Články / Recenze

Nepřestat křičet! (Doodseskader)

Nepřestat křičet! (Doodseskader)

Klára Šajtarová | Články / Recenze | 14.05.2024

Belgické „komando smrti“ Doodseskader se po roce a půl nelítostně vrací s novou deskou a pomocí svých pěstí (viz song I Ask With My Mouth, I‘ll Take With My Fist) si bere opravdu všechno. Po debutovém Year One (2022) a EP MMXX: Year Zero (2020) je toto významný posun vpřed. Baskytarista Tim de Gartier (Amenra, Every Stranger Looks Like You) a bubeník Sigfried Burrougs (Kapitan Korsakov, PAARD a The K.) představují nekompromisní zvukovou sílu, která posluchače prohodí skleněnými dveřmi a rozhodně na něm nezanechá pouze povrchové šrámy.

Tvorba Doodseskader je jako palimpsest odhalující nové vrstvy s každým dalším poslechem. Tady se překračují hranice žánrů, tady uchvacují zdánlivě neslučitelné elementy hip hopu, metalu, hardcore punku, rapu a dokonce i sludge, které se prolínají a tvoří unikátní hudební směs. A aktuální album Year Two toto dále rozvíjí, což názorně demonstruje už druhá skladba The Sheer Horror of the Human Condition, v níž se zastřený grungový vokál a méně výrazná melodie střídají s maniakálním řevem ve vyhroceném refrénu. V podobném duchu se nesou i Pastel Prison a Bone Pipe, u kterých je už ale mnohem hmatatelnější vliv rapu. Ačkoliv na první poslech může celé album působit velmi tvrdě až nezlomně, je skrz naskrz protkané nitkami melancholie a prvky postmetalu ve skladbách jako Innocence (An Offering) nebo Peine. Členové projektu nezapřou své belgické kořeny ve zmíněné I Ask With My Mouth, I’ll Take With My Fist, kterou dokresluje rapová část ve vlámštině.

Doodseskader se dravě ponořili do hlubin svých pocitů a dotýkají se posluchačů na osobní úrovni, každým bouřlivým riffem vyzývají k sebereflexi. Jedním z hlavních témat je izolace jedince ve společnosti, stojící proti touze po přijetí ostatními („But nothing’s really changed except for me“), když vykoupením je neustálá snaha po sebezdokonalování a osobním úspěchu. S každou skladbou dokáží vtáhnout do světa vnitřních konfliktů a emocionálních rozporů, které nikomu z nás nejsou cizí a které často zůstávají skryté pod povrchem. Na jedné straně se objevuje křehkost a zranitelnost, na druhé straně agrese a syrová brutalita, které spolu vedou fatální zápas. Jediná cesta z „pastelového“ vězení-utrpení je se naplno a bez jakýchkoliv zábran vykřičet.

Info

Doodseskader - Year Two (45 Records, 2024)
Bandcamp

foto © z archivu Doodseskader

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Nejlepší texty Full Moonu 2024: Cepín v hlavě (Kid A Mnesia)

Štěpán Šanda 28.01.2025

Procházka výstavou v podobě něčeho blízkého počítačové hře může dobře připomínat pandemickou osamělost. Kid A Mnesia Exhibition.

Nejlepší texty Full Moonu 2024: Poslední zvonění aneb Život Vernona Subutexe

Michal Pařízek 28.01.2025

Život Vernona Subutexe je brutálním popisem společnosti rozpolcené v různých směrech, společnosti, jíž cloumají nenávistné nálady směrem k odlišným rasám, cizincům nebo prostě osobám, které nezapadají.

Nejlepší texty Full Moonu 2024: „Byly jsme holky a byly jsme trochu divné…“ aneb Holky v punku

Radim Kopáč 27.01.2025

Punk ladies made in ČSSR určitě musely být. Možná ne tak výrazné jako holky z Dybbuku, možná netvořily celou sestavu, ale každopádně tady měly své místo. Na pódiu i pod…

Trochu červené (Lelee)

Veronika Vagačová 22.01.2025

Hravé riffy, prenikavé vokály a nečakané štylistické zmeny sú len pár z ocenenia-hodných kvalít tejto relatívne novej skupiny.

Mramory města, v pokojích mršin (Infamis Tenebre)

Jiří V. Matýsek 21.01.2025

Žádný growl, žádné temné mručení, jakoby tu z vlhkých kobek zněl hlas čisté bytosti, kterou zahnalo lidské nepochopení.

Nový hlas v mé hlavě (Linkin Park)

3DDI3 01.01.2025

Kapela, co má duši, ale nemá hlas. Anebo jo.

Kdo si tak dnes vzpomene? (Hvězdy v polostínu)

Jiří V. Matýsek 20.12.2024

Do světa písničkářů se noří nová publikace novináře, muzikanta a pečlivého lovce příběhů písní Michala Bystrova Hvězdy v polostínu. Nabízí stovku portrétů písničkářů ze šedesátých let.

Všetci žijeme s vedomím, že jedného dňa zmizneme (Parannoul)

Matej Žofčín 18.12.2024

Keď internet objavil na Bandcampe jeho album To See the Next Part of the Dream, ľudia o ňom na stránkach ako Rate Your Music a Reddit nevedeli prestať rozprávať.

Cesta do hlubin sebevrahovy duše (Ti, kteří se rozhodli)

Martin Zoul 17.12.2024

Jsou tabu a tabu. Některá se zhroutí při sebedrobnějším otočení dějinného soukolí, jiná působí dojmem monolitu, do kterého byly při vzniku člověka vyryty základní zákony lidství.

Námorníkov sen (Il Sogno del Marinaio)

Jakub Veselý 10.12.2024

Portfólio koluje pomedzi rockovými pasážami, jazzovými improvizáciami, punkovým rázom a avantgardným experimentálnym prístupom k hudbe.

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace