Lucie Tlustošová | Články / Sloupky/Blogy | 09.12.2018
Jesse Kanda – vizuální umělec, hudebník, hlavní lákadlo letošního PAFu. Dnes představí svůj nový film, zítra koncert. Stay tuned. Před sálem se hromadí desítky lidí, všichni chtějí vidět Kandu. To možná mohlo napadnout i organizátory a s větší prozíravostí nás nahnat do prostornějšího sálu, ale nakonec i ti poslední najdou skromné místo na schodech. Na plátně běží ukázka z Kandovi tvorby. Rozeznávám nechutnou sondu do úst Björk v hudebním videoklipu Mouth Mantra, scény roztékajících se figurek a textur (Arca) a deformovaný obličej zpěvačky FKA Twings, vyobrazenou jako panenku Bratz.
Kanda se po krátké prezentaci ujímá slova a vysvětluje tvůrčí proces. Kreslí všeobecné grafy a vlastně nesděluje nic moc konkrétního. Zřejmě by chtěl říct něco víc, jen si moc dobře uvědomuje, že to, co dělá, vychází z míst těžce uchopitelných slovem. S postupující kvantitou prací prý možná dokáže odhalit základy procesu sám pro sebe. Sympatické, jak si uvědomuje, že dělá něco fantastického, ale zároveň se nebojí skromně přiznat, že vlastní ani neví jak. Raději promlouvá tvorbou, a tak pouští nový film Father Son. Očekávám deformované humanoidy v psycho-surreálném bizáru, místo toho sleduju až meditativní snímek o Kandovi a jeho otci. Ten pečlivě chystá jídlo a syn ho se zvednutým palcem a blaženým úsměvem sní. Nic víc, nic míň.
Dream Journal je snímek kanadského umělce Jona Rafmana. Ten bývá často spojován s hudebníkem Danielem Lopatinem (Oneohtrix Point Never), jemuž dělá hudební videoklipy, a právě Lopatin složil soundtrack i pro tento filmový snář. Rafman si každé ráno zapisoval sny, aby z nich poté udělal animovaný ponor do svého nevědomí. Hlavní postavou je holka, taková Alenka z říše snů. Putuje prostorem, časem, dimenzemi. Stejně tak jako si sen nedělá nárok na prvoplánový význam, ani u Dream Journalu není jasné, co vlastně znamená. Film začíná a končí přáním bezesné noci. A pokud se Rafmanovi zdají sny plné brutalit, nechutností a zvláštních erotických představ, není se co divit. Vidět to na plátně je sice zábava, ale ve vlastní hlavě už to tak být nemusí.
Čas do večerního programu si krátím krátkým filmem z roku 2010, z festivalového hlediska tedy starší kousek. Seznamte se s Robertem, vraždící pneumatikou a hlavním hrdinou snímku Rubber od Quentina Dupieuxe. Netypickým zabijákem a neustálým rozmělňováním hranice mezi filmem a realitou narušuje autor půdorys hororu, ale i filmu jako takového.
Z divadelního sálu zmizely židličky. Tancovačka? Audiovizuální projekt McLaren Surface s hypnotickou VJ projekcí – tříštící se tvrdé futuristické beaty dokreslují barevné linie roztékající se mimo čas a prostor, glitchující fraktály se rozpadají a spojují navzdory jakékoliv logice. Producent David Střelecký a výtvarník Šimon Levitner baví souhrou.
700 Bliss nezačnou, dokud si nestoupneme. Varování, prý to bude dost hlasité. Několik lidí si poslušně cpe špunty do uší. Elektronická producentka DJ Haram pouští do prostoru kontrastní směs burácejících výbuchů, experimentálního techna a bouncových rytmů s arabským vibem. Moor Mother na pomezí rapu a mluveného slova šíří afroamerický aktivismus. Několikrát vykročí mezi lidi, tak daleko, jak ji šňůra od mikrofonu stačí. Apel z bezprostřední blízkosti, nepohodlnost graduje. V uších hučí. Další bordel. A dalších deset z deseti.
PAF 2018
Olomouc 8. 12. 2018
foto © Gabriela Knýblová
Maria Pyatkina, David Čajčík, Michal Pařízek 29.10.2024
Pokud někde objevovat, tak právě tady. Vybíráme z napěchovaného programu devět jmen.
Michal Pařízek 04.10.2024
Dneska v osm večer na Radiu 1 spolu s Angeles Toledano, Melike Şahin, Autumnist, Juliánem Mayorgou nebo Cindy Lee. If You Hear Me Crying… leave me alone.
Michal Pařízek 20.09.2024
Šest dní u moře uplynulo tak rychle, že jsem se ani neotočil, a určitě nejen proto, že tam bylo 15 stupňů. Ale ve stínu toho, co se dělo/děje tady, už…
Michal Pařízek 06.09.2024
Okruží severu sedí kolem mozku pevně a (možná) napořád, podobně jako prsten, který mám na prstě snad po třiceti letech. Přišel ke mně před Rouge, komu tak asi patří? Forget…
redakce 29.08.2024
Mario „Dust“ La Porta si zařídil svůj bar, aby se měl kde zašít, taky si tam hrává. A se svojí kapelou jezdí po světě. Přijedou i do Kaštanu.
Michal Pařízek 23.08.2024
Štvanice minulý pátek hořela. První pražský Underground Overtake se povedl náramně, atmosféra euforická a velká stage, která u Bike Jesus vyrostla, byla zatraceně funkční i slušivá.
Veronika Mrázková 13.08.2024
Současně je právě marnost a nevědomost, kde začít a kde skončit, vzrušující. Tlumí racio a vynucuje si takové oddání dílu, které se obejde bez faktického výkladu či pointy.
redakce 13.08.2024
Letošní Brutal Assault je za námi a vypadá to na jeden z nejvýživnějších ročníků vůbec. A to nejen podle našich vyndaných reportérů.
Michal Pařízek 09.08.2024
Rozhovor s Nubyou Garcia jsem dělal před pár lety, bylo to uprostřed covidu a bylo to tím poznamenané, ale už tehdy to bylo milé...
Michal Pařízek 26.07.2024
Všechno dobré, něco výjimečné, vytržení s sebou přinesla Aunty Rayzor a vyloženě roztomilí Irreversible Entanglements. Zejména Camae Ayewa, která se chtěla boxovat.