3DDI3 | Články / Offtopic / / Soundtrax | 22.09.2013
Příslušníci lidské nadrasy si v budoucnosti vybudovali vesmírnou stanici Elysium. Čistý domov pro privilegované. Dole na zemi zůstal nepotřebný odpad v podobě dělníků a zlodějů. Max de Costa (Matt Damon) si v Los Angeles roku 2159 pomalu odpracovává podmínku za krádeže jako dělník v továrně na roboty, u radiační pece. Zaseklá paleta, následné ozáření a nehezké vyhlídky smrsknou jeho životní priority na jednu. Dostat se na Elysium, do léčebné kóje, která může prodloužit dobu jeho trvanlivosti.
Přímočarý příběh o sociální nerovnováze (někteří v tom vidí levičáckou propagandu, jiní čistou sci-fi ve stylu Asimova), na kterou je navěšeno několik dalších větví. Láska z mládí, ctižádostivá ministryně obrany (Jodie Foster), zhrzený, nedávno propuštěný spící agent nebo nenávist k šéfovi, z nichž nejlepší a nejzábavnější je ta, které dominuje psychopatický fanatik agent Kruger (fantastický Sharlto Copley), který má Damona zneškodnit („nepoškoďte mozek“). Bohužel jihoafrický režisér Neill Blomkamp zaprodal svůj um Hollywoodu a politická nekorektnost a vůbec celková nekompromisnost Districtu 9 vzala za své v pohádce o hrochovi, který na sebe nechal stoupnout (vysvětlení viz film) a přestal být sobeckou sviní. To však neplatí pro hudbu.
Za soundtrack k Elysiu je zodpovědný nováček Ryan Amon. Rodák z Wisconsinu dělal hudbu do ukázek a reklamních spotů pro firmu City of the Fallen, kterou sám založil, když žil s rodinou v Bolívii, a Blomkamp loni zaslechl jeho krátkou kompozici na YouTube. Měla takovou sílu, že ho prakticky okamžitě najal k filmu za 90 milionů amerických chechtáků. A byl to po čertech dobrý tah.
Rozmáchlý soundtrack, který má v sobě to nejlepší z Zimmera (kusy jako Deportation, I’d Like Them Dead, Darkness), a přesto překvapí tím, jak svěže a hlavně jinak zní. Vidíme ty samé vzory. Tklivé smyčce, burácející syntezátory, chorály, podobná rytmika. Jsou však propracovanější, Amon si v dnešní uspěchané době dává záležet, dává důraz na texturu a jde do hloubky. Hnací silou je kreativita a orchestrálně elektronický hybrid stojí za to.
Témata jsou spíše jen zlehka naťukávána, emocionální pouto není tak silné. Amon umí pracovat s náladou (Things to Come), nechává smyčce bojovat s elektronickým sténáním a pulzováním. Nebo tahá hudbu do úplně jiných dimenzí (Arming Projectile), kde nechává probublávat elektronické smyčky přes žestě a smyčce. Agresivní, drsné až nervy drásající tóny v A Political Sickness se valí přes perkuse… skoro jako by politika byla něco špatného. Ať už je to militantní The Raven nebo procítěná I Don't Want to Die s vokálem připomínajícím Lisu Gerrard, hudba pro jednou zas dokáže nejen doplnit obraz, ale i zaujmout.
Především finální akce stojí za to. Úvod Kruger Suits Up, podbarvující oblékání hlavní svině do exosuitu, je jako hrdelní cvičení tenora, do něhož nastoupí trombóny a struny. Celek dělá z Krugera něco, co přesahuje běžné záporáctví. To pokračuje i v monumentálním akčním kusu I’m Right Behind You, jehož výjimečný zvuk byl nasamplován z řevu paviána. Vše vrcholí skladbou Fire and Water a finální bitkou Maxe a Krugera na mostě. Závěrečné sólo na piáno a připomínka hlavních témat na smyčce ve skladbách Elysium a New Heaven, New Earth končí vysokým standardem v typicky osudovém duchu.
Vynikající prvotina, která by mohla (a měla) z hudby Ryana Amona udělat žádanou komoditu.
Ryan Amon: Elysium (Varese Records, 2013)
www.ryanamon.com
www.itsbetterupthere.com
www.itunes.apple.com/us/album/elysium-original-motion-picture/id678597995
3DDI3 09.12.2016
Drony, experimentální smyčky à la mlácení kladiva do hřebíku nebo burácení z ranku Junkieho XL sice překvapivě docela fungují, ale posluchači namlsanému předchozími soundtracky nemohou stačit.
Adam Hencze 10.09.2016
Ano, jistá dávka kontroverze Švýcaráku nechybí a díky bohu za to, protože tenhle hořkosladký chvalozpěv na život a na smrt je i s hudbou ryzím zlatem.
3DDI3 19.06.2016
V pokračování poměrně zábavné akčňárny Pád Bílého domu tvůrci vyměnili Bílý dům za Londýn.
Adam Vrána 13.02.2016
Je vymalováno. Po čertu povedené sedmé Star Wars jsou za námi, teorie se množí a torrenty přibývají, protože dávat po osmé peníze za lupen se už nechce kdekomu.
3DDI3 29.11.2015
V roce 1996 se ale nejvyšší hora světa rozhodla, že si na dvě skupiny odvážlivců trochu došlápne. A lidé umírali.
3DDI3 28.06.2015
Tým nejmocnějších hrdinů světa zametá zbytky zločinné Hydry pod koberec fiktivní země ve východní Evropě a zároveň si na sebe plete bič... Co na to soundtrack?
3DDI3 31.05.2015
Hudební složku dostal na starost hudební producent a instrumentalista britských Portishead Geoff Barrow a melancholik Ben Salisbury. Může robot milovat člověka?
3DDI3 02.05.2015
Ve Wanted udělal podle jeho nástřelu Timur Bekmambetov z Angeliny Jolie (ještě jednou) naposledy femme fatale, Kick-Ass redefinoval hrdinský žánr v režii Matthewa Vaughna a...
3DDI3 21.03.2015
Bratři Wachovští byli kdysi zbožňovanými tvůrci. Vizionáři a průkopníky, ale od Matrixu jako by jim upadly koule (ehm) a propůjčují svůj um paskvilům. Ale soundtracky?
3DDI3 08.03.2015
Ridley Scott se po skromných, komorních projektech (Konzultant, Prometheus) vrací na půdu gigantických střetů, kde se cítí jako doma. A soundtrack?