Lucie Tlustošová | Články / Sloupky/Blogy | 07.12.2018
Běžím si pro akreditaci. Cestou mě doprovází zlověstné elektronické zvuky vycházející bůhvíodkud. Ano, PAF je zase v Olomouci, centrum se mění na přehlídku filmů, výstav, performancí a hudebních produkcí.
Během vernisáží ve Vitríně Denisce stojí lidi na chodníku a znemožňují nezainteresovaným projít. Ti jsou pak chtě nechtě konfrontováni s výstavou. Martin Kohout představuje své dílo s roztomilým názvem „Alonso, chci se s tebou mazlit. To je celý.“. Na ploše metr na metr padesát visí klobouk a několik malůvek, které znázorňují Alonse, což je někdo mezi člověkem, zvířetem a strojem. Umělec říká, že vitrínka představuje jakousi stalkerskou poctu Alonsovi, že by ji klidně mohl vytvořit jeho bezmezný obdivovatel. To je ale od Martina Kohouta poměrně skromný popis. Atypické úhly, ze kterých je postavička zachycena, se dotýkají konvencí spojených s portrétováním.
Klub Vertigo nedávno proměnil velké okno na výstavní plochu, teď tu Adrian Altman povídá o své práci „Gotta Go Fast?“. Visí tu černá vesta. Prý nalezená někde ve smetí… Obklopují ji plechovky od energy drinků a ve středu vitríny se něco hýbe na malé obrazovce. Záběry běžeckých závodů, ale taky videohry s rychlým ježkem Sonicem. To vše umocňují pumpující beaty smíchané s nezaměnitelným cinknutím, když Sonic uloví zlatý kroužek, a s opakující se motivační promluvou Emila Zátopka. Vše tu odkazuje na vše, požírá samo sebe jako Uroboros. A já mám pocit, jako když si dám ráno moc silný kafe.
Kaple Božího Těla - nástěnné malby, sochy, vysoký strop a bezkonkurenční akustika. Potkávám známého, drží klarinet a připravuje se na koncert. Běžně hraje ve filharmonii a to do kontextu PAFu moc nezapadá. Trpělivě mi vysvětluje, že dnes je tu jako Veni Academy. Skupina studentů konzervatoře hraje věci, které jim ve školních osnovách chybí, něco od Stockhausena a tak. Kytary, klavír, flétna, housle, klarinet… Nástroje budují napětí, vybuchují. Několikrát sebou trhnu, jak mě nenadálý příval hlasitého zvuku zaskočí. Skřípaní, cvakání, klapání, zpěvačka, která vyluzuje skřeky připomínající chrčení, když vám zaskočí jídlo nebo když si loknete vody z bazénu. Totální syrovej bordel. Deset z deseti. Letošním tématem PAFu je lapsus a Veni Academy předvádí, jakou estetickou sílu může chyba skrývat.
Na hudbu navazuje promítání, kraťas Jubilee 2033 od Zacha Blase nás bere do blízké budoucnosti. Hlavní postava si v roce 1955 dá kapku LSD a pouští se na výlet do roku 2033. Zanikl internet a není to hezké. Snímek se na první dojem tváří legračně a bizarně, ale tematizuje naše nezdravé spojení se sítí i objektivizování žen. Film Ariadne se nevydává do budoucnosti, ale do virtuálního světa, a Jacky Connolly kombinuje hrané segmenty a pasáže ze hry The Sims. Epilepticky probleskující zlověstný obličej, dekorace à la červený pokoj, lynchovina. Příhody postav jsou nám předkládány útržkovitě, složit si je musí každý sám. Film umí být komický i znepokojující. Zdá se, že realita ničí ideální virtuální svět.
PAF Olomouc
6. 12. 2018 Olomouc
Maria Pyatkina, David Čajčík, Michal Pařízek 29.10.2024
Pokud někde objevovat, tak právě tady. Vybíráme z napěchovaného programu devět jmen.
Michal Pařízek 04.10.2024
Dneska v osm večer na Radiu 1 spolu s Angeles Toledano, Melike Şahin, Autumnist, Juliánem Mayorgou nebo Cindy Lee. If You Hear Me Crying… leave me alone.
Michal Pařízek 20.09.2024
Šest dní u moře uplynulo tak rychle, že jsem se ani neotočil, a určitě nejen proto, že tam bylo 15 stupňů. Ale ve stínu toho, co se dělo/děje tady, už…
Michal Pařízek 06.09.2024
Okruží severu sedí kolem mozku pevně a (možná) napořád, podobně jako prsten, který mám na prstě snad po třiceti letech. Přišel ke mně před Rouge, komu tak asi patří? Forget…
redakce 29.08.2024
Mario „Dust“ La Porta si zařídil svůj bar, aby se měl kde zašít, taky si tam hrává. A se svojí kapelou jezdí po světě. Přijedou i do Kaštanu.
Michal Pařízek 23.08.2024
Štvanice minulý pátek hořela. První pražský Underground Overtake se povedl náramně, atmosféra euforická a velká stage, která u Bike Jesus vyrostla, byla zatraceně funkční i slušivá.
Veronika Mrázková 13.08.2024
Současně je právě marnost a nevědomost, kde začít a kde skončit, vzrušující. Tlumí racio a vynucuje si takové oddání dílu, které se obejde bez faktického výkladu či pointy.
redakce 13.08.2024
Letošní Brutal Assault je za námi a vypadá to na jeden z nejvýživnějších ročníků vůbec. A to nejen podle našich vyndaných reportérů.
Michal Pařízek 09.08.2024
Rozhovor s Nubyou Garcia jsem dělal před pár lety, bylo to uprostřed covidu a bylo to tím poznamenané, ale už tehdy to bylo milé...
Michal Pařízek 26.07.2024
Všechno dobré, něco výjimečné, vytržení s sebou přinesla Aunty Rayzor a vyloženě roztomilí Irreversible Entanglements. Zejména Camae Ayewa, která se chtěla boxovat.