Jakub Koumar | Články / Recenze | 15.12.2015
David Rothenberg je pro svůj ne úplně obvyklý koníček souvztažnosti živočichů a hudby přezdíván „mezidruhový hudebník“. Působí jako profesor filozofie a hudby na Institutu technologie v New Jersey, zároveň se jeho život točí kolem mimolidských živých tvorů už nějakou dobu. V sedmdesátých letech ho inspirovalo album známého saxofonisty Paula Wintera Common Ground, který na něm použil nahrávky velryb a ptáků. Od té doby se Rothenbergova profesní kariéra posunula tímto směrem a i jeho knihy se zabývají hudbou v souvislosti se světem živočišných druhů.
To Korhan Erel je pro něj poněkud netradiční partner. Svět pionýra turecké improvizační scény a hudby zkroucené syntézou a dalšími postupy jako by byl živočišné říši na míle vzdálený. A přeci tomu tak není. Erel totiž s radostí využívá i terénní nahrávky, jejichž deformace v reálném čase jsou pro něj důležitým elementem. A právě tady se nachází průsečík Rothenbergovy a Erelovy práce.
Společnými silami vytvářejí zvláštní ptačí druh - berlínského bulbula, což je za jiných okolností zpěvu milý tvor pocházející z Asie. Proč Berlín? Autoři uvádějí, že Berlín je nejlepší město, v němž se dá jamovat společně se slavíky, kterých je v místních parcích požehnaně. A živá improvizace je nedílnou součástí desky, Rothenberg a Erel na ní přenesli živá vystoupení z berlínských parků.
Role si rozdělili tak, že David Rothenberg třímá klarinet a basklarinet a Korhan Erel samply. Společně nevytvářejí pouze improvizovanou, ale i aleatorickou hudbu (tedy hudbu založenou na náhodě, kdy do kompozice pronikne například zvuk sanitky). Jejich spolupráce vyúsťuje ve formu komunikace, kdy svou vlastní hrou stimulují slavíky k dalšímu zpěvu. Parková performance se tak mění v zajímavý sociálně biologický experiment, který má i vyvoditelný závěr v rozdílném chování opeřenců v časových nástupech popěvků.
Zbývá jen otázka, jak se takové album poslouchá po hudební stránce – a milým překvapením je, jak jednoduše a funkčně celá koncepce zní. Rothenbergův klarinet je tajemně melodický a uhrančivý, nežene se za trylky a dominantu přenechává ptačím kolegům. Erel je často o poznání decentnější a nejednou se skrývá daleko v pozadí. To jen sbírá síly, aby mohl vtrhnout do zasněného klarinetu s křiklavým, pípavým, ochraptělým a důmyslným zvukem, připomínajícím robotické zpěvné ptáky budoucnosti.
Berlin Bülbül je zvláštním dokladem komunikace mezi námi a přírodou, ale i po čertech nápaditá deska plná glitche, jazzové improvizace i field recordings. Společně vytváří důmyslnou konfrontaci experimentální elektroniky a dechů i naprosto průzračnou komunikaci mezi člověkem a jeho vejcorodými přáteli. Berlin Bülbül je nahrávka s velkým intelektuálním přesahem, který je ale opravdu zábava poslouchat.
David Rothenberg & Korhan Erel - Berlin Bülbül (Gruenrekorder, 2015)
www.gruenrekorder.de/?page_id=13746
Richard Michalik, Veronika Vagačová 30.01.2025
Po silnom debute, za ktorý si Vojtik vyslúžil ocenenie RadioHead Awards, šlo očakávať čokoľvek. Jeho odvaha a talent ukazovali hneď viacerými možnými smermi.
Štěpán Šanda 28.01.2025
Procházka výstavou v podobě něčeho blízkého počítačové hře může dobře připomínat pandemickou osamělost. Kid A Mnesia Exhibition.
Michal Pařízek 28.01.2025
Život Vernona Subutexe je brutálním popisem společnosti rozpolcené v různých směrech, společnosti, jíž cloumají nenávistné nálady směrem k odlišným rasám, cizincům nebo prostě osobám, které nezapadají.
Radim Kopáč 27.01.2025
Punk ladies made in ČSSR určitě musely být. Možná ne tak výrazné jako holky z Dybbuku, možná netvořily celou sestavu, ale každopádně tady měly své místo. Na pódiu i pod…
Veronika Vagačová 22.01.2025
Hravé riffy, prenikavé vokály a nečakané štylistické zmeny sú len pár z ocenenia-hodných kvalít tejto relatívne novej skupiny.
Jiří V. Matýsek 21.01.2025
Žádný growl, žádné temné mručení, jakoby tu z vlhkých kobek zněl hlas čisté bytosti, kterou zahnalo lidské nepochopení.
3DDI3 01.01.2025
Kapela, co má duši, ale nemá hlas. Anebo jo.
Jiří V. Matýsek 20.12.2024
Do světa písničkářů se noří nová publikace novináře, muzikanta a pečlivého lovce příběhů písní Michala Bystrova Hvězdy v polostínu. Nabízí stovku portrétů písničkářů ze šedesátých let.
Matej Žofčín 18.12.2024
Keď internet objavil na Bandcampe jeho album To See the Next Part of the Dream, ľudia o ňom na stránkach ako Rate Your Music a Reddit nevedeli prestať rozprávať.
Martin Zoul 17.12.2024
Jsou tabu a tabu. Některá se zhroutí při sebedrobnějším otočení dějinného soukolí, jiná působí dojmem monolitu, do kterého byly při vzniku člověka vyryty základní zákony lidství.