Články / Sloupky/Blogy

Karlovarské korzo IV.

Karlovarské korzo IV.

Michal Pařízek | Články / Sloupky/Blogy | 08.07.2014

Signe Baumane si přivezla na festival šest Šutrů v kapsách a před premiérovou projekcí je rozházela do publika. Šťastné majitele budou provázet celý život. Bezprostřední a sympatická autorka nadchla zaplněný Velký sál stejně jako její dílo, vůbec první animovaný film v novodobé historii karlovarského festivalu. Může připomenout oblíbenou Persepolis Marjane Satrapi (historie rodu a dospívání na pozadí dějinných událostí), navíc Signe Baumane ho kompletně namluvila, což její osudy divákům přibližuje ještě mnohem působivěji. O šancích v soutěži těžko hovořit, ale režisérka rozhodně zaujala.

Řecký komediální příběh Xenia doporučovalo vstřícné přijetí na festivalu v Cannes, při jeho shlédnutí se ovšem nešlo ubránit možná laciné, ale neodbytné konotaci s řeckým fotbalem, nedávné zážitky nedovolí jinak. Příběh dvou albánsko-řeckých bratrů baví podobně jako hra Gekkase a spol., po dlouhých minutách nudné rutiny se objeví jedna skvělá akce, která vás donutí dát filmu ještě šanci. Odcházel jsem na pětkrát, nakonec definitivně a nečekaně náhodou přesně po devadesáti minutách. Svědkem „zaslouženého“ řeckého úspěchu v prodloužení jsem byl už několikrát, stačilo.

Upíři z Nového Zélandu budou pro spoustu diváků nejlepším týmem festivalu. Podvratný a svěží dokument Co děláme v temnotách, věnovaný nemrtvé komunitě z Wellingtonu, uvedl Vladimir 518 a doporučoval Ondřej Štindl, oba slíbili nevšední zážitek, a přesně to se stalo. Povedenou upírskou šarádu má svědomí Jemaine Clement, který si také zahrál jednu z hlavních rolí, aristokratického upíra Vladislava starého 862 let. Clement má s neuctivým humorem spoustu zkušeností z působení v komediální dvojici Flight of the Conchords, umí hrát na diváckou duši stejně dobře jako na loutnu a nebojí se svůj dar náležitě využít. Co děláme v temnotách by měli zjistit všichni, nejenom odrostlé fanynky série Twilight nebo vyznavači rozbředlého seriálu True Blood a dalších „krvelačných“ trháků. Žánrová klišé dostávají na zadek až hanba, stejně jako jejich fanoušci. Toužíte po věčném životě a pobledlém princi? Hurá do toho.

Vynikající autorský film Chlapectví (Boyhood) režiséra Richarda Linklatera končí dialogem o prchavém kouzle okamžiku - máme se snažit rozpoznat ten pravý moment, nebo se nechat nést a počkat, až ten správný okamžik využije nás? Tenhle problém si musí rozhodnout každý sám. Linklater to vyřešil po svém, nejnovější snímek natáčel dlouhých dvanáct let a trpělivě sledoval, jak hrdinové příběhu (a jejich představitelé) plují s tokem času. Časosběrný hraný film není žádná kategorie, kvůli Richardu Linklaterovi jí teď bude třeba zavést. Výjimečný a strhující běží v úplně jiném čase, každá ze 163 minut má svůj význam, ani jedna není zbytečná. Tudy ano.

Miroslav Krobot řekl v rozhovoru pro Festivalový deník, že jeho humor má zatáčku. Tahle zatáčka nás dnes večer vynese do Díry u Hanušovic, kam se podíváme spolu s osazenstvem hotelu Čtvrtá hvězda. Na odpolední debatě režisér v jedné větě varoval před dlouhými dialogy, aby vzápětí řekl, že se ve filmu moc nekecá. Uvidíme, zkušenosti varují.

Info

Mezinárodní filmový festival Karlovy Vary
4. - 12. 2014, Karlovy Vary
www.kviff.com

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Preview: Le Guess Who? 2024

Maria Pyatkina, David Čajčík, Michal Pařízek 29.10.2024

Pokud někde objevovat, tak právě tady. Vybíráme z napěchovaného programu devět jmen.

Šejkr #140: V obraze

Michal Pařízek 04.10.2024

Dneska v osm večer na Radiu 1 spolu s Angeles Toledano, Melike Şahin, Autumnist, Juliánem Mayorgou nebo Cindy Lee. If You Hear Me Crying… leave me alone.

Šejkr #139: „I’m sure we’re not the only ones“

Michal Pařízek 20.09.2024

Šest dní u moře uplynulo tak rychle, že jsem se ani neotočil, a určitě nejen proto, že tam bylo 15 stupňů. Ale ve stínu toho, co se dělo/děje tady, už…

Šejkr #138: Prsten

Michal Pařízek 06.09.2024

Okruží severu sedí kolem mozku pevně a (možná) napořád, podobně jako prsten, který mám na prstě snad po třiceti letech. Přišel ke mně před Rouge, komu tak asi patří? Forget…

Tak daleko, tak blízko: Mario „Dust“ La Porta (Psychopathic Romantics)

redakce 29.08.2024

Mario „Dust“ La Porta si zařídil svůj bar, aby se měl kde zašít, taky si tam hrává. A se svojí kapelou jezdí po světě. Přijedou i do Kaštanu.

Šejkr #137: V přízemí

Michal Pařízek 23.08.2024

Štvanice minulý pátek hořela. První pražský Underground Overtake se povedl náramně, atmosféra euforická a velká stage, která u Bike Jesus vyrostla, byla zatraceně funkční i slušivá.

Válová a Janáček, abstrakce na třetí

Veronika Mrázková 13.08.2024

Současně je právě marnost a nevědomost, kde začít a kde skončit, vzrušující. Tlumí racio a vynucuje si takové oddání dílu, které se obejde bez faktického výkladu či pointy.

Top 5 Brutal Assault 2024

redakce 13.08.2024

Letošní Brutal Assault je za námi a vypadá to na jeden z nejvýživnějších ročníků vůbec. A to nejen podle našich vyndaných reportérů.

Šejkr #136: Rutina nevadí

Michal Pařízek 09.08.2024

Rozhovor s Nubyou Garcia jsem dělal před pár lety, bylo to uprostřed covidu a bylo to tím poznamenané, ale už tehdy to bylo milé...

Šejkr #135: Post Vintage

Michal Pařízek 26.07.2024

Všechno dobré, něco výjimečné, vytržení s sebou přinesla Aunty Rayzor a vyloženě roztomilí Irreversible Entanglements. Zejména Camae Ayewa, která se chtěla boxovat.

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace