Články

IN FACTORY: Mrazivý závěr festivalové sezóny

IN FACTORY: Mrazivý závěr festivalové sezóny

Jakub Šilhavík | Články | 09.10.2013

Zlín a alternativní kultura? Upřímně, nebýt filmového festivalu a aktivit studentů Fakulty multimediálních komunikací, skončilo by slavné město obuvi jako další provinční zapadákov se záplavou diskoték, zatuchlého 80’s metalu a kolovrátkových českých kapel. Festival IN FACTORY, lákající na řadu hudebních jmen, přednášky o literatuře a architektuře, projekce filmů či videomapping, tak logicky působil jako hotové zjevení. Chytře poskládanou dramaturgii navíc doplnilo industriální prostředí čerstvě otevřeného Baťova institutu.

Vystřízlivění se dostavilo okamžitě po příchodu na liduprázdné místo konání – nezvykle nízké říjnové teploty odradily většinu potenciálních návštěvníků a nic na tom nezměnilo ani umístění dvou vytápěných stanů… Vyrazit na outdoorový festival při nočních teplotách kolem bodu mrazu vyžaduje jistou dávku odvahy/bláznovství. Z hlavních hvězd odnesl nejvíc nepřízeň počasí hiphopový veterán Vladimir 518, který festival zahajoval odpoledne na hlavní scéně. Přítomná hrstka fanoušků se zprvu ani neobtěžovala tleskat, jako by na celou akci zabloudila náhodou – čerstvá sólovka Idiot by si jistě zasloužila větší odezvu. Výslednému dojmu nepřidala ani absence sehrané doprovodné kapely a hlavní protagonista upozaděný supportujícím raperem LA4. Záhy poté nastala kýžená příležitost pro ohřátí se na baru a kdo neměl náladu na udržování pitného režimu, zamířil na přednášku o zlínské architektuře v přilehlé budově knihovny.

Kolem šesté hodiny nastoupila na pódium indie kytarovka Sunshine a bez zbytečných keců spustila přiléhavou We Don't Believe in Hype. Proklamovaný návrat ke kořenům ale vyzněl poněkud nedotaženě – nic proti průlomové Moonshower And Razorblades a přehlídce trendů Dreamer, ale dávno předtím Kay a spol. nahráli nepřekonatelnou Velvet Suicide, nemluvě o dalších deskách vydaných na Day After. Nebo se snad kořeny kapely odvíjí od přehledu teenage fanoušků? Proč opomíjet ty nejlepší skladby? Na druhou stranu jejich vystoupení rozhodně nechyběla svůdná mladistvá energie, kdy se plac před hlavním pódiem proměnil v rozžhavený dancefloor.

Přestože citelně přituhlo, dav se rozrostl o několik desítek nových návštěvníků a pohled na areál již nebyl tak žalostný, přesto o spokojenosti pořadatelů nemohla být ani řeč. Na menší klubové scéně se rozehřívali Wild Tides, kteří po svérázné zvukové zkoušce napálili do publika poctivou dávku rock’n’rollu se všemi letitými klišé. Můžete je milovat nebo nenávidět, ale nic to nezmění na tom, že Divoké přílivy nemají naživo konkurenci. Náramná forma zastihla také hiphopové experimentátory WWW – srážka nervně tikající Atomové včely a precizního bubeníka Pavla Fajta vyústila v dokonalou symbiózu, důvěrně známé mrazení v zádech nebylo ještě nikdy tak silné. Zbytek koncertů se vzhledem k neustále klesajícím teplotám odehrál pouze v kryté klubové scéně: Sunflower Caravan překvapili špinavým zvukem a největší ovace sklidili dle předpokladů zahraniční headlineři Dubioza Kolektiv aneb Gogol Bordello pro chudé.

Multižánrová přehlídka IN FACTORY se etablovala jako příjemná tečka za domácí festivalovou sezónou a vítané oživení kulturního života ve Zlíně. Bohužel počasí se přes veškerou snahu pořadatelů výrazně podepsalo na návštěvnosti a nezbývá než doufat, že letošní první ročník nebyl zároveň tím posledním.

Info

IN FACTORY
4. 10. 2013, Baťův institut, Zlín

foto © Alžběta Flaschková

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Nejlepší texty Full Moonu 2024: „Byly jsme holky a byly jsme trochu divné…“ aneb Holky v punku

Radim Kopáč 27.01.2025

Punk ladies made in ČSSR určitě musely být. Možná ne tak výrazné jako holky z Dybbuku, možná netvořily celou sestavu, ale každopádně tady měly své místo. Na pódiu i pod…

Nejlepší texty Full Moonu 2024: Venite a casa! (Hudební scéna v Buenos Aires)

Krištof Budke 27.01.2025

Scéna v Buenos Aires očima zakladatele uměleckého webmagazínu Swine Daily.

10+1 = Nick Smart (Mammal Hands)

redakce 27.01.2025

Britské trio Mammal Hands můžete vidět v rámci JazzFestu v Brně už za pár dní, teď si dáme playlist oblíbených songů klávesisty Nicka Smarta.

Nejlepší texty Full Moonu 2024: Děti, které nesměly dospět (Disneyho dětské hvězdy)

Julia Pátá 27.01.2025

Na Cyrus se během několika let po opuštění vydavatelské stáje Disney Music Group, která si na adolescentních celebritách postavila jeden z hlavních zdrojů příjmu, svalila lavina kritiky.

Vstupní prohlídka: Coal

redakce 26.01.2025

„Coal je místní elektronický OG, dalo by se říct, ale teprve teď po letech se dokopal k tomu dát dohromady něco ucelenějšího," říká šéf labelu Krmelec Recordings Ans.

Šejkr #148: Interview

Michal Pařízek 24.01.2025

Za pár hodin na Radiu 1 spolu s The DSM IV, Moonchild Sanelly, DJ Lag, Saffron Bloom, Berlin Manson nebo Donnou Summer. New age paranoia.

Márcio Laranjeira (Square): Oslovili jsme lidi, co mají zřejmou kuráž

Michal Pařízek 23.01.2025

Alternativní nebe. Jak jinak nazvat akci, na níž se podílejí kurátoři jako Café Oto nebo Basilica Hudson, Buh Records nebo Nyege Nyege Tapes? Rozhovor.

Trochu červené (Lelee)

Veronika Vagačová 22.01.2025

Hravé riffy, prenikavé vokály a nečakané štylistické zmeny sú len pár z ocenenia-hodných kvalít tejto relatívne novej skupiny.

Mramory města, v pokojích mršin (Infamis Tenebre)

Jiří V. Matýsek 21.01.2025

Žádný growl, žádné temné mručení, jakoby tu z vlhkých kobek zněl hlas čisté bytosti, kterou zahnalo lidské nepochopení.

ESNS 2025: To nejlepší

redakce 20.01.2025

Vrcholy, zážitky a vzpomínky z populárního festivalu Eurosonic Noorderslag, zatím letem světem, podrobnější report čekejte brzy.

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace