Články / Recenze

Ze skleněnky plné nostalgie (The Underground Youth)

Ze skleněnky plné nostalgie (The Underground Youth)

Veronika Tichá | Články / Recenze | 14.12.2023

The Underground Youth, založeni Craigem Dyerem v Manchesteru roku 2008, se před několika lety přemístili do Berlína, kde působí jako jedna z oblíbených kapel alternativní rockové scény. S novým albem, v pořadí už třináctým, přichází bohaté poetické texty a hudba, na kterou jsme poslední dobou zvyklí – místy až písničkářská, místy ostřejší. Od mateřského postpunku se nevzdalují nadobro a tu a tam můžeme slyšet jeho stopy ve zkreslených kytarách nebo zastřenějších vokálech. Stejně tak zaslechneme velkou inspiraci starším rockem a legendami jako The Velvet Underground nebo The Jesus and Mary Chain.

„Skleněnka nostalgie“, která „je špinavá, rozbitá a prosakuje jí všechno to, co se v ní za tu dobu nahromadilo“, jak se zpívá v titulní skladbě, jejíž refrén zároveň lemuje přebal, nám nabízí si potáhnout a ochutnat všechny pocity spjaté s minulostí. Dyer se kromě hudební tvorby věnuje psaní poezie a ani tentokrát svými texty nezklame a všudypřítomné téma reflektování minulosti dokáže uchopit citlivě, neschematicky.

Zatímco song Nostalgia’s Glass je o minulosti a nostalgii, kapela se věnovala i konkrétnějším tématům jako hudba, politika nebo vztahy. To první je nejvíc slyšet v písničce Frame of Obsession, která se ohlíží za minulou tvorbou: je jako dopis svému starému já varující před sebou samým a budoucností, hudebním průmyslem a jeho schopností pohltit, na druhou stranu se, sice trochu zahořkle, otáčí za tím hezkým a úspěšným. Je to něco, čeho se bojíme a litujeme, nebo chceme zpátky?

I Thought I Understood se shoegazovými kytarami a chytlavým refrénem působí jako vyznání, nepochopení a neporozumění touhy a pocitů druhého, možná lítost, možná prosté konstatování. Politika se objevuje v rockovější skladbě Another Country coby skeptický a přímý text plný sarkastických otázek: „Do you really think you’re rich enough, that there’s not a chance they’d take it?“ To, jak nás systém a politika ovlivňuje a deformuje, vytváří falešnou iluzi bezpečí a neustálé změny k lepšímu.

Jemná mezihra Interlude ukazuje, jak jsou The Underground Youth zvukově rozmanití a nebojí se zkombinovat chytlavé rockové riffy a melancholické brnkání na rozladěné piano a špinavý zvuk. Podobná je finální Epilogue, klidný klavír a tiché zkreslené kytary doplňují jednoduchý text, spíš posledních pár slov a uzavření téhle kapitoly o nostalgii. A o tom, jak na jedné straně může zároveň ubližovat a na té druhé představovat příjemné a potřebné zavzpomínání, abychom věděli, jak jít dál.

Info

The Underground Youth – Nostalgia’s Glass (2023, Fuzz Club Records)
Bandcamp

foto © se souhlasem The Underground Youth

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Úprimná láska k hudbe (Alfie Templeman)

Jakub Veselý 21.11.2024

Inšpiráciami sa Templeman netají, na R&B a soulových prvkoch sa podpísala hudba Stevieho Wondera a Princea, indie rock s jemnou psychedéliou pripomínajú Tame Impala alebo MGMT.

Spojit žánry a vysvobodit z melancholie (Jiný metro)

Magdalena Fendrychová 11.11.2024

Texty se nezabývají současnými společenskými problémy nebo zásadními citovými zvraty, spíš popisují každodenní situace a fantazie.

Pořád překvapivý soundscape (The Necks)

Žofie Křížková 05.11.2024

Dvaačtyřicetiminutová stopáž zahrnuje jediný track a ten nabízí ponor do hluboce meditativní lázně neopakovatelných nuancí. Za týden v Praze.

Románek pozdního léta (Julia-Sophie)

Sára Prostějovská 28.10.2024

Synthpopové Forgive Too Slow vypráví deset krátkých příběhů lásky, jíž autorka v každém z nich nahlíží jinýma očima.

Rod se i přes nesnáze podařilo zachovat... (Rod Draka, druhá série)

Šimon Žáček 28.10.2024

Druhá série Rodu draka se tak moc věnuje intimním chvílím rodinných členů, až zapomíná na zásadní konflikt. Anebo je to záměr?

Inšpiratívna periférna osmóza (JAMA 2024)

Lea Valentová 25.10.2024

Dômyselnú dramaturgickú pavučinu tak organizačný tím pretkal napríklad lokálnymi mýtmi aj ladením nástrojov z mimoeurópskych lokalít.

Dekonštruovať tradície (Nathan Bowles Trio)

Michal Berec 05.10.2024

Nosným kameňom je hypnotická repetitívnosť motívov, improvizácia na pomedzí apalačského folku a jazzu, ktorá sa ale môže postupne začať zlievať.

Ďalší výlet dovnútra (Kee Avil)

Richard Michalik 31.08.2024

Opäť cez vydavateľstvo Constellation (Godspeed You! Black Emperor, Jerusalem in My Heart) a opäť s rovnakým producentom (Zach Scholes).

Nádej na vyslobodenie emócií z masy chladného betónu (Jack the Hipper)

Jakub Veselý 30.08.2024

Názov Doomer Music je na mieste a album nám prináša pohľad do sveta, v ktorom sú ľudské emócie potlačené, kde môžeme vidieť len drsnú schránku panelových domov.

Kluci od velkých jezer z Ohia objevili svět (Cloud Nothings)

David Stoklas 27.08.2024

Final Summer je deska, ze které čiší životní síla a touha něco dělat. A dělat to navzdory příkořím.

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace