Lucie Tlustošová | Články / Sloupky/Blogy | 10.12.2018
Programy finišují. V antikvariátu se odehrává poslední Anipromítačka, blok krátkých animovaných filmů. Nancy Kangas představuje projekt Preschool Poets – malé děti napsaly básničky, aby je pak animátoři přenesli do vizuální podoby. Osm filmů zobrazuje rozpor mezi nevinným dětským světem a tím dospělým, naplněným starostmi. Poslední den patří i přednáškám. Kritička a kurátorka Eugenie Brinkema aplikuje koncept kolektivního nevědomí Carla Gustava Junga na 21. století a tvrdí, že kolektivním nevědomím se stal internet. Zní to logicky i zlověstně, když si uvědomíme, že na rozdíl od Jungova nevědomí můžeme internet prozkoumávat celé hodiny. Jako kdyby nám někdo nabídl videorekordér na sny.
Probíhá i vyhlášení Jiných vizí, soutěže deseti videí, z nichž čtyřčlenná odborná porota vybírá to nejlepší. Hlavní cenu si odnáší Valentýna Janů a Kryštof Hlůže se svým Is Your Blue the Same As Mine?. Film v mnohém připomíná knihu Lapači prachu od Lucie Faulerové – žena ironicky a s chladným odstupem komentuje lásku a vztahy, přičemž její cynismus je jen obranným mechanismem před vlastní samotou. Zatímco postava Faulerové je člověk zápasící s psychickou poruchou, hrdinka filmu je dost možná androidem potýkajícím se s chybou operačního systému.
Jesse Kanda. Vizuální umělec a hudebník v sobotu představil nový film Father and Son, v neděli pak zahrál. V Kapli Božího Těla visí Kandovy vizuály, znetvořená a roztékající se těla. Stolek, za nímž stojí Kanda, je obklopen květinami. Výzdoba kontrastní jako sama hudba. Kanda ve smyčkách buduje jednotlivé skladby i atmosféru v kapli, melancholické plochy navozují až meditativní stav, ten pak rozbíjejí kakofonické zvuky. Ambientní melodie střídají taneční rytmy. Jesse Kanda si s námi hraje.
Sedmnáctý ročník Přehlídky animovaného filmu s tématem lapsus ve svých rozmanitých podobách a konstelacích končí. Filmy, koncerty, performance a přednášky ukazovaly, že chyba nemusí být nutně nežádoucí a že může být strůjkyní krásna. Dramaturgům se opět povedlo přitáhnout zkušené teoretiky umění, zvučná jména světové animace, ale i prozkoumat bizarní audiovizuální zákoutí. PAF se řadí k tomu nejlepšímu, co se (nejen) v Olomouci děje, a i když mu sluší punc domácího festivalu s přiměřenou návštěvností, zasloužil by si větší pozornost.
Co bylo nejvíc? Jesse Kanda, studenti Veni Academy s kontroverzními partiturami, eko-sociálně apelující performance Hydrangea II, filmový snář Dream Journal Jona Rafmana a afroamerický aktivismus zapuštěný v těkavých i důrazných beatech 700 Bliss. Zklamání? Žádné.
PAF 2018
9. 12. 2018 Olomouc
Michal Pařízek 10.01.2025
Tehdy jsme Jamese a spol. přemluvili, aby před setem s Lydií Lunch (v Praze se staví ve středu, mimochodem) dali ještě Gallon Drunk set...
redakce 10.01.2025
Ona zpívá: Ty píšeš básně, ale já pořádám večírky. Oni zase: My píšeme básně stejně dobře, jako děláme večírky.
redakce 09.01.2025
Romance pro nevšední den, duchovní písně ke konci světa, hledání hranic lidskosti. Ovšem o radost se podělíme.
redakce 08.01.2025
Někdo svět ztrácí, někdo nachází, všichni jsou plní radosti, nebo spíš věčného smutku. A všechny máme rádi, protože se v tom plácáme s nima.
redakce 07.01.2025
"Your natural state is threatening," říká ten, jehož hřeben umí 360°, ohledávání přirozeného stavu věcí se pak věnují i ornitoložky z Jižních Čech.
redakce 06.01.2025
"Anděli, řekni mi, že je to v pořádku," zpívá v písničce Angel nuevo a my bychom taky rádi řekli, že je to v pořádku, ale co my víme!
Michal Pařízek 27.12.2024
Vlastně jsem si myslel, že to tak dlouho není, dodnes si pamatuju, jak jsme se domlouvali se Zdeňkem Lichnovským. Bylo to u nás v kanclu, dělali jsme rozhovor u příležitosti…
redakce 22.12.2024
Dá se u nich rekapitulovat celý rok, stejně jako celý život, můžete být trudní a veselí a nejlíp všechno najednou.
Michal Pařízek 13.12.2024
Nikol Bóková vydává svoje Feathers zítra, dneska večer na Radiu 1 si dáme jednu ve světové premiéře. Feathers, peříčka.
Minka Dočkalová 12.12.2024
Hra o čtyřech hercích není pro divadelní uskupení Bazmek entertainment nic neobvyklého, prvek interaktivity mě děsil jen zpola, i když LARPy spíš nemusím.