Články / Recenze

Berlínský experiment aka Berlin Bülbül

Berlínský experiment aka Berlin Bülbül

Jakub Koumar | Články / Recenze | 15.12.2015

David Rothenberg je pro svůj ne úplně obvyklý koníček souvztažnosti živočichů a hudby přezdíván „mezidruhový hudebník“. Působí jako profesor filozofie a hudby na Institutu technologie v New Jersey, zároveň se jeho život točí kolem mimolidských živých tvorů už nějakou dobu. V sedmdesátých letech ho inspirovalo album známého saxofonisty Paula Wintera Common Ground, který na něm použil nahrávky velryb a ptáků. Od té doby se Rothenbergova profesní kariéra posunula tímto směrem a i jeho knihy se zabývají hudbou v souvislosti se světem živočišných druhů.

To Korhan Erel je pro něj poněkud netradiční partner. Svět pionýra turecké improvizační scény a hudby zkroucené syntézou a dalšími postupy jako by byl živočišné říši na míle vzdálený. A přeci tomu tak není. Erel totiž s radostí využívá i terénní nahrávky, jejichž deformace v reálném čase jsou pro něj důležitým elementem. A právě tady se nachází průsečík Rothenbergovy a Erelovy práce.

Společnými silami vytvářejí zvláštní ptačí druh - berlínského bulbula, což je za jiných okolností zpěvu milý tvor pocházející z Asie. Proč Berlín? Autoři uvádějí, že Berlín je nejlepší město, v němž se dá jamovat společně se slavíky, kterých je v místních parcích požehnaně. A živá improvizace je nedílnou součástí desky, Rothenberg a Erel na ní přenesli živá vystoupení z berlínských parků.

Role si rozdělili tak, že David Rothenberg třímá klarinet a basklarinet a Korhan Erel samply. Společně nevytvářejí pouze improvizovanou, ale i aleatorickou hudbu (tedy hudbu založenou na náhodě, kdy do kompozice pronikne například zvuk sanitky). Jejich spolupráce vyúsťuje ve formu komunikace, kdy svou vlastní hrou stimulují slavíky k dalšímu zpěvu. Parková performance se tak mění v zajímavý sociálně biologický experiment, který má i vyvoditelný závěr v rozdílném chování opeřenců v časových nástupech popěvků.


Zbývá jen otázka, jak se takové album poslouchá po hudební stránce – a milým překvapením je, jak jednoduše a funkčně celá koncepce zní. Rothenbergův klarinet je tajemně melodický a uhrančivý, nežene se za trylky a dominantu přenechává ptačím kolegům. Erel je často o poznání decentnější a nejednou se skrývá daleko v pozadí. To jen sbírá síly, aby mohl vtrhnout do zasněného klarinetu s křiklavým, pípavým, ochraptělým a důmyslným zvukem, připomínajícím robotické zpěvné ptáky budoucnosti.

Berlin Bülbül je zvláštním dokladem komunikace mezi námi a přírodou, ale i po čertech nápaditá deska plná glitche, jazzové improvizace i field recordings. Společně vytváří důmyslnou konfrontaci experimentální elektroniky a dechů i naprosto průzračnou komunikaci mezi člověkem a jeho vejcorodými přáteli. Berlin Bülbül je nahrávka s velkým intelektuálním přesahem, který je ale opravdu zábava poslouchat.

Info

David Rothenberg & Korhan Erel - Berlin Bülbül (Gruenrekorder, 2015)
www.gruenrekorder.de/?page_id=13746

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Nejlepší texty Full Moonu 2024: Nádej prázdnych tiel (Vojtik)

Richard Michalik, Veronika Vagačová 30.01.2025

Po silnom debute, za ktorý si Vojtik vyslúžil ocenenie RadioHead Awards, šlo očakávať čokoľvek. Jeho odvaha a talent ukazovali hneď viacerými možnými smermi.

Nejlepší texty Full Moonu 2024: Cepín v hlavě (Kid A Mnesia)

Štěpán Šanda 28.01.2025

Procházka výstavou v podobě něčeho blízkého počítačové hře může dobře připomínat pandemickou osamělost. Kid A Mnesia Exhibition.

Nejlepší texty Full Moonu 2024: Poslední zvonění aneb Život Vernona Subutexe

Michal Pařízek 28.01.2025

Život Vernona Subutexe je brutálním popisem společnosti rozpolcené v různých směrech, společnosti, jíž cloumají nenávistné nálady směrem k odlišným rasám, cizincům nebo prostě osobám, které nezapadají.

Nejlepší texty Full Moonu 2024: „Byly jsme holky a byly jsme trochu divné…“ aneb Holky v punku

Radim Kopáč 27.01.2025

Punk ladies made in ČSSR určitě musely být. Možná ne tak výrazné jako holky z Dybbuku, možná netvořily celou sestavu, ale každopádně tady měly své místo. Na pódiu i pod…

Trochu červené (Lelee)

Veronika Vagačová 22.01.2025

Hravé riffy, prenikavé vokály a nečakané štylistické zmeny sú len pár z ocenenia-hodných kvalít tejto relatívne novej skupiny.

Mramory města, v pokojích mršin (Infamis Tenebre)

Jiří V. Matýsek 21.01.2025

Žádný growl, žádné temné mručení, jakoby tu z vlhkých kobek zněl hlas čisté bytosti, kterou zahnalo lidské nepochopení.

Nový hlas v mé hlavě (Linkin Park)

3DDI3 01.01.2025

Kapela, co má duši, ale nemá hlas. Anebo jo.

Kdo si tak dnes vzpomene? (Hvězdy v polostínu)

Jiří V. Matýsek 20.12.2024

Do světa písničkářů se noří nová publikace novináře, muzikanta a pečlivého lovce příběhů písní Michala Bystrova Hvězdy v polostínu. Nabízí stovku portrétů písničkářů ze šedesátých let.

Všetci žijeme s vedomím, že jedného dňa zmizneme (Parannoul)

Matej Žofčín 18.12.2024

Keď internet objavil na Bandcampe jeho album To See the Next Part of the Dream, ľudia o ňom na stránkach ako Rate Your Music a Reddit nevedeli prestať rozprávať.

Cesta do hlubin sebevrahovy duše (Ti, kteří se rozhodli)

Martin Zoul 17.12.2024

Jsou tabu a tabu. Některá se zhroutí při sebedrobnějším otočení dějinného soukolí, jiná působí dojmem monolitu, do kterého byly při vzniku člověka vyryty základní zákony lidství.

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace