Lucie Tlustošová | Články / Sloupky/Blogy | 10.12.2018
Programy finišují. V antikvariátu se odehrává poslední Anipromítačka, blok krátkých animovaných filmů. Nancy Kangas představuje projekt Preschool Poets – malé děti napsaly básničky, aby je pak animátoři přenesli do vizuální podoby. Osm filmů zobrazuje rozpor mezi nevinným dětským světem a tím dospělým, naplněným starostmi. Poslední den patří i přednáškám. Kritička a kurátorka Eugenie Brinkema aplikuje koncept kolektivního nevědomí Carla Gustava Junga na 21. století a tvrdí, že kolektivním nevědomím se stal internet. Zní to logicky i zlověstně, když si uvědomíme, že na rozdíl od Jungova nevědomí můžeme internet prozkoumávat celé hodiny. Jako kdyby nám někdo nabídl videorekordér na sny.
Probíhá i vyhlášení Jiných vizí, soutěže deseti videí, z nichž čtyřčlenná odborná porota vybírá to nejlepší. Hlavní cenu si odnáší Valentýna Janů a Kryštof Hlůže se svým Is Your Blue the Same As Mine?. Film v mnohém připomíná knihu Lapači prachu od Lucie Faulerové – žena ironicky a s chladným odstupem komentuje lásku a vztahy, přičemž její cynismus je jen obranným mechanismem před vlastní samotou. Zatímco postava Faulerové je člověk zápasící s psychickou poruchou, hrdinka filmu je dost možná androidem potýkajícím se s chybou operačního systému.
Jesse Kanda. Vizuální umělec a hudebník v sobotu představil nový film Father and Son, v neděli pak zahrál. V Kapli Božího Těla visí Kandovy vizuály, znetvořená a roztékající se těla. Stolek, za nímž stojí Kanda, je obklopen květinami. Výzdoba kontrastní jako sama hudba. Kanda ve smyčkách buduje jednotlivé skladby i atmosféru v kapli, melancholické plochy navozují až meditativní stav, ten pak rozbíjejí kakofonické zvuky. Ambientní melodie střídají taneční rytmy. Jesse Kanda si s námi hraje.
Sedmnáctý ročník Přehlídky animovaného filmu s tématem lapsus ve svých rozmanitých podobách a konstelacích končí. Filmy, koncerty, performance a přednášky ukazovaly, že chyba nemusí být nutně nežádoucí a že může být strůjkyní krásna. Dramaturgům se opět povedlo přitáhnout zkušené teoretiky umění, zvučná jména světové animace, ale i prozkoumat bizarní audiovizuální zákoutí. PAF se řadí k tomu nejlepšímu, co se (nejen) v Olomouci děje, a i když mu sluší punc domácího festivalu s přiměřenou návštěvností, zasloužil by si větší pozornost.
Co bylo nejvíc? Jesse Kanda, studenti Veni Academy s kontroverzními partiturami, eko-sociálně apelující performance Hydrangea II, filmový snář Dream Journal Jona Rafmana a afroamerický aktivismus zapuštěný v těkavých i důrazných beatech 700 Bliss. Zklamání? Žádné.
PAF 2018
9. 12. 2018 Olomouc
redakce 22.12.2024
Dá se u nich rekapitulovat celý rok, stejně jako celý život, můžete být trudní a veselí a nejlíp všechno najednou.
Michal Pařízek 13.12.2024
Nikol Bóková vydává svoje Feathers zítra, dneska večer na Radiu 1 si dáme jednu ve světové premiéře. Feathers, peříčka.
Minka Dočkalová 12.12.2024
Hra o čtyřech hercích není pro divadelní uskupení Bazmek entertainment nic neobvyklého, prvek interaktivity mě děsil jen zpola, i když LARPy spíš nemusím.
Maria Pyatkina, David Čajčík, Michal Pařízek 29.10.2024
Pokud někde objevovat, tak právě tady. Vybíráme z napěchovaného programu devět jmen.
Michal Pařízek 04.10.2024
Dneska v osm večer na Radiu 1 spolu s Angeles Toledano, Melike Şahin, Autumnist, Juliánem Mayorgou nebo Cindy Lee. If You Hear Me Crying… leave me alone.
Michal Pařízek 20.09.2024
Šest dní u moře uplynulo tak rychle, že jsem se ani neotočil, a určitě nejen proto, že tam bylo 15 stupňů. Ale ve stínu toho, co se dělo/děje tady, už…
Michal Pařízek 06.09.2024
Okruží severu sedí kolem mozku pevně a (možná) napořád, podobně jako prsten, který mám na prstě snad po třiceti letech. Přišel ke mně před Rouge, komu tak asi patří? Forget…
redakce 29.08.2024
Mario „Dust“ La Porta si zařídil svůj bar, aby se měl kde zašít, taky si tam hrává. A se svojí kapelou jezdí po světě. Přijedou i do Kaštanu.
Michal Pařízek 23.08.2024
Štvanice minulý pátek hořela. První pražský Underground Overtake se povedl náramně, atmosféra euforická a velká stage, která u Bike Jesus vyrostla, byla zatraceně funkční i slušivá.
Veronika Mrázková 13.08.2024
Současně je právě marnost a nevědomost, kde začít a kde skončit, vzrušující. Tlumí racio a vynucuje si takové oddání dílu, které se obejde bez faktického výkladu či pointy.