3DDI3 | Články / Offtopic / / Soundtrax | 18.11.2013
Ve vesmíru vás nikdo neuslyší křičet, a i kdyby ano, bude vám to stejně na dvě věci, nikdo vám nepomůže. Survival thriller o tom, jak krutě se může zvrtnout nudná aktualizace Hubbleova teleskopu, prezentuje režisér Alfonso Cuarón tak smělým způsobem, že se z toho mnohým motají hlavy. IMAX dokument Hubbleův teleskop, ve kterém astronauti vzali na výlet do kosmu speciální kamery a který měl velký úspěch, nastartoval producentské mozky, aby zainvestovaly a zase jednou přinesly něco nečekaného, z čeho spadnou lidem (i kritikům) huby na zem. Výprava Sandry Bullock z vesmírné černoty na rodnou hroudu, střídaná dobře mířenými hláškami George Clooneyho, má všechny potřebné oskarové parametry. I ten děravý příběh je dostatečně lidský a jímavý. Vizuální stránka patří pravděpodobně k tomu nejlepšímu, co se letos promenáduje na plátnech, a 3D zase jednou dává smysl, tím spíš návštěva Prahy a sálu, který má plátno velké jako osm slonů postavených na sebe. I ozvučení stojí za to. Ve vzduchoprázdnu Gravitace slyšíme jen zvuky uvnitř skafandrů, vibrace, Hanka Williamse, kterého si Clooney pouští při práci, no a potom dechberoucí hudbu Stevena Price.
Poměrně neznámý britský skladatel o sobě dal vědět Cornishovou komedii Útok na věžák a letos má v ohni ještě jedno želízko v podobě hospodské sci-fi U Konce světa, kde mimochodem vytvořil poměrně funkční téma i ze statického rušení mobilním telefonem. Price se vyškolil u smetánky, když jako střihač zvuku pracoval s takovými ikonami, jakými jsou David Arnold, Hans Zimmer, Patrick Doyle, James Newton Howard nebo Howard Shore.
Hudba je v Gravitaci hlasem celého snímku. Takové cvičení v hudební dominanci a komponování atmosféry. Převážně elektronická, místy ambientní hudba překvapuje svou vynalézavostí, intenzitou a využívá tradiční hudební nástroje velice zvláštním způsobem, stejně tak i ženský vokál, z něhož mrazí i v chladu vesmíru. Priceova hudba podporuje dramatické sekvence, herecké výkony jsou rázem o řád lepší a v nejlepších momentech (to neznamená vždy) krásně funguje i sama o sobě.
Atmosférický, až snový začátek Above Earth a následující skladba Debris lehce načrtávají hlavní téma filmu, které probleskuje především klidnějšími pasážemi. Debris po chvíli sklouzne do jakéhosi syntezátorového otáčení (ještě vyhrocenější provedení slyšíme v Don't Let Go) a blížící se hrozba se vlije do hrozivého zvuku podporovaného elektronikou střiženými strunami, které známe z dramaticky vygradovaných trailerů. Utichání, syčení, vše zvyšuje napětí a nejistotu. Pulsování v The Void a Atlantis je spíš výplní, kterou narušuje nasamplované tepání srdce a různé pazvuky navozující děs z destrukce raketoplánu. Smutná Don't Let Go, vedená houslemi v překrásně rozvedeném hlavním tématu, patří spolu se závěrečnými třemi skladbami k tomu lepšímu, co slyšíme.
Price neuvěřitelným způsobem maže hranici mezi organickým a elektronickým zvukem. Skladbě Airlock dominuje pomalé vyťukávání melodie na piáno, při prolétávání opuštěnou ISS slyšíme jemné zvuky skleněné harmoniky a stesk po ostatních „živých“ lidech navozuje jemný ženský vokál. Fire nebo Parachute představují především chaos a paniku, z nichž se v krátkých intervalech vynořují klasické nástroje. Využívá i zvonění v uších nebo naopak až hmatatelné ticho narušované elektronickým hučením. Gradující finále v podobě skladeb Tiangong a Shenzou míchá roztříštěný hlas s ambientními zvuky a strunnými nástroji hrajícími něco jako nosné téma. Míchání zvuku více než zdařile evokuje smažení čínské stanice o vrchní vrstvy atmosféry, plechové perkuse a v závěru smyčce vám zvednou chloupky na rukou. Viola, akustická kytara, geniální rytmus a ženský („africký“) vokál v titulní Gravity člověku na závěr připomenou jeho titěrnost a bezvýznamnost, zároveň však obrovský dar uvědomovat si ji a v pokoře pozvednout pohled k obloze.
Film jako celek vytváří výjimečný zážitek, vizuální a zvuková stránka jdou ruku v ruce, ale zároveň naznačují, že šlo nabídnout ještě trochu víc. Samostatně je pak zvuk a především hudba něčím jiným než běžnou produkcí. Price dokázal dát tichu hlas a ten děsí, i naplňuje nadějí, zvědavostí a chutí objevovat.
Steven Price – Gravity (Original Motion Picture Soundtrack) (WaterTower Music/Warner Bros. Ent., 2013)
https://itunes.apple.com/us/album/gravity-original-motion-picture/id694386732
3DDI3 09.12.2016
Drony, experimentální smyčky à la mlácení kladiva do hřebíku nebo burácení z ranku Junkieho XL sice překvapivě docela fungují, ale posluchači namlsanému předchozími soundtracky nemohou stačit.
Adam Hencze 10.09.2016
Ano, jistá dávka kontroverze Švýcaráku nechybí a díky bohu za to, protože tenhle hořkosladký chvalozpěv na život a na smrt je i s hudbou ryzím zlatem.
3DDI3 19.06.2016
V pokračování poměrně zábavné akčňárny Pád Bílého domu tvůrci vyměnili Bílý dům za Londýn.
Adam Vrána 13.02.2016
Je vymalováno. Po čertu povedené sedmé Star Wars jsou za námi, teorie se množí a torrenty přibývají, protože dávat po osmé peníze za lupen se už nechce kdekomu.
3DDI3 29.11.2015
V roce 1996 se ale nejvyšší hora světa rozhodla, že si na dvě skupiny odvážlivců trochu došlápne. A lidé umírali.
3DDI3 28.06.2015
Tým nejmocnějších hrdinů světa zametá zbytky zločinné Hydry pod koberec fiktivní země ve východní Evropě a zároveň si na sebe plete bič... Co na to soundtrack?
3DDI3 31.05.2015
Hudební složku dostal na starost hudební producent a instrumentalista britských Portishead Geoff Barrow a melancholik Ben Salisbury. Může robot milovat člověka?
3DDI3 02.05.2015
Ve Wanted udělal podle jeho nástřelu Timur Bekmambetov z Angeliny Jolie (ještě jednou) naposledy femme fatale, Kick-Ass redefinoval hrdinský žánr v režii Matthewa Vaughna a...
3DDI3 21.03.2015
Bratři Wachovští byli kdysi zbožňovanými tvůrci. Vizionáři a průkopníky, ale od Matrixu jako by jim upadly koule (ehm) a propůjčují svůj um paskvilům. Ale soundtracky?
3DDI3 08.03.2015
Ridley Scott se po skromných, komorních projektech (Konzultant, Prometheus) vrací na půdu gigantických střetů, kde se cítí jako doma. A soundtrack?