Články / Reporty

V kuchyni pod stolem, v atomovém krytu Simony Blahutové

V kuchyni pod stolem, v atomovém krytu Simony Blahutové

prof. Neutrino | Články / Reporty | 07.07.2020

Výstava zlínské výtvarnice Simony Blahutové odhaluje v podzemním přítmí pardubické Art Space NOV Gallery rozporuplné pocity malého dítěte, hrajícího si doma ve svém hájemství, v atomovém krytu pod kuchyňským stolem (kdo z nás to nezažil?). Vnímá věci, o nichž mluví dospělí, aniž by plně rozumělo jejich významu. Může to být výbuch atomové elektrárny v Černobylu či závody ve zbrojení v období studené války, události vytvářející iracionální strach a dokreslující tehdejší vypjatou atmosféru mocenské bipolarity boje Dobra (Východ) a Zla (Západ).

Průvodcem výstavy je figurka legendární multifunkční hračky - Igráčka, jež neodmyslitelně patřila k povinné výbavě socialistické mládeže v období nomenklaturní kultury husákovské normalizace v 80. letech minulého století a symbolizovala tak pracující třídu. V tomto případě jde o postavu zdravotní sestřičky, čímž se genderově narušuje převaha chlapeckých Igráčků.

Koncepční malba a koláže stylisticky odkazují k expresi tzv. zvrhlého umění (Entartete Kunst, termín užívaný nacistickým Nýmeckem pro většinu moderního umění) a street artu. Zvuková složka je pak sestavena ze soudobého propagandistického zpravodajsví a reklamních spotů (pan Vajíčko), které opakováním manipulativně naleptávaly podvědomí občanů, kde jsou uloženy mnohdy až dodnes. Ty jsou pak doplněny podkresem soudobých západních hitů od popových uskupení typu Modern Talking, které symbolizovaly nedostupnou svobodu, ale i dekadenci Západu pro Východní blok. Výstavu vystihuje text kurátorky výstavy Martiny Vítkové: „Malířka hledá schéma, proč se věci dějí tak, jak se dějí. Má historie nějaký předvídatelný vzorec, nebo postupuje náhodně? A hlavně: jak dění ovlivňují jednotlivci? Kdo je v tomto světě hrdina?“ To je přístup přesahující běžnou výtvarnou práci, často spoléhající na postmoderní hru intuice na úkor analýzy společenských problémů.

Simona Blahutová se dlouhodobě věnuje socio-politickým tématům a moderní historii, kde zkoumá dopady ideologie na myšlení a jednání lidí. Ve svých „válečných“ obrazových cyklech se dříve zabývala například Heydrichiádou (Upálím démona v kabrioletu), protifašistickým odbojem (Atentáty) nebo otázkou vyhlazovacích táborů (Gersteinovy zprávy). Nejde o vytváření nereálných světů odvislých od života nebo v malbě tolik omleté odkazy na dějiny umění, ale o pokus vizuálně interpretovat skutečné historické události rezonující v současnosti. To je cesta umění, které nechce být pouhým estetizujícím fetišem pro snoby či nesrozumitelným pozlátkem pro elitáře.

Info

Simona Blahutová: V kuchyni pod stolem, v mém atomovém krytu
25. 6. – 19. 9. 2020
Art Space NOV Gallery, Pardubice
web galerie
web umělkyně

Paraleně probíhá výstava Simony Blahutové s názvem Tenkrát v Gottwaldově v galerii Optika ve Zlíně, a to do 18. září 2020.

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Chvilky transcendence (Roomful of Teeth)

Jan Starý 20.11.2024

Mnohokrát oceněné těleso, ze kterého vyšla také hvězdná skladatelka Caroline Shaw, se představilo u nás vůbec poprvé a očekávání potvrdila i vyprodaná kapacita.

Postřehy v modré (Blues Alive 2024)

Jiří V. Matýsek 19.11.2024

„Blues je umírající žánr,“ řekl mi v rozhovoru před osmadvacátým ročníkem festivalu Blues Alive jeho booker a majitel Štěpán Suchochleb... Jak se to vezme.

Jenny chce byť strojom (Jenny Hval)

Ema Klubisová 19.11.2024

I Want to Be a Machine nie je o performance a ukážke jej novej hudby. Pozýva nás bližšie, k svojim mentálnym pochodom, chybám počas písania a myšlienkovým odbočkám.

Pohleďte, krásný, raněný démon (Current 93)

Viktor Palák 18.11.2024

Tibet coby bosý Peter Pan morfující v maniakálního kata nás v Praze prováděl odvrácenou stranou anglického venkova i dojímal vzpomínkou na zemřelé.

Co to všechno stojí (Anki)

Filip Peloušek 17.11.2024

Je to sotva pár dnů, co jsem dočetl Piko Apoleny Rychlíkové a Pavla Šplíchala, to mi ještě nedocházelo, jak potřebný kontext mi dodává ke křtu jedné z nejzásadnějších desek letošního…

Temný půvab rapové poezie (Moor Mother & billy woods)

Viktor Hanačík 07.11.2024

Oba pojí čtyři roky staré album Brass, cit pro ponuřejší vyprávění, jazz-rapové podhoubí a kontrasty z afroamerické historie... A na dlouhém baru La Fabriky mají zemité Primitivo.

Útěk na čarodějnou horu (Stoned Jesus)

Marek Hadrbolec 31.10.2024

„Zahraj Slipknoty!“ zakřičí někdo. „This is going to sound like Slipknot, I'll even take my glasses off for it,“ odpovídá pohotově Igor, načež Stoned Jesus...

Kdo byla, je Miss Flower? (Emilíana Torrini)

Václav Valtr 28.10.2024

„I wanna taste you, taste your lips, feel your hips,“ znělo z pódia, kde stála zpěvačka v rudých šatech, od prvních okamžiků plně pohroužená do hudby.

I wanna see you fucking dance! (Gurriers)

Veronika Tichá 27.10.2024

Působivá performance irského kvintetu s vervou a nahlas pojmenovala problémy, které vidí kolem sebe a nebojí se o nich mluvit.

Lámání kostí i ducha (Pharmakon & co.)

Klára Šajtarová 25.10.2024

V hluku se setkává bolest s rozkoší, zoufalství s rezignací, otázka přežití se stává méně o fyzickém těle a více o duchu.

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace