loomerar | Články | 01.11.2013
# unsound, intelektuální aura, avatgarda
Moje účast na Unsoundu v předposlední den programu spadá téměř do té kategorie náhodného posluchačství. Lákala mě i jiná jména, ale z logistických důvodů mi vyšla pouze sobota 19. a večer v rámci série „Temporary autonomous znoe“ – sic, zóna se vlastně jmenovala THE TEMPOARRY AUTONMOOUS ZONE 2: MUTATE UPON TRANSMISSION. To je možná ta „avantgarda“ – ohlášené téma festivalu jako obecná představa „interference“. Nahodit linku designovým a textovým pozadím a vyznění nechat všanc zúčastněným hlasným rúrám aktuálnosti. Tyhle party, které Unsound dělá v Hotelu Forum, než bude shozen, totiž nejsou žádné kamarádské a tím uzavřené „kurátorství“ ve stylu ATP, atp. Žel nejsem zrovna festivalový úderník typu Jardypetříka, takže jsem třeba fidelku Peta Swansona viděl jen večer v temporálně autonomní gastrozoně, nikoliv na jeho gigu kdesi ve městě pro pár zainteresovaných. Větší stage tego Forumu s terasovou vyhlídkou na Wavel byla hodně wavy, neúnosná hlasitost beatů dala skvěle vyniknout fyzické podstatě žánrových rozdílů, z dywanů stoupal prach a lustry se hýbaly. I když třeba stejné BPM, rozevláté dubtechno Porter Ricks nebo tvrdšího Pearson Sound bylo znatelně jiné než nevyřčená coolness „zasněného“ Andyho Stotta s archiváři Demdike Stare. Echt britský, jakoby zároveň dřevěný i dřevní kopák s dost vysokým tónem byl nabouráván beaty lámanými v čase, tom přítomném i historickém.
Bryskní anachronická reinterpretace pojetí ravu jako nekonečného „tady a teď“, obzvlášť tam a tehdy: v zašlém brutalistním hotelu určenému k zániku a vedle menší stage, kde se podle organizátorů mělo obrábět post-internetové paradigma s jeho hlavními exponenty, což znělo adekvátně i po programové záměně Venus X za trianglového Evian Christ. Ten, ač třeba video z Pitchfork Music Festivalu 2013 ukazuje ničivou ruční práci s jeho původní tvorbou, předvedl „jenom“ DJ set plný real trap shitu. Mytický a ultravlivný Arca nakonec DJoval taky, i když by se to zčásti dalo nazvat „autorským setem“. Překvapivě somrácký Gobby se z post-internetového Prokrustova lože pokusil povstat se synth bicími, ovšem výsledek zněl jak český Drama Jacqua blahé paměti. Interference coby vládnoucí komunismus forem pak tak nějak zahlušil vyznění i posledního hrajícího Visionist, který jako by kvůli nastavené nigga ain’t worry ‚bout nothin‘ nálady upustil od očekávaného grimeu 2.0. Pocit „interference“ se tím ale dostavil o to silněji. Řádným klínem do pohyblivé zóny hudebních protějšků netartistů byl totiž zasloužilec RP Boo a jeho footwork, kdysi chicagská turistická kuriozita, dneska na internetu platforma vrstevnatá jako fasáda Hotelu Forum. Jo a nesmělo se tam fotit, jenom rychlokreslit.
Richard Michalik, Veronika Vagačová 30.01.2025
Po silnom debute, za ktorý si Vojtik vyslúžil ocenenie RadioHead Awards, šlo očakávať čokoľvek. Jeho odvaha a talent ukazovali hneď viacerými možnými smermi.
Jakub Šíma 30.01.2025
Atlanta má nejen lví podíl na globální dominanci rapu, ale především je podepsaná pod evolucí, která natrvalo změnila zvuk žánru a přinesla do něj řadu nových výrazových prostředků.
Klára Řepková 30.01.2025
„Do Přístavu 18600 přibíhám trochu otrávená z letního dusna. Trvá ale jenom chvíli, než na mě dvojice přenese svoji vyrovnanost a klid.“
Dagmar Lauková Petrášová 29.01.2025
Debutový album Kamibe, ktorým sa Erika posúva do nových vôd oproti predchádzajúcej tvorbe, pripravovali spoločne dva roky a výsledkom je hravý prienik populárnej hudby s experimentálnou.
Filip Peloušek 29.01.2025
Na dohled karlínským korporátním komplexům jsme rozebírali, jestli se na některých místech v Praze dá stále zakusit skutečná svoboda, nebo zda nám už zbývá jen útěk do divočiny.
Kristina Kratochvilová 29.01.2025
Seskupení cestovatelů z celého světa uprostřed jihoafrické pouště vlnících se v rytmech elektronické hudby může působit jako elitářský, nemravný, drogový večírek.
Štěpán Šanda 28.01.2025
Procházka výstavou v podobě něčeho blízkého počítačové hře může dobře připomínat pandemickou osamělost. Kid A Mnesia Exhibition.
Jaroslav Myšák 28.01.2025
Nálepka R&B byla do roku 2000 v domácím prostředí známá pouze zasvěceným, téměř nikdo si ho navíc nespojil s úslovím rhythm and blues používaným v šedesátých letech a jeho výskyt…
Michal Pařízek 28.01.2025
Život Vernona Subutexe je brutálním popisem společnosti rozpolcené v různých směrech, společnosti, jíž cloumají nenávistné nálady směrem k odlišným rasám, cizincům nebo prostě osobám, které nezapadají.
Radim Kopáč 27.01.2025
Punk ladies made in ČSSR určitě musely být. Možná ne tak výrazné jako holky z Dybbuku, možná netvořily celou sestavu, ale každopádně tady měly své místo. Na pódiu i pod…