Klára Šajtarová | Články / Recenze | 14.05.2024
Belgické „komando smrti“ Doodseskader se po roce a půl nelítostně vrací s novou deskou a pomocí svých pěstí (viz song I Ask With My Mouth, I‘ll Take With My Fist) si bere opravdu všechno. Po debutovém Year One (2022) a EP MMXX: Year Zero (2020) je toto významný posun vpřed. Baskytarista Tim de Gartier (Amenra, Every Stranger Looks Like You) a bubeník Sigfried Burrougs (Kapitan Korsakov, PAARD a The K.) představují nekompromisní zvukovou sílu, která posluchače prohodí skleněnými dveřmi a rozhodně na něm nezanechá pouze povrchové šrámy.
Tvorba Doodseskader je jako palimpsest odhalující nové vrstvy s každým dalším poslechem. Tady se překračují hranice žánrů, tady uchvacují zdánlivě neslučitelné elementy hip hopu, metalu, hardcore punku, rapu a dokonce i sludge, které se prolínají a tvoří unikátní hudební směs. A aktuální album Year Two toto dále rozvíjí, což názorně demonstruje už druhá skladba The Sheer Horror of the Human Condition, v níž se zastřený grungový vokál a méně výrazná melodie střídají s maniakálním řevem ve vyhroceném refrénu. V podobném duchu se nesou i Pastel Prison a Bone Pipe, u kterých je už ale mnohem hmatatelnější vliv rapu. Ačkoliv na první poslech může celé album působit velmi tvrdě až nezlomně, je skrz naskrz protkané nitkami melancholie a prvky postmetalu ve skladbách jako Innocence (An Offering) nebo Peine. Členové projektu nezapřou své belgické kořeny ve zmíněné I Ask With My Mouth, I’ll Take With My Fist, kterou dokresluje rapová část ve vlámštině.
Doodseskader se dravě ponořili do hlubin svých pocitů a dotýkají se posluchačů na osobní úrovni, každým bouřlivým riffem vyzývají k sebereflexi. Jedním z hlavních témat je izolace jedince ve společnosti, stojící proti touze po přijetí ostatními („But nothing’s really changed except for me“), když vykoupením je neustálá snaha po sebezdokonalování a osobním úspěchu. S každou skladbou dokáží vtáhnout do světa vnitřních konfliktů a emocionálních rozporů, které nikomu z nás nejsou cizí a které často zůstávají skryté pod povrchem. Na jedné straně se objevuje křehkost a zranitelnost, na druhé straně agrese a syrová brutalita, které spolu vedou fatální zápas. Jediná cesta z „pastelového“ vězení-utrpení je se naplno a bez jakýchkoliv zábran vykřičet.
Jakub Veselý 21.11.2024
Inšpiráciami sa Templeman netají, na R&B a soulových prvkoch sa podpísala hudba Stevieho Wondera a Princea, indie rock s jemnou psychedéliou pripomínajú Tame Impala alebo MGMT.
Magdalena Fendrychová 11.11.2024
Texty se nezabývají současnými společenskými problémy nebo zásadními citovými zvraty, spíš popisují každodenní situace a fantazie.
Žofie Křížková 05.11.2024
Dvaačtyřicetiminutová stopáž zahrnuje jediný track a ten nabízí ponor do hluboce meditativní lázně neopakovatelných nuancí. Za týden v Praze.
Sára Prostějovská 28.10.2024
Synthpopové Forgive Too Slow vypráví deset krátkých příběhů lásky, jíž autorka v každém z nich nahlíží jinýma očima.
Šimon Žáček 28.10.2024
Druhá série Rodu draka se tak moc věnuje intimním chvílím rodinných členů, až zapomíná na zásadní konflikt. Anebo je to záměr?
Lea Valentová 25.10.2024
Dômyselnú dramaturgickú pavučinu tak organizačný tím pretkal napríklad lokálnymi mýtmi aj ladením nástrojov z mimoeurópskych lokalít.
Michal Berec 05.10.2024
Nosným kameňom je hypnotická repetitívnosť motívov, improvizácia na pomedzí apalačského folku a jazzu, ktorá sa ale môže postupne začať zlievať.
Richard Michalik 31.08.2024
Opäť cez vydavateľstvo Constellation (Godspeed You! Black Emperor, Jerusalem in My Heart) a opäť s rovnakým producentom (Zach Scholes).
Jakub Veselý 30.08.2024
Názov Doomer Music je na mieste a album nám prináša pohľad do sveta, v ktorom sú ľudské emócie potlačené, kde môžeme vidieť len drsnú schránku panelových domov.
David Stoklas 27.08.2024
Final Summer je deska, ze které čiší životní síla a touha něco dělat. A dělat to navzdory příkořím.