Jakub Koumar | Články / Recenze | 12.09.2014
Cesta do minulosti může být i cestou kupředu. Stačí se pohybovat v kruhu. Takové je i putování do vlastního podvědomí, které bychom bez kontinuity pohybu vpřed nedokázali uchopit a přetavit v sebepoznání.
Selectone, jinak taky David Rambousek, vykračuje stejným směrem po krkolomně protáčených šelakových deskách, přitom za sebou nechává šlápoty v prachu, co se na nich za ty roky usadil. Při téhle štrece mu společnost dělá všudypřítomný praskot a šum. Jeho recepce je pro posluchače závojem přes vlastní vzpomínky, k jejichž nitru se po nekonečných smyčkách vydává.
Zároveň je však falší. Fotografií obrazu. Simulakrem píšícím křiklavou čáru, podobnou rudé linii kroutící se na esteticky vyvedeném CD. Je to hranice mezi skutečným a prosněným. Pokud ale přijmete, že je pouze způsobem, nikoli cílem, nebude vás tento fakt obtěžovat, jinými slovy – je potřeba stát se dostatečně hypnabilním. K tomu dopomáhá mystický nádech a atmosféra fascinujícího putování do neznáma.
Na svědomí to mají dokola se otáčející smyčky magnetofonových pásků. Jejich zakousnuté úryvky melodií by se rády motaly donekonečna, podobně jako Nietzscheho věčné přesýpací hodiny bytí, jež „budou stále znovu obraceny – a ty s nimi, prašné zrnko v nich“. Nečekaně však vstupuje Selectone, coby mocný Zarathustra, a z cyklů nás vysvobozuje, zvedá pomyslné rameno z šelakových desek. V těch chvílích se cestou do nitra objevují pazvuky či recitace, vynořují se z neznáma a nečekaně, stejně jako ve snu není pochyb o jejich přirozenosti. Hypnotický spánek se prohlubuje až do skladby Dead Swan, kde poletuje zastřený hlas irské zpěvačky Miriam Ingram, pírka labutího peří. A příznačná křehkost vás provází podvědomím k závěru desky.
Ten navazuje na předchozí vybočení zamotaných smyček. Positive Einstellung přidává drum’n’bassovou rytmiku Aleše Řeháka, nevede ale k žádnému probuzení, proces se zacykluje, kroutí a spirálovitě propadá. V tomto běhu není beznaděj, ale uhrančivost, uvědomění si individuální jedinečnosti. Chápete cestu, kterou jste prošli, a zároveň se v ní rozhodnete zůstat. Z těchto kruhů není třeba odcházet.
Selectone - Dead Grooves (Ressonus, 2014)
www.ressonus.bandcamp.com/album/dead-grooves
Jiří V. Matýsek 20.12.2024
Do světa písničkářů se noří nová publikace novináře, muzikanta a pečlivého lovce příběhů písní Michala Bystrova Hvězdy v polostínu. Nabízí stovku portrétů písničkářů ze šedesátých let.
Matej Žofčín 18.12.2024
Keď internet objavil na Bandcampe jeho album To See the Next Part of the Dream, ľudia o ňom na stránkach ako Rate Your Music a Reddit nevedeli prestať rozprávať.
Martin Zoul 17.12.2024
Jsou tabu a tabu. Některá se zhroutí při sebedrobnějším otočení dějinného soukolí, jiná působí dojmem monolitu, do kterého byly při vzniku člověka vyryty základní zákony lidství.
Jakub Veselý 10.12.2024
Portfólio koluje pomedzi rockovými pasážami, jazzovými improvizáciami, punkovým rázom a avantgardným experimentálnym prístupom k hudbe.
Filip Peloušek 05.12.2024
Povznášející, psychedelií a euforií prosáklá hudba doplněná o do výšky vyhnaný zpěv Joshuy Hodgese v protikladu s texty plnými pochybností.
Kristina Kratochvilová 25.11.2024
Představu pozlátka tvrdě zadupává do země špinavá realita plná absťáku, démonů, lítosti a vyhasínajících životů Laneganových blízkých.
Šimon Žáček 24.11.2024
Zdánlivě banální příběh Anory skrývá krásy i ošklivosti chybujících lidí ve stále více matoucím světě.
Jakub Veselý 21.11.2024
Inšpiráciami sa Templeman netají, na R&B a soulových prvkoch sa podpísala hudba Stevieho Wondera a Princea, indie rock s jemnou psychedéliou pripomínajú Tame Impala alebo MGMT.
Magdalena Fendrychová 11.11.2024
Texty se nezabývají současnými společenskými problémy nebo zásadními citovými zvraty, spíš popisují každodenní situace a fantazie.
Žofie Křížková 05.11.2024
Dvaačtyřicetiminutová stopáž zahrnuje jediný track a ten nabízí ponor do hluboce meditativní lázně neopakovatelných nuancí. Za týden v Praze.