loomerar | Články | 01.11.2013
# unsound, intelektuální aura, avatgarda
Moje účast na Unsoundu v předposlední den programu spadá téměř do té kategorie náhodného posluchačství. Lákala mě i jiná jména, ale z logistických důvodů mi vyšla pouze sobota 19. a večer v rámci série „Temporary autonomous znoe“ – sic, zóna se vlastně jmenovala THE TEMPOARRY AUTONMOOUS ZONE 2: MUTATE UPON TRANSMISSION. To je možná ta „avantgarda“ – ohlášené téma festivalu jako obecná představa „interference“. Nahodit linku designovým a textovým pozadím a vyznění nechat všanc zúčastněným hlasným rúrám aktuálnosti. Tyhle party, které Unsound dělá v Hotelu Forum, než bude shozen, totiž nejsou žádné kamarádské a tím uzavřené „kurátorství“ ve stylu ATP, atp. Žel nejsem zrovna festivalový úderník typu Jardypetříka, takže jsem třeba fidelku Peta Swansona viděl jen večer v temporálně autonomní gastrozoně, nikoliv na jeho gigu kdesi ve městě pro pár zainteresovaných. Větší stage tego Forumu s terasovou vyhlídkou na Wavel byla hodně wavy, neúnosná hlasitost beatů dala skvěle vyniknout fyzické podstatě žánrových rozdílů, z dywanů stoupal prach a lustry se hýbaly. I když třeba stejné BPM, rozevláté dubtechno Porter Ricks nebo tvrdšího Pearson Sound bylo znatelně jiné než nevyřčená coolness „zasněného“ Andyho Stotta s archiváři Demdike Stare. Echt britský, jakoby zároveň dřevěný i dřevní kopák s dost vysokým tónem byl nabouráván beaty lámanými v čase, tom přítomném i historickém.
Bryskní anachronická reinterpretace pojetí ravu jako nekonečného „tady a teď“, obzvlášť tam a tehdy: v zašlém brutalistním hotelu určenému k zániku a vedle menší stage, kde se podle organizátorů mělo obrábět post-internetové paradigma s jeho hlavními exponenty, což znělo adekvátně i po programové záměně Venus X za trianglového Evian Christ. Ten, ač třeba video z Pitchfork Music Festivalu 2013 ukazuje ničivou ruční práci s jeho původní tvorbou, předvedl „jenom“ DJ set plný real trap shitu. Mytický a ultravlivný Arca nakonec DJoval taky, i když by se to zčásti dalo nazvat „autorským setem“. Překvapivě somrácký Gobby se z post-internetového Prokrustova lože pokusil povstat se synth bicími, ovšem výsledek zněl jak český Drama Jacqua blahé paměti. Interference coby vládnoucí komunismus forem pak tak nějak zahlušil vyznění i posledního hrajícího Visionist, který jako by kvůli nastavené nigga ain’t worry ‚bout nothin‘ nálady upustil od očekávaného grimeu 2.0. Pocit „interference“ se tím ale dostavil o to silněji. Řádným klínem do pohyblivé zóny hudebních protějšků netartistů byl totiž zasloužilec RP Boo a jeho footwork, kdysi chicagská turistická kuriozita, dneska na internetu platforma vrstevnatá jako fasáda Hotelu Forum. Jo a nesmělo se tam fotit, jenom rychlokreslit.
Jakub Veselý 21.11.2024
Inšpiráciami sa Templeman netají, na R&B a soulových prvkoch sa podpísala hudba Stevieho Wondera a Princea, indie rock s jemnou psychedéliou pripomínajú Tame Impala alebo MGMT.
Jan Starý 20.11.2024
Mnohokrát oceněné těleso, ze kterého vyšla také hvězdná skladatelka Caroline Shaw, se představilo u nás vůbec poprvé a očekávání potvrdila i vyprodaná kapacita.
Jiří V. Matýsek 19.11.2024
„Blues je umírající žánr,“ řekl mi v rozhovoru před osmadvacátým ročníkem festivalu Blues Alive jeho booker a majitel Štěpán Suchochleb... Jak se to vezme.
Ema Klubisová 19.11.2024
I Want to Be a Machine nie je o performance a ukážke jej novej hudby. Pozýva nás bližšie, k svojim mentálnym pochodom, chybám počas písania a myšlienkovým odbočkám.
Viktor Palák 18.11.2024
Tibet coby bosý Peter Pan morfující v maniakálního kata nás v Praze prováděl odvrácenou stranou anglického venkova i dojímal vzpomínkou na zemřelé.
redakce 17.11.2024
Altpopová zpěvačka Sarah Kinsley vystoupí poprvé u nás, na zážitek vás naladí playlist jejích oblíbených skladeb.
Filip Peloušek 17.11.2024
Je to sotva pár dnů, co jsem dočetl Piko Apoleny Rychlíkové a Pavla Šplíchala, to mi ještě nedocházelo, jak potřebný kontext mi dodává ke křtu jedné z nejzásadnějších desek letošního…
Michal Pařízek 15.11.2024
Rád jezdím na školní debaty. Zvláštní je, že téměř pokaždé mě vyučující varují, že moc otázek nepřijde, ale většinou to bývá naopak.
redakce 14.11.2024
Novou desku, která výrazně vyčnívá nad ostatní letošní releasy, přivezou už 19. listopadu do Bike_Jesus, kde vystoupí spolu s Pain of Truth.
redakce 13.11.2024
Filmové tipy od programové ředitelky kameramanského festivalu.