezentovat stejným koncertním nasazením jako během pražského vystoupení, nemají se čeho bát. Pod pódiem se pařilo, jako by na něm stáli headlineři. Frontman se světélkujícími prstýnky řezal do kytary a vzdáleně připomínal Lennyho Kravitze. Několik bezmála tanečních kousků zafungovalo na první dobrou, nástup před takhle rozdělané publikum musí nakopnout každou kapelu. Manévry zkušených bedňáků naštěstí netrvaly dlouho a dvě minutky před desátou jsme se dočkali hlavních hvězd večera. Než se početná grupa uvelebila, usvědčili kolegové Matta Hollywooda z oslavy narozenin, a tak jsme mu za pobaveného povzbuzování sličné slečny sborově odhulákali Happy Birthday. Je dobře, že se po dlouhé odmlce vrátil do sestavy. Nejenže se s Newcombem bezchybně doplňují na pozici hlavního vokálu, ale zároveň se hlídají. Nedohraných vystoupení zažili Briani nepočítaně, stejně jako šarvátek, které vyústily v hromadnou rvačku celého bandu s fanoušky. Stačí si pustit Dig! a pochopíte, že ze všech nástrojů hrál nevyzpytatelný multitalent Anton svého času nejraději na nervy svých souputníků a ti si to nenechali líbit. Nic takového ale tentokrát nehrozilo. Možná se pánové zklidnili s věkem, snad zafungovala drogová abstinence, nejspíš obojí. Verbální komunikaci mezi songy omezil kapelník na minimum. Zpoza černých brýlí jen pozdravil a občas poděkoval, k proslovům nebyl důvod. Konečně parta, která nemá potřebu vykládat nám o Praze, vytříbené jakkosti našeho piva a proslulé kráse českých děvčat. Místo keců pral Anton s kumpány do davu jednu hitovku za druhou.
Hejkalovitou Who? takhle zkraje čekal málokdo. Pak už to frčelo jak po másle. Servo, When Jokers Attack, Nevertheles a soustředěná fascinace, pozvolný nástup podmanivé Anenome přivedl všechny do transu už po pár akordech. Oděn v námořnické tričko rozdával miláček publika Joel Gion lekce z neochvějné rytmiky, dokonce došlo na sólo na ozvučná dřívka. Z pohledu na démonického tamburinistu by poklesla čelist i Liamu Gallagherovi. Úsměv, potlesk, výdech. Jenže chvíli na to se ozvala notoricky známá kombinace riffů z Wisdom a extáze dosáhla vrcholu. Takhle hutný souzvuk čtyř kytar, ve kterém si můžete vychutnat každou notu, vám hned tak někde nenabídnou. Všechna čest zvukaři. V němém úžasu jsem zíral na dvanáctistrunku Rickyho Maymiho a v začarovaných basových linkách bezchybného Collina Hegny hledal pevnou půdu pod nohama. Marně. Newcombe s Hollywoodem típli cíga a rozbalili skákačku Not If You Were The Last Dandy on Earth, se kterou kdysi vtipně vrátili facku bývalým nejlepším kámošům z Dandy Warhols. Pot stříkal na všechny strany a všem to bylo jedno. Barmani jančili, support nasáčkovaný v zákulisí hltal každou slabiku, jako by to celé slyšeli ten večer poprvé. Po dvou hodinách a jednom přídavku byl konec. Ze všech alb bylo nejprotežovanějším dvoudiskové výběrko Tepid Peppermint Wonderland, které se jistě ne náhodou povalovalo v několika kopiích v distru. Hra na jistotu? Možná. Jeden z koncertů roku? Tak určitě!
Brian Jonestown Massacre + Les Big Byrd
11.6.2014, Futurum Music Bar, Praha
foto © Laura Hejtmánková
Jan Starý 20.11.2024
Mnohokrát oceněné těleso, ze kterého vyšla také hvězdná skladatelka Caroline Shaw, se představilo u nás vůbec poprvé a očekávání potvrdila i vyprodaná kapacita.
Jiří V. Matýsek 19.11.2024
„Blues je umírající žánr,“ řekl mi v rozhovoru před osmadvacátým ročníkem festivalu Blues Alive jeho booker a majitel Štěpán Suchochleb... Jak se to vezme.
Ema Klubisová 19.11.2024
I Want to Be a Machine nie je o performance a ukážke jej novej hudby. Pozýva nás bližšie, k svojim mentálnym pochodom, chybám počas písania a myšlienkovým odbočkám.
Viktor Palák 18.11.2024
Tibet coby bosý Peter Pan morfující v maniakálního kata nás v Praze prováděl odvrácenou stranou anglického venkova i dojímal vzpomínkou na zemřelé.
Filip Peloušek 17.11.2024
Je to sotva pár dnů, co jsem dočetl Piko Apoleny Rychlíkové a Pavla Šplíchala, to mi ještě nedocházelo, jak potřebný kontext mi dodává ke křtu jedné z nejzásadnějších desek letošního…
Viktor Hanačík 07.11.2024
Oba pojí čtyři roky staré album Brass, cit pro ponuřejší vyprávění, jazz-rapové podhoubí a kontrasty z afroamerické historie... A na dlouhém baru La Fabriky mají zemité Primitivo.
Marek Hadrbolec 31.10.2024
„Zahraj Slipknoty!“ zakřičí někdo. „This is going to sound like Slipknot, I'll even take my glasses off for it,“ odpovídá pohotově Igor, načež Stoned Jesus...
Václav Valtr 28.10.2024
„I wanna taste you, taste your lips, feel your hips,“ znělo z pódia, kde stála zpěvačka v rudých šatech, od prvních okamžiků plně pohroužená do hudby.
Veronika Tichá 27.10.2024
Působivá performance irského kvintetu s vervou a nahlas pojmenovala problémy, které vidí kolem sebe a nebojí se o nich mluvit.
Klára Šajtarová 25.10.2024
V hluku se setkává bolest s rozkoší, zoufalství s rezignací, otázka přežití se stává méně o fyzickém těle a více o duchu.