3DDI3 | Články / Offtopic / / Soundtrax | 02.05.2015
Agentura Kingsman zachovává status quo ve světě, který balancuje na hraně propasti už několik dekád. Tak jako rytíři kulatého stolu krále Artuše dohlíží speciálně vybraní jedinci na klid, mír a britský způsob života. Z hlubin internetu se však vynořuje padouch (Samuel L. Jackson), temný jako jeho barva kůže, a tak je načase nabrat mladou krev. Galahad (Colin Firth) chce jít s dobou a místo nažehleného vysokoškoláka s rodovým certifikátem sáhne do ulic pro syna muže, který mu kdysi zachránil život… Inspirováno stejnojmennou grafickou novelou, která u nás bohužel nevyšla.
Mark Millar už dávno není hitmaker pouze komiksový. Od doby, co studia začala skupovat práva na zfilmování jeho scénářů pro velká plátna, omílají ho i fandové pohyblivých obrázků. Ve Wanted udělal podle jeho nástřelu Timur Bekmambetov z Angeliny Jolie (ještě jednou) naposledy femme fatale, Kick-Ass redefinoval hrdinský žánr v režii Matthewa Vaughna a přesně tohle osvědčené duo stojí i za bijákem Kingsman: The Secret Service. Hravá pocta bondovkám nejen že dělá čest žánru, ale baví čtyřiadvacetikarátovými detaily, vyleštěnými do posledního detailu. Klasické schéma se špionážní agenturou a megalomanským záporákem snažícím se „spasit” svět obohatil Vaughn přehlednou a promyšlenou akcí i vtipnými kejkly a skvěle fungující hudební složkou. Britský skladatel Henry Jackman se ve spolupráci s Matthewem Margesonem každým dalším soundtrackem zlepšuje. Těžko říct, jestli za to může pevná ruka režiséra, který mu předhodí jasnou vizi, nebo tvrdá práce pro Zimmerovo Remote Control. S Vaughnem spojil síly už v Kick-Ass a X-Men: První třídě, ale až v Kingsmanech nabízí jízdu, hodnou natočeného materiálu.
Stylové hlavní téma (Manners Maketh Man) sebevědomě cituje Bonda, ale zůstává dostatečně osobité a krom žestí tlačí do popředí hlavně smyčce. Jackman pracuje se stereotypy v žánru a inspiruje se u bondovských klasiků - jak u Johna Barryho, tak u Davida Arnolda, ale přidává nadhled a superhrdinský nádech. Hlavně v orchestraci a stylu je cítit, že jde o bratrance První třídy. Zábavnějšího a lépe zapamatovatelného (pohvizdování zaručeno). Tiché vážnější kusy prezentují variace hlavního tématu na sólový klavír, případně harfu (The Medallion, To Become a Kingsman), místy žesťovou atmosféru zahustí decentní chór a zvonky pro zvýšení napětí (An 1815 Napoleonic Brandy). Zajímavý kontrast tvoří zmutovaný elektronický motiv hlavního padoucha (Valentine) se zákeřnou flétnou. Zvrácená hudební identita zla podrývá hladkou stylovost hrdinských témat a jejich syntéza (Eat, Drink and Paaaaarty) vnáší instrumentaci jistou osudovost. Akční hudba (Skydiving, Calculated Infiltration) dokonale sedí k obrazu, jako když hodíte kotrmelec a v letu si uhladíte vlasy. K mohutným žestím, rytmizovaným perkusím a zběsilým smyčcům zabručí zpětná vazba a naplno vyzní elektrické kytary.
U Jackmana je stále cítit, že více než o skladatele jde o zdatného učně Zimmerových lepících postupů, kdy na základní tematickou fázi jsou navěšovány kudrlinky, za kterých smrtící, rytmické smyčce gradují do intenzivního finále. Nasamplovaný zvuk nemusí být sám o sobě tak špatný. Často je i žádoucí, ale kompozice tak přichází o větší variabilitu při častém opakování některých témat. Kingsman: The Secret Service je ale i tak sebevědomou našlapanou kompozicí a velkým skladatelovým úspěchem. Stylovým návratem do špionážních vod. Malinko zamrzí, že písničkový soundtrack se vůbec nekoná a že na Lynyrd Skynyrd, Dire Straits nebo Bryana Ferryho se ani tady nedostalo.
Henry Jackman / Matthew Margeson - Kingsman: The Secret Service OST (La-La Land Records, 2015)
www.itunes.apple.com/us/album/kingsman-secret-service-original/id964547662
3DDI3 09.12.2016
Drony, experimentální smyčky à la mlácení kladiva do hřebíku nebo burácení z ranku Junkieho XL sice překvapivě docela fungují, ale posluchači namlsanému předchozími soundtracky nemohou stačit.
Adam Hencze 10.09.2016
Ano, jistá dávka kontroverze Švýcaráku nechybí a díky bohu za to, protože tenhle hořkosladký chvalozpěv na život a na smrt je i s hudbou ryzím zlatem.
3DDI3 19.06.2016
V pokračování poměrně zábavné akčňárny Pád Bílého domu tvůrci vyměnili Bílý dům za Londýn.
Adam Vrána 13.02.2016
Je vymalováno. Po čertu povedené sedmé Star Wars jsou za námi, teorie se množí a torrenty přibývají, protože dávat po osmé peníze za lupen se už nechce kdekomu.
3DDI3 29.11.2015
V roce 1996 se ale nejvyšší hora světa rozhodla, že si na dvě skupiny odvážlivců trochu došlápne. A lidé umírali.
3DDI3 28.06.2015
Tým nejmocnějších hrdinů světa zametá zbytky zločinné Hydry pod koberec fiktivní země ve východní Evropě a zároveň si na sebe plete bič... Co na to soundtrack?
3DDI3 31.05.2015
Hudební složku dostal na starost hudební producent a instrumentalista britských Portishead Geoff Barrow a melancholik Ben Salisbury. Může robot milovat člověka?
3DDI3 21.03.2015
Bratři Wachovští byli kdysi zbožňovanými tvůrci. Vizionáři a průkopníky, ale od Matrixu jako by jim upadly koule (ehm) a propůjčují svůj um paskvilům. Ale soundtracky?
3DDI3 08.03.2015
Ridley Scott se po skromných, komorních projektech (Konzultant, Prometheus) vrací na půdu gigantických střetů, kde se cítí jako doma. A soundtrack?
3DDI3 21.12.2014
Všechno začalo složením hudebního motivu pro jednu stránku scénáře. Velmi intimního momentu, jelikož pojednával o dojemném loučení dítěte s otcem...