Články / Recenze

Berlínský experiment aka Berlin Bülbül

Berlínský experiment aka Berlin Bülbül

Jakub Koumar | Články / Recenze | 15.12.2015

David Rothenberg je pro svůj ne úplně obvyklý koníček souvztažnosti živočichů a hudby přezdíván „mezidruhový hudebník“. Působí jako profesor filozofie a hudby na Institutu technologie v New Jersey, zároveň se jeho život točí kolem mimolidských živých tvorů už nějakou dobu. V sedmdesátých letech ho inspirovalo album známého saxofonisty Paula Wintera Common Ground, který na něm použil nahrávky velryb a ptáků. Od té doby se Rothenbergova profesní kariéra posunula tímto směrem a i jeho knihy se zabývají hudbou v souvislosti se světem živočišných druhů.

To Korhan Erel je pro něj poněkud netradiční partner. Svět pionýra turecké improvizační scény a hudby zkroucené syntézou a dalšími postupy jako by byl živočišné říši na míle vzdálený. A přeci tomu tak není. Erel totiž s radostí využívá i terénní nahrávky, jejichž deformace v reálném čase jsou pro něj důležitým elementem. A právě tady se nachází průsečík Rothenbergovy a Erelovy práce.

Společnými silami vytvářejí zvláštní ptačí druh - berlínského bulbula, což je za jiných okolností zpěvu milý tvor pocházející z Asie. Proč Berlín? Autoři uvádějí, že Berlín je nejlepší město, v němž se dá jamovat společně se slavíky, kterých je v místních parcích požehnaně. A živá improvizace je nedílnou součástí desky, Rothenberg a Erel na ní přenesli živá vystoupení z berlínských parků.

Role si rozdělili tak, že David Rothenberg třímá klarinet a basklarinet a Korhan Erel samply. Společně nevytvářejí pouze improvizovanou, ale i aleatorickou hudbu (tedy hudbu založenou na náhodě, kdy do kompozice pronikne například zvuk sanitky). Jejich spolupráce vyúsťuje ve formu komunikace, kdy svou vlastní hrou stimulují slavíky k dalšímu zpěvu. Parková performance se tak mění v zajímavý sociálně biologický experiment, který má i vyvoditelný závěr v rozdílném chování opeřenců v časových nástupech popěvků.


Zbývá jen otázka, jak se takové album poslouchá po hudební stránce – a milým překvapením je, jak jednoduše a funkčně celá koncepce zní. Rothenbergův klarinet je tajemně melodický a uhrančivý, nežene se za trylky a dominantu přenechává ptačím kolegům. Erel je často o poznání decentnější a nejednou se skrývá daleko v pozadí. To jen sbírá síly, aby mohl vtrhnout do zasněného klarinetu s křiklavým, pípavým, ochraptělým a důmyslným zvukem, připomínajícím robotické zpěvné ptáky budoucnosti.

Berlin Bülbül je zvláštním dokladem komunikace mezi námi a přírodou, ale i po čertech nápaditá deska plná glitche, jazzové improvizace i field recordings. Společně vytváří důmyslnou konfrontaci experimentální elektroniky a dechů i naprosto průzračnou komunikaci mezi člověkem a jeho vejcorodými přáteli. Berlin Bülbül je nahrávka s velkým intelektuálním přesahem, který je ale opravdu zábava poslouchat.

Info

David Rothenberg & Korhan Erel - Berlin Bülbül (Gruenrekorder, 2015)
www.gruenrekorder.de/?page_id=13746

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Úprimná láska k hudbe (Alfie Templeman)

Jakub Veselý 21.11.2024

Inšpiráciami sa Templeman netají, na R&B a soulových prvkoch sa podpísala hudba Stevieho Wondera a Princea, indie rock s jemnou psychedéliou pripomínajú Tame Impala alebo MGMT.

Spojit žánry a vysvobodit z melancholie (Jiný metro)

Magdalena Fendrychová 11.11.2024

Texty se nezabývají současnými společenskými problémy nebo zásadními citovými zvraty, spíš popisují každodenní situace a fantazie.

Pořád překvapivý soundscape (The Necks)

Žofie Křížková 05.11.2024

Dvaačtyřicetiminutová stopáž zahrnuje jediný track a ten nabízí ponor do hluboce meditativní lázně neopakovatelných nuancí. Za týden v Praze.

Románek pozdního léta (Julia-Sophie)

Sára Prostějovská 28.10.2024

Synthpopové Forgive Too Slow vypráví deset krátkých příběhů lásky, jíž autorka v každém z nich nahlíží jinýma očima.

Rod se i přes nesnáze podařilo zachovat... (Rod Draka, druhá série)

Šimon Žáček 28.10.2024

Druhá série Rodu draka se tak moc věnuje intimním chvílím rodinných členů, až zapomíná na zásadní konflikt. Anebo je to záměr?

Inšpiratívna periférna osmóza (JAMA 2024)

Lea Valentová 25.10.2024

Dômyselnú dramaturgickú pavučinu tak organizačný tím pretkal napríklad lokálnymi mýtmi aj ladením nástrojov z mimoeurópskych lokalít.

Dekonštruovať tradície (Nathan Bowles Trio)

Michal Berec 05.10.2024

Nosným kameňom je hypnotická repetitívnosť motívov, improvizácia na pomedzí apalačského folku a jazzu, ktorá sa ale môže postupne začať zlievať.

Ďalší výlet dovnútra (Kee Avil)

Richard Michalik 31.08.2024

Opäť cez vydavateľstvo Constellation (Godspeed You! Black Emperor, Jerusalem in My Heart) a opäť s rovnakým producentom (Zach Scholes).

Nádej na vyslobodenie emócií z masy chladného betónu (Jack the Hipper)

Jakub Veselý 30.08.2024

Názov Doomer Music je na mieste a album nám prináša pohľad do sveta, v ktorom sú ľudské emócie potlačené, kde môžeme vidieť len drsnú schránku panelových domov.

Kluci od velkých jezer z Ohia objevili svět (Cloud Nothings)

David Stoklas 27.08.2024

Final Summer je deska, ze které čiší životní síla a touha něco dělat. A dělat to navzdory příkořím.

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace