Anna Mašátová | Články / Reporty | 12.07.2013
Už po jednadvacáté se jihomoravské město Boskovice mění v příjemný festivalový areál. Počet obyvatel se opět o pár tisícovek zvýšil, téměř na každém kroku narazíte na koncert, divadlo, promítání, čtení, výtvarnou dílnu a množství dalších větších či menších příležitostí, jak se smysluplně zabavit.
Festival pro boskovickou židovskou čtvrť přitahuje pozornost k tragické minulosti místa. Ze čtyř set sedmnácti boskovických Židů přežilo válku jen čtrnáct, ghetto postupně chátralo. S opravou se začalo až roku 1993 a záměr nadšenců se vydařil. Místní uličky mají nepopiratelné kouzlo, vše je navíc na první pohled pečlivě udržováno.
I když byl program pro návštěvníky akce připraven už od čtvrtečního rána, oficiální zahájení proběhlo v pět odpoledne v zámeckém skleníku. O slovo se podělil ředitel festivalu a pořádajícího sdružení Unijazz Čestmír Huňát s ředitelem slovenského kulturního institutu Ladislavem Snopkem a místostarosty Boskovic Jarmilou Vítkovou a Dominikem Božkem. Slova díků, vzpomínky na židovské obyvatele i Snopkův slib, že začne svůj čas dělit mezi trenčínskou Pohodu a zdejší festival, vystřídal sedmičlenný soubor hradišťského folkloru RabiGabi a.G. Jeho členové prošli známými i méně známými hradišťskými muzikami, včetně nejslavnějšího Hradišťanu. Přesto nezůstali jen u tradičních moravských písní, lidovou hudbu začali propojovat s klezmerem. Zakládajícími členy jsou klarinetista Evžen Uher, povoláním učitel – tedy rabi –, Gabi je zase přezdívka cimbálisty a akordeonisty Milana Gablase. A protože jsou z Hradiště, aus Gradischt se nabízí samo.
Prim hrály strunné nástroje – dvoje housle, viola, cello, kontrabas a cimbál – doprovázené akordeonem a především klarinetem, bez kterého by snad židovská hudba ani neměla smysl. Vystoupení zakončil přídavek v podobě sto let staré odrhovačky Hava Nagila. Pauza se dala využít k nákupu obsáhlého denního programu. Po chvíli kroužkování toho, co byste rádi během následujících dní stihli, zjistíte, že je jednodušší vyškrtávat nechtěné a pak překousnout fakt, že všechno nezvládnete, ani kdybyste se rozkrájeli. Synagoga maior ze sedmnáctého století bývá v době konání festivalu svědkem výjimečných, ale komornějších projektů, jako byl slovenský violoncellista Jozef Lupták. Ten se svým nástrojem naplnil zdejší prostor volnou improvizací i Bachovými opusy.
Ono se říká „to nejlepší na konec“, ve čtvrtek večer to však neplatilo. To nejlepší totiž přišlo hned na začátku večerního programu ve skleníku. Stalo se již tradicí věnovat jeden večer ochutnávce šumperského festivalu Blues Alive a asi nemůže být lepší důkaz o tom, že blues is not dead, než vidět Przytula & Kruk. Co čekat od pitvořícího se tria v žabkách, vytahaných tříčtvrťácích a červených lacláčích? Možná tak výstup hodný školního majálesu. Ale jen do doby, než Bartek otevřel pusu, Tomasz hrábl do strun a Maciej zdvihl paličky. Z chlapců se posadíte na zadek a velmi rychle pochopíte, proč vyhrávají jednu bluesovou cenu za druhou. Dokonalá souhra a hlas, který vás přenese do mississippské delty, podávané s notnou dávkou vtipu a lehkosti. Valná část setlistu pocházela z jejich vlastní tvorby doplněné Woolfovým Evil či starou písní ze Severní Karolíny, Tom Dooley. Malátnost publika v pohodlí židliček se trojce příliš nelíbila, výzva, aby se ti ze zadních řad přemístili dopředu, také využita nebyla, inu když nejde hora k Mohamedovi, musí Przytula & Kruk jít k ní. Chvíli se hrálo ze samého okraje pódia, největší radost ze zvuku kazoo měl černobílý čtyřnohý fanoušek Charlie, štěkající za vydatné Bartekovi podpory. Blues v psí řeči se chlapcům zalíbilo natolik, že vyšvihli diskohit Who Let the Dogs Out. Můžete si stokrát říkat, že musíte šetřit, ale nekoupit si debutové album by byl věčný hřích.
Po geniální polské náloži téměř nebyla nálada na další živý koncert, kroky mnoha návštěvníků zamířily do kina Panorama. Sugar Man nezklame ani po několikátém shlédnutí, hej, pane Rodriguezi, nechcete se někdy stavit v Čechách? Z plyšových sedaček zpět do bluesového sálu, kde už to slušně rozjížděli rakouští The Roosevelt Houserockers, kteří tvrdili, že jsou tak trochu out of tune a hlavní je pro ně radost a české pivo. To měli šanci ochutnat hned několikrát, v Šumperku vystoupili dvakrát a rozhodně ne naposledy. Spolu s britským hudebníkem Paulem Lambem se na Blues Alive vrátí 16. listopadu. Prazdroj by měl radost, obliba tekutého chleba byla více než viditelná a navíc se dá pivní lahví hrát skvěle na kytaru. Možná brzy zařadí na repertoár vedle písně Whiskey Drinking Man taky něco o chmelu. Energická show všechny strhla a pokud netančili v uličkách, vrtěli se na židlích.
Noc pomalu ukončovali čeští The Kingsize Boogiemen, na boogie trochu statická, ale dohromady pěkně znějící čtveřice. Jak řekl někdo v davu, na čtvrtek slušný, já říkám – více než slušný! Šalom alejchem, čekají nás ještě tři dny skvělého programu.
Festival pro židovskou čtvrť Boskovice
11. 7. 2013, Boskovice
foto © Tomáš Moudrý
Tomáš Jančík 15.12.2024
„Jako pes, pes,“ ozývá se šeptem z publika. Švejdík přichází přes červeně nasvětlené pódium a hlasům jejich slova oplácí.
Viktor Hanačík 11.12.2024
Monumentální klenby připomínají sakrální chrámy. Čtyři reproduktory v rozích a čtyři výkonné lasery na vysokých stativech...
Viktor Palák 08.12.2024
Střih, více než deset let poté vyprodávají oba hudebníci Archu a koncert znovu začíná Bargeldovým žlučovitým máváním směrem ke zvukaři, který nejprve nemá svůj den.
Richard Michalik 03.12.2024
Hudba dokáže otvárať nové perspektívy, ktoré neustále potrebujeme ohýbať, a NEXT si je toho veľmi dobre vedomý. Report.
Michal Pařízek 30.11.2024
Sevilla. Město plné barev, chutí a života, vonící po všudypřítomných pomerančích. Tamní showcase festival se svému městu podobá...
Viktor Hanačík 28.11.2024
Bylo to na hraně mozkové kapacity, hrozilo smyslové přetížení a nevolnost. Být snímek kratší, získal by si zřejmě pozitivnější přijetí, bez nežádoucích somatických následků.
Jan Starý 20.11.2024
Mnohokrát oceněné těleso, ze kterého vyšla také hvězdná skladatelka Caroline Shaw, se představilo u nás vůbec poprvé a očekávání potvrdila i vyprodaná kapacita.
Jiří V. Matýsek 19.11.2024
„Blues je umírající žánr,“ řekl mi v rozhovoru před osmadvacátým ročníkem festivalu Blues Alive jeho booker a majitel Štěpán Suchochleb... Jak se to vezme.
Ema Klubisová 19.11.2024
I Want to Be a Machine nie je o performance a ukážke jej novej hudby. Pozýva nás bližšie, k svojim mentálnym pochodom, chybám počas písania a myšlienkovým odbočkám.
Viktor Palák 18.11.2024
Tibet coby bosý Peter Pan morfující v maniakálního kata nás v Praze prováděl odvrácenou stranou anglického venkova i dojímal vzpomínkou na zemřelé.