Zdeněk Malinský | Články / Reporty | 31.10.2015
Náhodně jsem se dostal k rozhovoru Martina Veselovského s Lacem Deczim a následně z jeho webu zjistil, že zanedlouho hraje v nedalekém v Žatci, tak proč nejet? V divadle mě překvapil nečekaně velký počet diváků. Před třemi roky přišlo na Decziho deset lidí, na Sarah Tolar a dalších to nebylo o moc lepší. Ve městě prý není jiný vhodný prostor pro menší akce, takže místo před přeplněným klubem hrají umělci před více méně prázdným jevištěm.
Koncert o délce fotbalového utkání s přestávkou a nastavením ve formě dvou přídavků začal s malým zpožděním (nikdo nezačíná přesně). V úterý večer hrál Laco Deczi (trumpeta) se svým synem Vaicem (bicí), v NY žijícím basistou Michalem Krásným a s klávesistou Janem Alešem, s nimiž tvořil dokonale sehraný a šlapající kvartet.
Obavy z „příliš mnoho trumpety“ se ukázaly zbytečné, Deczi nechával vyniknout i ostatní spoluhráče. Bylo vidět i slyšet, že se tím muzikanti nejen živí, ale i baví, viz např. fórek s motivem z Billie Jean v jedné mezihře. Stereotyp a nuda ze stále stejného zvuku nástrojů, které mohou zažívat posluchači klasického jazzu, se tu nekonala a hned vám řeknu proč. Šestistrunná baskytara i to, že Krásný používal několik krabiček a hru trsátkem kombinoval s hrou prsty nebo slapováním, Aleš v některých skladbách zdvojoval klávesami trubku, jinde zastupoval více hráčů na žestě, a Vaic bubnoval řádně neortodoxně i na jazz – to byly ty důvody. Vlastně kdyby nehráli „některý ty džezový blbosti”, byl by to docela dobrý big beat. Nejlepší jazzový koncert, co jsem kdy slyšel.
Zvuk byl v sále výborný, bezchybný a přiměřeně hlasitý. Hudba upoutala natolik, že ucho audiofilovo nemělo čas hnidopišsky hledat, kde udělal zvukař chybu, nic nerušilo a kombinací toho všeho byl skvělý, skoro až dokonalý zážitek a už druhý podzimní kandidát na koncert roku (po Stick Men v Lucerna Music Baru). Nejste-li ortodoxní jazzofobové, určitě na koncert Laca Decziho a jeho Celluly zajděte. Do konce roku u nás mají ještě slušnou porci „poprav”.
Laco Deczi & Cellula (us)
27. 10. 2015 Městské divadlo, Žatec
www.lacodeczi.com/concerts.html
Filip Peloušek 17.11.2024
Je to sotva pár dnů, co jsem dočetl Piko Apoleny Rychlíkové a Pavla Šplíchala, to mi ještě nedocházelo, jak potřebný kontext mi dodává ke křtu jedné z nejzásadnějších desek letošního…
Viktor Hanačík 07.11.2024
Oba pojí čtyři roky staré album Brass, cit pro ponuřejší vyprávění, jazz-rapové podhoubí a kontrasty z afroamerické historie... A na dlouhém baru La Fabriky mají zemité Primitivo.
Marek Hadrbolec 31.10.2024
„Zahraj Slipknoty!“ zakřičí někdo. „This is going to sound like Slipknot, I'll even take my glasses off for it,“ odpovídá pohotově Igor, načež Stoned Jesus...
Václav Valtr 28.10.2024
„I wanna taste you, taste your lips, feel your hips,“ znělo z pódia, kde stála zpěvačka v rudých šatech, od prvních okamžiků plně pohroužená do hudby.
Veronika Tichá 27.10.2024
Působivá performance irského kvintetu s vervou a nahlas pojmenovala problémy, které vidí kolem sebe a nebojí se o nich mluvit.
Klára Šajtarová 25.10.2024
V hluku se setkává bolest s rozkoší, zoufalství s rezignací, otázka přežití se stává méně o fyzickém těle a více o duchu.
Filip Peloušek 22.10.2024
Na druhé straně se starší, očekávající kopající beaty a moshpit, drží zatím u stěn s půllitry, snaží se přečkat útrapy čerstvé dospělosti: „Jak mám žít, aby to tak nebolelo?!“
Mišo Berec 22.10.2024
Unravel naberá naživo silné rozmery, kataklyzmatický zvuk gitár a synthov, sample a rytmy Jiřího Bendla vytvárajú pocit niečoho nadpozemského a vy tam chcete naskočiť tiež.
Akana 21.10.2024
Bargeld vůbec působil velmi vstřícně a uvolněně. V ničem nepřipomínal odměřeného pedanta, v jakého se někdy umí proměnit při rozhovorech s méně kompetentními novináři.
Jiří V. Matýsek 20.10.2024
„He's a ghost, he's a god / He's a man, he's a guru,“ zní verš z Red Right Hand. Nick Cave přijel dobře naladěn.