Články / Sloupky/Blogy

blbka na rajzu: Spectaculare IV. (Hauschka vs Frahm)

blbka na rajzu: Spectaculare IV. (Hauschka vs Frahm)

mexhouse | Články / Sloupky/Blogy | 02.02.2014

Závěr Festivalu Spectaculare sliboval dvě lahůdky, které byly zajímavé nejen tím, co produkují za hudbu, ale v rámci divácké odezvy hlavně tím, že bylo zase vyprodáno. Nevím, jestli se u nás už podařilo udělat několikadenní elektronický festival, který by měl tolikrát plnej dům, smekám před pořadateli, smekám i před fanouškem.

Protože jsem chytrej jako vopice, přišel sem jen tak tak, abych se vyhnul padesátimetrové frontě na šatnu, díky čemuž jsem viděl i Hauschku od začátku. Takhle: za hvězdu měl být a taky byl Nils Frahm, ale potkával jsem víc lidi, kteří šli na německého experimentátora. Dva pianisti, dva přesahy, dva vesmíry. Volker Bertelmann aka Hauschka je zvláštní typ pavouka, který si otevře křídlo, na struny naháže binec, co má po kapsách, vyhrne si rukávy a začne preludovat. V průběhu koncertu pak ještě všechen ten spotřební materiál (kousky kovů, pásky, korále, cokoliv) po strunách posouvá a přesouvá podle toho, kam bude tlouct. Výrazové prostředky hudebního nástroje se znásobují, zvukové pole bobtná a prostor pro humor, improvizaci a nečekané zvraty je takřka nekonečný. Jestli nevíte, o čem mluvím, doporučuju video z keňského Nairobi, velmi výmluvné. Navíc Hauschka předvedl set s finským perkusistou Samulim Kosminenem (mohli jste vidět na Colour s Kronos Quartet, kde měl tribálnější sestavu). Mimořádně uvolněný a humorem sršící Hauschka se vyžíval i v promluvách k publiku, což příjemně kontrastovalo s odměřeným a soustředěným Kosminenem, který se zároveň držel zpátky a prostor kolíkoval pro Hauschkovy mergle (pravičkou ještě obsluhoval mašinky), než že by se tlačil dopředu. Projekce zabírající křídlo seshora tomu dávala další rozměr, je dobrý vidět, co se odehrává uvnitř nástroje. Hauschka je úkaz, který ohromí originalitou a živou hudbou na druhou i nezaujatého, neznalého posluchače.

Nils Frahm sice taky kooperuje s elektronikou, ale jeho projev je daleko minimalističtější a klasičtější ve způsobu hry na klavír. Nechci říkat, že Frahm je patron vážnohudební, to zase ne, jen více hraje na city, je patetičtější a čistší, jiný. Navíc tentokrát nechal elektroniku, která byla nainstalovaná na ohromném stole vedle něj, povětšinou odpočívat a dal přednost tklivým, prostorovým rozvíjením repetitivních kompozic, nechal kmitat ruce a gradace v těsném sledu za diváckým nadšením, aplaudujícím v průběhu celého večera více než empaticky.

Což bylo příznačné pro všechny koncerty Spectaculare. Téměř jako zázrak, nejlepších pár dní za dlouhou dobu. Ano, pijan píše paján, jakkoliv jsem si bral do držky jednotlivá vystoupení. Jen mrtvá láska je bez výhrad.

Info

Nils Frahm (de) + Hauschka (de)
31. 1. 2014, Palác Akropolis, Praha

foto © Michal Hradecký

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Preview: Le Guess Who? 2024

Maria Pyatkina, David Čajčík, Michal Pařízek 29.10.2024

Pokud někde objevovat, tak právě tady. Vybíráme z napěchovaného programu devět jmen.

Šejkr #140: V obraze

Michal Pařízek 04.10.2024

Dneska v osm večer na Radiu 1 spolu s Angeles Toledano, Melike Şahin, Autumnist, Juliánem Mayorgou nebo Cindy Lee. If You Hear Me Crying… leave me alone.

Šejkr #139: „I’m sure we’re not the only ones“

Michal Pařízek 20.09.2024

Šest dní u moře uplynulo tak rychle, že jsem se ani neotočil, a určitě nejen proto, že tam bylo 15 stupňů. Ale ve stínu toho, co se dělo/děje tady, už…

Šejkr #138: Prsten

Michal Pařízek 06.09.2024

Okruží severu sedí kolem mozku pevně a (možná) napořád, podobně jako prsten, který mám na prstě snad po třiceti letech. Přišel ke mně před Rouge, komu tak asi patří? Forget…

Tak daleko, tak blízko: Mario „Dust“ La Porta (Psychopathic Romantics)

redakce 29.08.2024

Mario „Dust“ La Porta si zařídil svůj bar, aby se měl kde zašít, taky si tam hrává. A se svojí kapelou jezdí po světě. Přijedou i do Kaštanu.

Šejkr #137: V přízemí

Michal Pařízek 23.08.2024

Štvanice minulý pátek hořela. První pražský Underground Overtake se povedl náramně, atmosféra euforická a velká stage, která u Bike Jesus vyrostla, byla zatraceně funkční i slušivá.

Válová a Janáček, abstrakce na třetí

Veronika Mrázková 13.08.2024

Současně je právě marnost a nevědomost, kde začít a kde skončit, vzrušující. Tlumí racio a vynucuje si takové oddání dílu, které se obejde bez faktického výkladu či pointy.

Top 5 Brutal Assault 2024

redakce 13.08.2024

Letošní Brutal Assault je za námi a vypadá to na jeden z nejvýživnějších ročníků vůbec. A to nejen podle našich vyndaných reportérů.

Šejkr #136: Rutina nevadí

Michal Pařízek 09.08.2024

Rozhovor s Nubyou Garcia jsem dělal před pár lety, bylo to uprostřed covidu a bylo to tím poznamenané, ale už tehdy to bylo milé...

Šejkr #135: Post Vintage

Michal Pařízek 26.07.2024

Všechno dobré, něco výjimečné, vytržení s sebou přinesla Aunty Rayzor a vyloženě roztomilí Irreversible Entanglements. Zejména Camae Ayewa, která se chtěla boxovat.

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace