loomerar | Články | 01.11.2013
# unsound, intelektuální aura, avatgarda
Moje účast na Unsoundu v předposlední den programu spadá téměř do té kategorie náhodného posluchačství. Lákala mě i jiná jména, ale z logistických důvodů mi vyšla pouze sobota 19. a večer v rámci série „Temporary autonomous znoe“ – sic, zóna se vlastně jmenovala THE TEMPOARRY AUTONMOOUS ZONE 2: MUTATE UPON TRANSMISSION. To je možná ta „avantgarda“ – ohlášené téma festivalu jako obecná představa „interference“. Nahodit linku designovým a textovým pozadím a vyznění nechat všanc zúčastněným hlasným rúrám aktuálnosti. Tyhle party, které Unsound dělá v Hotelu Forum, než bude shozen, totiž nejsou žádné kamarádské a tím uzavřené „kurátorství“ ve stylu ATP, atp. Žel nejsem zrovna festivalový úderník typu Jardypetříka, takže jsem třeba fidelku Peta Swansona viděl jen večer v temporálně autonomní gastrozoně, nikoliv na jeho gigu kdesi ve městě pro pár zainteresovaných. Větší stage tego Forumu s terasovou vyhlídkou na Wavel byla hodně wavy, neúnosná hlasitost beatů dala skvěle vyniknout fyzické podstatě žánrových rozdílů, z dywanů stoupal prach a lustry se hýbaly. I když třeba stejné BPM, rozevláté dubtechno Porter Ricks nebo tvrdšího Pearson Sound bylo znatelně jiné než nevyřčená coolness „zasněného“ Andyho Stotta s archiváři Demdike Stare. Echt britský, jakoby zároveň dřevěný i dřevní kopák s dost vysokým tónem byl nabouráván beaty lámanými v čase, tom přítomném i historickém.
Bryskní anachronická reinterpretace pojetí ravu jako nekonečného „tady a teď“, obzvlášť tam a tehdy: v zašlém brutalistním hotelu určenému k zániku a vedle menší stage, kde se podle organizátorů mělo obrábět post-internetové paradigma s jeho hlavními exponenty, což znělo adekvátně i po programové záměně Venus X za trianglového Evian Christ. Ten, ač třeba video z Pitchfork Music Festivalu 2013 ukazuje ničivou ruční práci s jeho původní tvorbou, předvedl „jenom“ DJ set plný real trap shitu. Mytický a ultravlivný Arca nakonec DJoval taky, i když by se to zčásti dalo nazvat „autorským setem“. Překvapivě somrácký Gobby se z post-internetového Prokrustova lože pokusil povstat se synth bicími, ovšem výsledek zněl jak český Drama Jacqua blahé paměti. Interference coby vládnoucí komunismus forem pak tak nějak zahlušil vyznění i posledního hrajícího Visionist, který jako by kvůli nastavené nigga ain’t worry ‚bout nothin‘ nálady upustil od očekávaného grimeu 2.0. Pocit „interference“ se tím ale dostavil o to silněji. Řádným klínem do pohyblivé zóny hudebních protějšků netartistů byl totiž zasloužilec RP Boo a jeho footwork, kdysi chicagská turistická kuriozita, dneska na internetu platforma vrstevnatá jako fasáda Hotelu Forum. Jo a nesmělo se tam fotit, jenom rychlokreslit.
redakce 25.12.2024
Posledné dva roky kapela strávila prácou na novom materiáli pre ďalší album, pričom v pláne je ešte jeden rok tvorivých príprav.
Kristina Kratochvilová 25.12.2024
Justice sice zestárli o jednadvacet let, v Max-Schmeling-Halle, kam jsme se přijeli podívat na show, kterou dovezou na Colours, to rozhodně vidět nebylo.
redakce 22.12.2024
Dá se u nich rekapitulovat celý rok, stejně jako celý život, můžete být trudní a veselí a nejlíp všechno najednou.
Jiří V. Matýsek 20.12.2024
Do světa písničkářů se noří nová publikace novináře, muzikanta a pečlivého lovce příběhů písní Michala Bystrova Hvězdy v polostínu. Nabízí stovku portrétů písničkářů ze šedesátých let.
redakce 19.12.2024
Bohatá diskografie zahrnuje meditativní neoklasická alba vydaná u prestižních labelů.
Matej Žofčín 18.12.2024
Keď internet objavil na Bandcampe jeho album To See the Next Part of the Dream, ľudia o ňom na stránkach ako Rate Your Music a Reddit nevedeli prestať rozprávať.
Martin Zoul 17.12.2024
Jsou tabu a tabu. Některá se zhroutí při sebedrobnějším otočení dějinného soukolí, jiná působí dojmem monolitu, do kterého byly při vzniku člověka vyryty základní zákony lidství.
redakce 16.12.2024
Jaké hudební tipy nám dal začínající autor a fanoušek popkultury vyžívající se v antihrdinech?
Tomáš Jančík 15.12.2024
„Jako pes, pes,“ ozývá se šeptem z publika. Švejdík přichází přes červeně nasvětlené pódium a hlasům jejich slova oplácí.
Michal Pařízek 13.12.2024
Nikol Bóková vydává svoje Feathers zítra, dneska večer na Radiu 1 si dáme jednu ve světové premiéře. Feathers, peříčka.