Andrea Kubová | Články / Recenze | 30.07.2023
Kdo by neznal hru, jejímž cílem je seřadit kostky různých tvarů tak, aby zaplnily celý řádek bez jediného prázdného místa? Tetris. Příběh o skládání kostiček odehrávající se v období studené války, který je založen na skutečné události, započal v 80. letech minulého století v Sovětském svazu. Hon na licence k dané hře byl zdánlivě vyostřený boj mezi západem a východem, jehož zachycení se ujal kanadský scenárista Noah Pink a skotský režisér Jon S. Baird (Sviňák, Stan a Ollie).
Již v úvodu filmu jednoduše pojmenovaném po dané hře vysvětluje hlavní postava Henk Rogers, nizozemský vizionář a podnikatel, že „tahle hra není jen návyková, je to poezie, umění a matematika v přenádherném souladu“. Aby Rogers získal práva, o které usiluje i konkurence, musí se vydat na riskantní cestu do Sovětského svazu, odkud pochází a kde žije její tvůrce, programátor Alexej Pažitnov. Pro komunistickou zemi je však západ kapitalistický nepřítel a obchodování, při kterém se prodává ruský majetek, je hrozba, a proto sovětští soudruzi a členové KGB nemají v plánu tento záměr komukoliv usnadnit.
Postavy Henka Rogerse se přesvědčivě ujal Taron Egerton, který upoutal pozornost a využil svůj pěvecký um v roli Eltona Johna v Rocketmanovi, a při hraní umanutého obchodníka předvedl zase nevšední neverbální výkon. Navíc se výborně doplňuje s představitelem Pažitnova, ruským hercem Nikitou Jefremovem, dvojice zdatně přispívá k napínavé podívané plné nečekaných zápletek. Nejde, jak by se dalo čekat, o nudná obchodní jednání, ze scénáře je patrná snaha udržet diváckou pozornost. Dynamika se stupňuje, dojde na vydírání, fyzické výpady i automobilovou honičku. Vše doprovázejí osmdesátkové popové hity a krátké 8bitové scény, jako by se příběh na chvíli proměnil v samotnou videohru.
Tvůrci filmu, na němž se podíleli i skuteční Rogers a Pažitnov, staví dramatický příběh na reálném politicko-historickém pozadí. A jelikož zásadní otázkou snímku Tetris je, jak se naloží s autorskými licencemi, sledujeme, jak dobové vládnoucí normy ovlivňovaly obchod obecně. I když ústředním tématem je „hra“, nejde pouze o tetris samotný, ale o jakousi hru bez pravidel vedoucí k vyhrocenému konfliktu, a to jak na bázi obchodní, tak i mezilidské.
Tetris
režie Jon S. Baird, 2023
foto © Apple TV+
Jiří V. Matýsek 20.12.2024
Do světa písničkářů se noří nová publikace novináře, muzikanta a pečlivého lovce příběhů písní Michala Bystrova Hvězdy v polostínu. Nabízí stovku portrétů písničkářů ze šedesátých let.
Matej Žofčín 18.12.2024
Keď internet objavil na Bandcampe jeho album To See the Next Part of the Dream, ľudia o ňom na stránkach ako Rate Your Music a Reddit nevedeli prestať rozprávať.
Martin Zoul 17.12.2024
Jsou tabu a tabu. Některá se zhroutí při sebedrobnějším otočení dějinného soukolí, jiná působí dojmem monolitu, do kterého byly při vzniku člověka vyryty základní zákony lidství.
Jakub Veselý 10.12.2024
Portfólio koluje pomedzi rockovými pasážami, jazzovými improvizáciami, punkovým rázom a avantgardným experimentálnym prístupom k hudbe.
Filip Peloušek 05.12.2024
Povznášející, psychedelií a euforií prosáklá hudba doplněná o do výšky vyhnaný zpěv Joshuy Hodgese v protikladu s texty plnými pochybností.
Kristina Kratochvilová 25.11.2024
Představu pozlátka tvrdě zadupává do země špinavá realita plná absťáku, démonů, lítosti a vyhasínajících životů Laneganových blízkých.
Šimon Žáček 24.11.2024
Zdánlivě banální příběh Anory skrývá krásy i ošklivosti chybujících lidí ve stále více matoucím světě.
Jakub Veselý 21.11.2024
Inšpiráciami sa Templeman netají, na R&B a soulových prvkoch sa podpísala hudba Stevieho Wondera a Princea, indie rock s jemnou psychedéliou pripomínajú Tame Impala alebo MGMT.
Magdalena Fendrychová 11.11.2024
Texty se nezabývají současnými společenskými problémy nebo zásadními citovými zvraty, spíš popisují každodenní situace a fantazie.
Žofie Křížková 05.11.2024
Dvaačtyřicetiminutová stopáž zahrnuje jediný track a ten nabízí ponor do hluboce meditativní lázně neopakovatelných nuancí. Za týden v Praze.