Jakub Koumar | Články | 04.10.2013
Rozbitá láhev pro většinu lidí ztrácí se svým účelem i svůj smysl. Není to ale ani zdaleka pravda. Jen se stane provždy něčím jiným. Estetickou strukturou, nabízející jiný pohled na něco, co je nám jinak důvěrně známé.
Složitější, math rockem šmrcnuté skladby, nejsou pro 65daysofstatic novinkou. Už na jejich debutu Stumble.Stop.Repeat jim napomáhal decentní glitch a ve Fall of Math se naplno rozehrály samplované rytmy. Jenže statičnost se usadila překvapivě rychle. Deska Destruction of Small Ideas zbytečně tlačila na pilu, neustálé přelévání temp nudilo a požíralo samo sebe. A We Were Exploding Anyway byla sice plná zvratů, jenže plně zaujmout nezvládla.
Působivost post-rocku je ve své podstatě klišé, jeho přeměnou se 65daysofstatic zabývají celou dobu své existence. Ne že by se jim to nedařilo, gradující cesty k nekonečnu zněly často neuspořádaně a svéhlavě, ale Wild Light mění křečovitost v přirozený pohyb, a to i přesto, že kapela svoje know-how struktury zásadně neobměňuje. Přitom se obloukem vyhýbají stereotypu, rozbíjejí uzavřenou nádobu a předkládají hromadu střepů. Jejich původní tvar je zřejmý, zároveň jsou patrné ostré hrany a vy nevíte, o jakou hranu se můžete říznout, když se necháte ukolébat. Wild Light je silná v tříštivé stavbě, nástroje se navzájem překrývají, rozrývají a přerušují. Každý tón je potřeba si užít, dlouho nevydrží, sheffieldští post-rockeři se nezdráhají navrstvit hromadu zvuků, aby ji po několika vteřinách umlčeli nástupem elektroniky.
Právě ta se dočkala pozoruhodných úspor, alespoň vzhledem k tomu, že na předchozích deskách měla vzrůstající tendenci. Teď je aplikována v překvapivých dávkách a dohaduje se s agresivními kytarovými riffy. Kontrují jim ambientní plochy zesilující do nekonečných shoegazových tónů, bloudících v labyrintu pedalboardu. Celá směs je působivě drásána syntetizovanou rytmikou.
65daysofstatic konečně nacházejí rovnováhu. Je tohle ještě vůbec post-rock? Svým způsobem ano. Nesnaží se na něm násilně stavět, ale ani nehledají útočiště v bezbřehých experimentech. Wild Light navazuje na jejich tvorbu, už po prvních tónech nebudete pochybovat, kdo je autorem. Léta budovaný koncept konečně zraje a pohrává si s monolitickou skladbou žánru. Předvádí, jak se destrukce může stát skvělým konstruktivním prvkem.
65daysofstatic – Wild Light (Superball Music, 2013)
www.65daysofstatic.com
redakce 22.12.2024
Dá se u nich rekapitulovat celý rok, stejně jako celý život, můžete být trudní a veselí a nejlíp všechno najednou.
Jiří V. Matýsek 20.12.2024
Do světa písničkářů se noří nová publikace novináře, muzikanta a pečlivého lovce příběhů písní Michala Bystrova Hvězdy v polostínu. Nabízí stovku portrétů písničkářů ze šedesátých let.
redakce 19.12.2024
Bohatá diskografie zahrnuje meditativní neoklasická alba vydaná u prestižních labelů.
Matej Žofčín 18.12.2024
Keď internet objavil na Bandcampe jeho album To See the Next Part of the Dream, ľudia o ňom na stránkach ako Rate Your Music a Reddit nevedeli prestať rozprávať.
Martin Zoul 17.12.2024
Jsou tabu a tabu. Některá se zhroutí při sebedrobnějším otočení dějinného soukolí, jiná působí dojmem monolitu, do kterého byly při vzniku člověka vyryty základní zákony lidství.
redakce 16.12.2024
Jaké hudební tipy nám dal začínající autor a fanoušek popkultury vyžívající se v antihrdinech?
Tomáš Jančík 15.12.2024
„Jako pes, pes,“ ozývá se šeptem z publika. Švejdík přichází přes červeně nasvětlené pódium a hlasům jejich slova oplácí.
Michal Pařízek 13.12.2024
Nikol Bóková vydává svoje Feathers zítra, dneska večer na Radiu 1 si dáme jednu ve světové premiéře. Feathers, peříčka.
Libor Galia 12.12.2024
Nejintimnější, a zároveň nejtajemnější hudební festival v Česku? Co z něj zůstalo a jaké to bylo, jaké to bude, v rozhovoru se dvěma zakladateli. Miro.
Minka Dočkalová 12.12.2024
Hra o čtyřech hercích není pro divadelní uskupení Bazmek entertainment nic neobvyklého, prvek interaktivity mě děsil jen zpola, i když LARPy spíš nemusím.